Lax/havsöring utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lax/havsöring utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lax/havsöring utrustning?

Hallå alla glada fiskare!

Jag har absolut 0 erfarenhet av lax/havsöring fiske. Det jag har är ett TICA Salomon spinn 14 fot på 80-150g, min fråga är då; Fungerar detta spö med en Ambassadeur 7000i multirulle? Om inte, har ni nått tips på nån annan rulle? Eller möjligtvis en annan kombo? Är bredd på att köpa annat spö ochså om det så behövs, är riktigt sugen på att testa detta. Det är då tänkt att jag ska försöka mig på Stockholm Strömmen bla.

Tack på förhand!
    //Tino

Blir en helt perfekt kombination till lax och havsöring.

Kommentera

Hallo glade Tino.
      Det sät du harder er nog mere till att kaste tunga sänkare 30 meter ud fron breden ved Luleå. Men inte till havsörring. Vår och sommar skal du kaste långt for at fange havsörring. Nu er dom helt inde hvor du vader. Havörringens föde er småt! Så du får imiterer nogenting der er småt!
      Små drag, kanske wobblare på 4- 25gram max. Det bedste er en bombarda-rig; Bombarda flåd till att kaste dom små vegte-en spölängde flouocarbon eller nylonlina 025. Och så en liten fluge. Så er det vigtigt du fisker flugen som den skal! Der er ingean Tobiser nu, så store drag på 25gram der skal fiskes fort, får du ingenting ved.
      Nu hvor vadnet er så kold er koldt, holder örringarne till ved bugterne. Du kan se i vadnet hvad du skal imiterer.
      Spö/rulle; 9fot funkar till meste. En 10 eller 11 fot gör det bare mere besvärligt att lande fangsten. Det att du kaster 15m mere eller mindre vinder du intet på.
      Ambassadeur 5000 storlek. Du kan hitta en gammel (kanonrulle) fron Tradera. Dom gamla har mycket lav usveksling, hvilket er bra nu.
      Haspel. Dom moderne 2500 i storlek. Men kan rullen rumme 200m 025. passser den fint.
      Ett termometer er en bra investering. Er vadnet under 4grader skal du nog fiske på ett andet ställe.
      Lykka till.

Kommentera

Tycker spöt du kollat på är för stort för havsöring fisket men skulle passa fint till laxfiske. Ett spö på 10-12' o kastvikt på upp till ca 30-50g räcker utmärkt och en rulle i 2000-3000 storlek. Då funkar setet även fint till gäddspinnflugor.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
        14 svar
        1 981 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11