Värdering wobbler mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdering wobbler mm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värdering wobbler mm.

Någon som kan gissa ett ungefärligt värde för dessa? Ingen aning hur gamla de är, köpt de begagnat. Undrar speciellt vad det översta är för något.

Rad 1, ingen märkning - skick: se bild
    Rad 2, Märkt ABU KILLER SWEDEN - skick: mycket fint
    Rad 3, Märkt ABU KILLER SWEDEN - Skick: Saknas en krok (?), i övrigt mycket fint
    Rad 4, Märkt ABU HI-LO SWEDEN PATENT, skick: mycket fint
    Rad 5, Märkt ABU HI-LO SWEDEN PATENT, skick: fint
    Rad 6, Ingen märkning, skick: fint
    Rad 7, Märkt ELBE, skick: mycket fint.

Flera av wobblerna ser i mitt tycke helt ofiskade ut.

Click image for larger version

Name:	102_1203.jpg
Views:	1
Size:	354,9 KB
ID:	1808297

Det är tveksamt om värdena överstiger dagens priser för motsvarande nya beten.

Överst Westin Big Pike troligen. Det finns flera storlekar av den. Största modellen är ett utmärkt gäddbete! Det kan ibland gå lite snett och vint men det lockar gäddorna eftersom betet ser sjukt ut. Westinarens röda stjärtfena är inte original.
    Killer modell 2 Problemet är att det finns många kvar men få i mint skick. Det här var modellen som på allvar satte ABU Killer på kartan! Rebel tillverkade flera av dessa modeller. Några såldes som Rebel, andra som ABU Killer. Det gjordes öststatskopior av den också. Elbe hade en sån i sitt utbud.
    Killer modell 1 ABU hade ett samarbete med Heddon när det gällde de första plastwobblerna. Den här hör väl dit tror jag.
    Den rödvita ser ut att vara en Heddon Vamp Spook kopia. Den har det värde du sätter på den som ett gäddbete åt dig själv.
    Samma gäller för Elbedraget.
    Vill du veta vad marknaden just idag värderar dem till måste du bjuda ut dem till försäljning.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

tack för all info. Kul att få veta lite mer. Ja kanske åker ut på tradera..

Kommentera

Är det inga dyrgripar så åker de nog ner i fiskeväskan istället. Kanske blir nåt gädd/gös fiske nån gång i sommar bra och då kan de vara bra att ha till hands. Men hade de varit värt många hundra tillsammans så kunde jag lika väl sålt dom.

Kommentera

Ett snittpris på ca 40 - 50 kr tror jag på. Topparna är nog de 2 Killer modellerna och de 2 Hi-Lo i färgen T och LYS.
          Är den rödvita omärkt blir den billig, samma med skeddraget. Westinaren är svårast att spekulera om. Den har ju varit med om del så den hamnar inte i paradsamlingen men vill man ha en pålitlig gäddfångare kan man mycket väl slänga ut ett par tjugor för den. Jag tror ingen av wobblerna kommer upp i hundringen.

Folk tänker ofta i termer av: Vad blir summan av vinnande bud och fraktkostnaden innan jag får betet i min hand? Är wobblern värd det för mig? Beten som ska till samlingen och skryta med kan man tänka sig betala mer för än beten man främst tänker fiska med. De 4 i mitten kan bli skrytbeten för dem som inte redan hunnit skaffa dem men de kan också bli beten för praktiskt fiske.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
          14 svar
          1 983 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist