Fiskeutrustning för nybörjare inom jiggning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeutrustning för nybörjare inom jiggning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeutrustning för nybörjare inom jiggning!

Goddag alla användare, jag som ny på detta forum skulle vilja ha åsikter om min nuvarande utrustning för jiggfiske. Som det ligger till nu har jag en Ambassadör 6000c som rulle med spiderwire 0.20 ish lina med relativt grov nylonlina för havsfiske. Som spö har jag ett 2 meters ambassadör spö med kastviskt på 10-30g med klassning 2. Relativt styvt, och anpassat för medel- till tungt havsfiske. Sen äger jag ett 20 tal olika shadjiggs samt ihop plockade curlytails. Och en näve olika ballheads från 7,5 till 25 gram. Vad anser ni? Tuta och köra, eller är det helt omöjligt? Tack på förhand. Skitfiske.

Klart att det funkar. Trots att du kommer få en massa åsikter. Det viktigaste är att det funkar för dig och din ekonomi.
    Det viktigaste är business end det vill säga änden på ditt tackel, vassa krok en bra tafs och lina. Spö och drag kommer alltid på sikt Krok i vattnet = en chans att få fisk. Testa dig fram och tuta och kör.

Kommentera

Tack för din respons, det var en relativt filosofisk syn på själva ämnet vilket är sant. Man läser sig oftast blind på all dyr utrustning, och en viss inbillning av behov för nya grejer uppstår. Men sant som sagt, tack för klarheten!

Kommentera

Tuta och kör! Som tidigare talar sa, så länge grejerna finns i vattnet finns chans till napp. Rullen är kanske modellen stor men går det så går det.. spöt kan jag inte klaga på. Men vill du få ut lite mer känsla så går ner i storlek på rulle och kanske köpa ett lite mjukare spö som lämpar sig mer för insjö? Men smaken är som baken...

Hade nog valt en 4500 rulle och ett 9 fots 5-25 grams kastvikt. Lina 0.20 spunnen lina.

Skit fiske =)
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag skulle välja 4000 rulle och 8 fots spö kastvikt 5-30 gram. Lina skulle jag välja whiplash 0,4 håller för 10,6 kilo.
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Vill du annonsera på Fiskesnack.com ?Klicka här för mer information
          Joina Fiskesnack.com på Facebook Klicka här

Kommentera

Ursprungligen postat av Predator Simon Visa inlägg
            Jag skulle välja 4000 rulle och 8 fots spö kastvikt 5-30 gram. Lina skulle jag välja whiplash 0,4 håller för 10,6 kilo.
            0.4 känns lite i överkant =P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
            14 svar
            1 983 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist