2012 Exsence DC eller 2017 Scorpion DC? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2012 Exsence DC eller 2017 Scorpion DC?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2012 Exsence DC eller 2017 Scorpion DC?

Min 2012- Exsence DC kastar kompakta HÖ-beten (15-30g) och 9'6" spö något längre och lika tryggt som en 2009- C Conquest 200 DC(+) .
    Nån som prövat också en 2017- Scorpion DC och kan jämföra, t ex om den senare kastar lite längre än Exsence med bibehållen kontroll?
    Senast ändrad av anteman; 2023-04-06, 14:07.

Hm, svårt val. Har inte testat 17 Scorpion DC fast har en 22 curado dc som jag gillar . Vill man kasta beten över 20g, låt oss säga 20-35, då är en större spole att föredra dvs en 200 storlek istället för en 150 lr 100.
    Så å andra sidan, håller du dig mellan 7-25 då lär en mindre spole funka bättre.

Så om vi lämnar spolens storlek åt sidan och tittar bara på de olika DC system , då kan vi konstatera att 12 Exsence har fortfarande en mkt kompetent DC broms trots åldern om du fiskar framför allt m flätlina.

IDC+ system är riktigt bra å funkar tillfredsställande framför allt för hö fisket, där jag tycker att DC system kommer till sin rätta framför allt om man måste kasta i motvind hela tiden.

Själv tycker att min 12 exsence kastar tillräckligt långt å är fortfarande mitt första val för hö fisket. Samtidigt som jag skrev ovan att jag har en känsla att mina 200 DC rullar kommer lite längre m de vikterna jag specade.

Det kan nog stämma att för dig å hur du fiskar/kastar blir allt tvärtom !

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2023-04-06, 16:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Min 2012- Exsence DC kastar kompakta HÖ-beten (15-30g) och 9'6" spö något längre och lika tryggt som en 2009- C Conquest 200 DC(+) .
      Nån som prövat också en 2017- Scorpion DC och kan jämföra, t ex om den senare kastar lite längre än Exsence med bibehållen kontroll?
      ABU Atlantic 460

Kommentera

Jag har en 2017-Scorpion DC men har inte maxat den med hö-drag. Mest kortare kast vid jiggfiske. Men jag skulle säga att den uppträdde mer nervöst än Metanium DC trots att båda har IDC-5.

Sen vet jag inte om 2017-Scorpion DC går att få tag på längre? Dom släppte ju en ny Scorpion DC för nått år sedan med 150-spole som bör va mycket lättare att lägga vantarna på.

Kommentera

tonyex Ja jag vet inte, har ju 09 CC 200DC och den kan vara lite annorlunda programmerad för kompakta +20g beten än din 03?
          03 kan ju vara lite "nervös" med broms på "min" med ett 20g bete har jag förstått, så är iaf inte min 09:a...

Johaan ja, svårt att veta hur det olika DC varianterna presterar under specifika omständigheter som vind, betesform och kastvikter, IDC-5 kanske är programmerade olika de också givet års- och rullmodell... och pris...?
          Om 17 Scorpion DC kastar längre och lika onervöst med HÖ-beten som Exsence DC så finns det säkert flera på beg marknaden.

Och jag kör med flätlina på samtliga rullar.
          Senast ändrad av anteman; 2023-04-06, 23:13.

Kommentera

Ja så är det säkert, angående programmeringen.
            Ja det verkar finnas en del på EBay om man inte är rädd för begagnat!

Kommentera

tonyex Ja jag vet inte, har ju 09 CC 200DC och den kan vara lite annorlunda programmerad för kompakta +20g beten än din 03?
              03 kan ju vara lite "nervös" med broms på "min" med ett 20g bete har jag förstått, så är iaf inte min 09:a...
              Det var inte det jag skrev utan tvärtom om man kommer över 20 g då 200 dc rullar börjar prestera bättre än 150 rullar pga spolens diameter.

Testa att kasta en 50 g bete m din exsence och sen m din cq 200 och du får se hur rullarna agerar.
              Anledning till att jag väljer 50g är att det blir mkt tydligare att uppleva det jag menar.

Det kan vara en myt att det minsta ställning på dc bromsen kan ge de längsta kasten. De längsta kasten kommer när spolen håller sig närmare 20k RPM å då kanske krävs lite mer kraft vid kastet än vad "min" inställning klarar.

Häls //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Det var inte det jag skrev utan tvärtom om man kommer över 20 g då 200 dc rullar börjar prestera bättre än 150 rullar pga spolens diameter.

Testa att kasta en 50 g bete m din exsence och sen m din cq 200 och du får se hur rullarna agerar.
                Anledning till att jag väljer 50g är att det blir mkt tydligare att uppleva det jag menar.

Det kan vara en myt att det minsta ställning på dc bromsen kan ge de längsta kasten. De längsta kasten kommer när spolen håller sig närmare 20k RPM å då kanske krävs lite mer kraft vid kastet än vad "min" inställning klarar.

Häls //T
                Så kanske du skrev fast det jag skrev motsäger nog inte det.
                Jag skrev att 03:or kanske är programmerade annorlunda, (rent av har olika DC bromsar, Zakdima säger det om jag minns hans namn rätt) än min 09 vilket underförstått gör den mer långkastande än min men möjligen också mer nervös än min 09 på låg, lägsta inställning. Min 09 är en 200 och din 03 är väl en 200.

När jag kastade i sidovind förra helgen så nådde min CC aldrig riktigt lika lång som Exsence med samma vikt och 9'6" spö, mest 20g samt lite 28g och då laborerade jag friskt med inre och yttre vred på CC:n...
                Möjligt att min CC börjar leverera vid 35g men där är jag aldrig med HÖ-beten så nästa fisketur får Exsence göra tjänst, den kastar faktiskt bra men på havet från land vill jag gärna nå "lite längre" inte bara med den rullen... :-)

Kommentera

Så kanske du skrev fast det jag skrev motsäger nog inte det.
                  Jag skrev att 03:or kanske är programmerade annorlunda, (rent av har olika DC bromsar, Zakdima säger det om jag minns hans namn rätt) än min 09 vilket underförstått gör den mer långkastande än min men möjligen också mer nervös än min 09 på låg, lägsta inställning. Min 09 är en 200 och din 03 är väl en 200.

När jag kastade i sidovind förra helgen så nådde min CC aldrig riktigt lika lång som Exsence med samma vikt och 9'6" spö, mest 20g samt lite 28g och då laborerade jag friskt med inre och yttre vred på CC:n...
                  Möjligt att min CC börjar leverera vid 35g men där är jag aldrig med HÖ-beten så nästa fisketur får Exsence göra tjänst, den kastar faktiskt bra men på havet från land vill jag gärna nå "lite längre" inte bara med den rullen... :-)
                  09 är snabbare på att kontrollera spolens rotation per sekund än 03:or. Samma program. 12 exsence broms som jag skrev är fortfarande mkt kompetent.

Du måste komma upp till 20k RPM vid kast för att kunna få ut allt en DC broms har.

Det finns några saker som är viktiga att komma ihåg när det gäller att kasta m dc rullar för att det är så dc sensorerna är programmerade.
                  • Mängd lina på spolen ska vara rätt. Finns en markering på spolen
                  • Noll mekanisk broms
                  • Bra fungerade å oljade spollager

Med mina 200 dc rullar , har 2 st kvar, kommer jag längre m 20g kompakta hö-beten å ännu tydligare m 28g än men min exsence. Du vill inte veta antal meter som jag har kastat i en kastbana m ett 9,6 >35g spö.

Nuförtiden för havsöringsbeten mellan 20 å 28g tror att min curado 200 DC kastar längst, men ändå får exsence chansen gång på gång, just nu iaf.

När det gäller mitt hö-fiske då är det inte att kasta längst som gäller , fisken går mkt närmare oss än vi tror. Det gäller att hitta fisken å som jag vadar oftast då kommer jag åt de mesta platserna jag vill med relativt korta kast. Det DC bromsen gör sitt är när det blåser från alla håll och det händer ganska ofta när jag är ute efer havsöring .

Häls //T

Kommentera

Ja DC bromsar är olika betoende på tänkt användningsområde och kundkrets,
                    vissa har en bromsprofil mer anpassade åt nybörjare t ex ScorpionDC7. Antares DC är sannolikt både allround och bland de allra vassaste i kastlängder med kompakta beten, månne att 22 Exsence DC vinner med HÖ-drag och flätlina på ett 8'-10' spö.

Vet att min 09 uppdaterar snabbare än 03 yvärr verkar det inte betyda bättre kastlängder än 03:an, tvärtom, den bromsar för mycket så jag är (fortfarande) övertygad om att profilen, ja bromsen skiljer mellan 09 och 03.... Mer än lyxig medium gäddrulle, använt den så fast mkt sparsamt.

Men som sagt Exsence kastar bra och säkert på minsta broms eller snäppet mer i tuffare motvind så jag kör vidare med den till HÖ. Kanske kan jag kasta rätt med Exsence men begriper inte en 09 CC DC men det tror jag inte... Prövat en 09:an?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11