Ursprungligen postat av benste
Visa inlägg
Och precis det jag har försökt få fram i den här tråden... du får gärna bli min spökskrivare i framtiden när mina memoarer ska förevigas 
Jag har hållit på med fiske i många år och har sett utvecklingen med fiskeprylar och hur de värderas. När jag började fiska fanns inte trumman, Falklind, Sjöberg, Berras och andra sk. gurun på fiske. Då var fisket mer kopplat till föreningar och deras verksamheter. De äldre och yngre umgicks och fiskade tillsammans och fisket var ett fritidsnöje. Nu för tiden är det en helt annan sak, föreningar och den biten går tillbaka och satsa på dig själv och dina polare mentaliteten har även fått fäste här som i samhället i övrigt. Fisket och prylarna ska vara häftiga, om man öppnar tidningar eller surfar runt på nätet så är det flashiga bilder som mer fokuserar på varunamnen än på fisken ock människorna som fiskar.
Den mest tydliga bilden för detta fenomen måste vara en G. loomis reklam som kom för några år sedan där en fiskare har fått en riktigt praktöring men håller upp spöt med loggan på istället för fotografen. Och ett företag som G Lomis är väl de som lyckats bäst med detta lurendrejeri, deras prylar är inte ett dugg bättre än många andra, lika mycket av deras deras prylar tillverkas också i Asien, men med loggan på ska kan man ta ut skam priser. Och folk går på det.
Men så ser det ut idag och som du sa benste, så gäller det att vara mer öppen i framtiden se möjligheterna som väntar runt hörnet. Vi som fiskar kan påverka mycket mer än vad vi tror. Både när det gäller prylar och framtiden för själva fisket som ändå är grunden för att ska kunna hålla på med det vi gör överhuvudtaget. Om vi kunde gå samman och inte vara så fragmenterande som grupp så kunde vi till och med tvinga igenom stora förändringar i fiskepolitiken här i Sverige som har förstört så mycket för oss sportfiskare.
Kommentera