Vad visar ekolodsbilden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad visar ekolodsbilden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad visar ekolodsbilden?

Det tog ett tag att få rätt inställningar för att kunna se bågar men det som är i bild 1 o 2 dyker upp med jämna mellanrum.
    Då jag är nybörjare på lod så undrar jag vad bilden visar?
    Bifogade filer

Är det mycket sten och hård botten där du är ? Mina stenar brukar vara mer i bottenkonturen. Då man kör över finare braxstim så får man mindre kullar, men inte så där stora. Fast du har ju zoomat in , då blir kontuerna lite annars.

Kommentera

Aldrig sett ngn liknande i de båtar jag har åkt i, vad har du för känslighet?
      sigpic

Kommentera

Jag tror det är större fisk som trycker på botten, den stora alltså, men känsligheten verkar vara lågt inställd liksom grålinjen. Kör upp känsligheten på runt 85% och grålinjen likaså, så borde du få bättre eko.

Kommentera

Ja det är hård botten över nästan hela sjön.
          Känsligheten var inställd på ca 80%.
          Grålinjen var orginalinställning på för det har jag visst missat att man kan ändra på.
          Ska göra det ikväll på fisketuren.
          Det man ser på bild 1 kan man även se högre upp i vattnet ibland, men då det ser ut som en klump bara så blir man fundersam.

Kommentera

Bild 1 ser väl ut som ett fiskstim. S.k. "nors-bollar" är vanligt på Vänern - där jag spederar en del tid i båt... Men det är svårt att avgöra utifrån din bild om de liknar "mina" ekon.
            www.morganlewin.se

Kommentera

Jag brukar ofta få ställa om känsligheten beroende på om det är klart vatten eller brunt vatten. Upp till 90% i klart och ibland ner mot 60 i riktigt skitigt vatten. Grålinjen kanske visas sådär skummt då du har inzoomat, brukar själv aldrig använda den funktionen.

Kommentera