Vad visar ekolodsbilden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad visar ekolodsbilden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad visar ekolodsbilden?

Det tog ett tag att få rätt inställningar för att kunna se bågar men det som är i bild 1 o 2 dyker upp med jämna mellanrum.
    Då jag är nybörjare på lod så undrar jag vad bilden visar?
    Bifogade filer

Är det mycket sten och hård botten där du är ? Mina stenar brukar vara mer i bottenkonturen. Då man kör över finare braxstim så får man mindre kullar, men inte så där stora. Fast du har ju zoomat in , då blir kontuerna lite annars.

Kommentera

Aldrig sett ngn liknande i de båtar jag har åkt i, vad har du för känslighet?
      sigpic

Kommentera

Jag tror det är större fisk som trycker på botten, den stora alltså, men känsligheten verkar vara lågt inställd liksom grålinjen. Kör upp känsligheten på runt 85% och grålinjen likaså, så borde du få bättre eko.

Kommentera

Ja det är hård botten över nästan hela sjön.
          Känsligheten var inställd på ca 80%.
          Grålinjen var orginalinställning på för det har jag visst missat att man kan ändra på.
          Ska göra det ikväll på fisketuren.
          Det man ser på bild 1 kan man även se högre upp i vattnet ibland, men då det ser ut som en klump bara så blir man fundersam.

Kommentera

Bild 1 ser väl ut som ett fiskstim. S.k. "nors-bollar" är vanligt på Vänern - där jag spederar en del tid i båt... Men det är svårt att avgöra utifrån din bild om de liknar "mina" ekon.
            www.morganlewin.se

Kommentera

Jag brukar ofta få ställa om känsligheten beroende på om det är klart vatten eller brunt vatten. Upp till 90% i klart och ibland ner mot 60 i riktigt skitigt vatten. Grålinjen kanske visas sådär skummt då du har inzoomat, brukar själv aldrig använda den funktionen.

Kommentera

Tycker det ser ut som att det är en del "gräs" över hela botten då du har något "grums" på bilden som sträcker sig från bottenlinjen och ca 1 m upp till ca 8 m djup om inte bilden ljuger och det är reflexer bara. I så fall förklaras den höga känslighet du måste ha på stenbotten då växter dämpar ekosignalerna ganska häftigt. Antar i så fall att det är snack om en "klarvattens-sjö" om det är stora vattenväxter på det djupet?

Bild 2 ser ut som nått objekt med gräs på, då den är odistinkt på ekot, lite suddig så att säga (knappast en fisk men kan också vara ett hoptryckt småfiskstim?).
                Bild 1 kan vara fisk som gömmer sig i gräset. Kan vara gädda som ligger där. Fiskekon kan se lite olika ut. Dem er inte alltid "bananer" för det kan också se ut som förhöjningar i bottenlinjen, men med lite svagare eko om det är stenbotten.
                Kan också se ut som streck beroende på hög fart (på fisken).

Har du prövar att fiska på ekot type bild 1 och bild 2? Om ja vad hände?
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag tackar för att ni ställer upp med svar.
                  Det blev några gäddor igår men var egentligen ute efter gös.
                  Pasi75: jag brukar inte köra med zoom utan det var för kortets skull.
                  Flodström: Har provat att fiska mot dessa ekon utan att få nåt inte ens gräs men det kan ju bero på sbs
                  Om jag har förstått er rätt så kan bild 1 vara en fisk som trycker på botten el. ett fisktim Och bild 2 ett objekt med gräs på el. ett hoptryckt fiskstimm?

Mvh/ Niklas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 345 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson