Flätlina som tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina som tafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina som tafs

Har tidigare fört en disskution om att man kan använda flätlina som tafs vid fiske efter näbbgädda. I denna diskution framfördes att denna lina är lättare att bita av för fisken är en nylonlina. Dock är det väl så att nylonlinan är vekare och inte lika stark. Har svårt att tro att det skulle vara så att flätlinan kan gnidas av mot fiskens tänder (inte så lätt i alla fall). Snarare bör fisken bita av nylon med en enda tugga. Skulle tro att mitt resonemang är ganska rätt, men skulle vilja ha en bekräftelse att det stämmer. Har hört olika ursäkter om varför det inte är bra med nylon.
    Är det inte så att flätlinan är skapad för att inte, på det sätt som vanlig tafs gör, skrämma näbbgäddan. Samma sak gäller ju för Gösen som lätt kan undvika betet på grund av detta.
    Var inte blyga.

Flätlinana skrämmer fisken mer än nylon, självklart! Det bästa är ju flourcarbon !! Annars till näbbgäddan vet i fan hur du ska göra...
    sigpic

Kommentera

Det är ju den enda lösningen att använda flätlina. Tror dock inte att den skrämmer fisken. Den gör det inte lika mycket som en vanlig tafs som används vid Gäddfiske i insjö och är inte så sår bar som nylon.

Så vad, om inte flätad lina, bör användas vid detta fiske?
      Var inte blyga.

Kommentera

Flätlina är starkare än nylon men har sämre motstånd mot nötning. Kör hellre med nylon än flätlina om nu näbbgäddor kan skava av linor med tänderna.

Kommentera

Flätlina har en mycket högre dragstyrka än nylon men som tidigare sagts den tål inte att rispas över tänder på samma sätt som nylon gör. Nylonet glider så att säga lättare över tänderna. Är du rädd för att näbbgäddans tänder ska skada linan, sätt en bit nylon framför betet eller mellan krok och bete.

Jag har i flätlinornas ungdom prövat dem som tafs. Första dagen gick tre gäddor en oviss framtid tillmötes med avbitna beten i käften/svalget. Experimentet avbröts och har inte återupptagits.

Fluorocarbon är en lina med nära nog total osynlighet under vattnet. Välj den i en lite grövre dimension om du vill känna dig säker på såväl fisk som bete!

På min minsta multi sitter det en Berkley Vanish fluorocarbon med 4 kg dragstyrka. Det räcker gott för 4kg öring och gädda upp mot det dubbla. Fast till gäddfisket (och abborrefisket) använder jag alltid en egentillverkad 7-strand tafs.
          Senast ändrad av BeBest; 2004-06-06, 20:20.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Flätlinan har extremt hög dragstyrka men totalt värdelös slitstryrka, nylonlina har sålig dragstyrka men förhpllandevis hög nötningtålighet.
            Flätlina som tafs är i mina ögon det sämsta tafsmaterialet man kan ha......
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

jag skulle aldrig under några omständigheter använda flätlina som tafs... PGA samma anled ning som P-U skriver om. Testa surflon Proleader Quicksilver Sevenstrand istället för att få något som klarar en käft full av rakbladsvassa tänder.
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Till Näbbgädda kör jag utan tafs, tog 9-10 st utan o förlora ett drag. flätlina 0.15

Näbbgäddan har ju inte samma sorts tänder som en vanlig gädda
                /Lazinko

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                1 959 visningar
                0 gillar