Utrustning till öring/lax fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till öring/lax fiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning till öring/lax fiske!

Tjena gott folk. och speciellt till alla fiskare där ute hehe. nå.. jag är ny här på fiskesnack.com.
    Jag är nybörjare på fiske! Har bara fiskat denna sommaren och jag är verkligen fast. det är riktigt skönt att komma ut och fiska och bara slappna av ..
    Hur som helst till min fråga.
    Jag tänkte gå över till lite mer öring/lax fiske.. Givetvis inte flugfiske.
    Tänkte på spö/rulle samt lite fina drag till just öring/lax.. Vill inte lägga för mycket pengar på fiskegrejjer nu ibörjan heller. så om ni hittar något skriv! uppskattar alla tips och ideér
    Bor i Göteborg och vill gärna ha tips på fiskeaffärer också! köpte mitt spö i Lidköping när jag hade vägarna förbi!

Tackar för mig. är lite trött i huvudet kom precis hem från jobbet.. så om jag har skrivit lite krassligt så ursäktar jag för det .. Ha det gott alla!

Ingen som kan hjälpa ?

Kommentera

Vart ska du fiska?? Ska du fiska i mörumsån eller trolla på V-sjöarna
      Lite mer bakgrund så ska du se att tråden vaknar till liv.

Kommentera

Var och hur ska fisket bedrivas? Kust eller älv? Lax fiskas ofta med spinnrulle och spö med tunga sänken. Detta spö kan inte användas till så mycket annat.

Så jag skulle rekommendera ett haspelspö på ca 9-11 fot som kan kasta upp till 40 gram och på detta rulle typ shimano gt-ra 2500 eller 4000 (det finns en massa andra men dessa kör jag med) Lina runt 0.18-0,25 flät. Om du ska fiska i strömmande vatten där det kan vara svårt att följa en rusande fisk är det bra att ha rejält med lina på rullen. Jag kör med 200 meter ej skarvad lina, dyrt men tryggt. Om du ska fiska riktat efter öring längs västkusten kan du nog ned i klass på allting för öringen där är tydligen mindre generellt. Frågan är om det stämmer för det fångas inte så mycket öring längs ostkusten längre. Sen är det bara skaffa dig ett enormt tålamod och kom ihåg att lätta på slirbromsen om du får hugg, dom skakar sig loss.

Kommentera

Finns ett ställe som heter säveån. kanske inte ett ställe eftersom det är rinnande vatten (Ström) så ja. jag vet inte om det är så mycket lax just där. men en bekant till mig är bara ute efter öring där.

Kommentera

Kör ett niofots spö och kustwobblers som Vicke, spöket mm, eller skeddrag typ toby eller min personliga favorit salamander. Du får anpassa vikten på dragen efter hur strömt det är. Jag kan ju passa på att puffa för Fiske för alla nr 10 detta år. Där kommer en artikel om detta fisket.

Kommentera

Okej tackar för tipset! uppskattas!!

Men jag tycker de dära rapala verkar ha gott rykte inom örings fiske. men ska absolut ta en närmare titt på dem du nämnde

Kommentera

Dom funkar bra med. Nu vet ju inte jag hur Säveån är. Om vattnet är lugnt flytande är det i princip som att fiska i en sjö. Om det däremot är mer fart på vattnet kan man fiska skeddrag och kustwobblers utan att veva in i princip. Bara låta dom vagga fram i längs bottnen med strömmen, med stäckt lina då så du har kontakt. Kasta rakt ut, låt det sjunka ett tag innan du sträcker linan. Beter går då i en båge i till stranden nedströms. Innan nästa kast tar du ett kliv nedströms, så fiskar du av en sträcka. Om du inte vet en hotspot ska du inte stå och nöta för länge. Med tiden hittar ställen som funkar. Problemet med wobblers med sked är att dom lätt fastnar i botten när du tar hem den. Nu fastnar ju även skedar och Vicke med, men dom kan du hitta relativt billigt om du letar.

Kommentera

ok! tackar då kan jag lite teknik också fint!

Kommentera

Hej!
                    Välj Shimnos Sienna finns biliga på tradera runt 300kr kanon rulle mycket rulle för pengar och dem är helt nya !
                    I butiker kostar dem från 795kr!
                    Fiskespö 2.7m med kastvikt 15-40gr!!!!
                    Tänk på att köpa en bra flättlina (kolla på tradera Sufix)kostar runt 100kr ju tunnare desto bätre!
                    Välj alltid backbrömsade rullar med vred frambrömsade är svåra att hantera vid napp.
                    Tradera erbjuder massor av fiskegrejer till super priser och frakt kostar mindre än att åka från butik till butik!
                    Roligt är det också då det är auktionsajt!!!!!
                    Då och då gör man superklipp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist