Behöver hjälp med toppögla - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med toppögla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Behöver hjälp med toppögla

    Det är så här att jag tyvärr lyckats knäcka ett nyinköpt Berkey Selection Pike 8,6 spö ca 10 cm från toppen.

    Eftersom jag ändå upplevde spöet som något för långt hade detta egentligen inte varit hela världen... om det nu inte vore för det här med att hitta en lämplig ny toppögla.

    Saken är den att spöet är ganska så grovt även där där uppe, medans däremot övriga ringar på spöet är små. Så för att få till det snyggt skulle jag behöva en toppögla som är tillräckligt vid i fästet (ca 4 mm innerdiameter) men ändå inte har en jätteögla ā la havsfiskespön.

    Någon som vet om det finns några sådana toppöglor på marknaden och i så fall var? Eller har någon förslag på annan lösning på problemet?

    Tacksam för all hjälp!

  • #2
    Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Det är så här att jag tyvärr lyckats knäcka ett nyinköpt Berkey Selection Pike 8,6 spö ca 10 cm från toppen.

    Eftersom jag ändå upplevde spöet som något för långt hade detta egentligen inte varit hela världen... om det nu inte vore för det här med att hitta en lämplig ny toppögla.

    Saken är den att spöet är ganska så grovt även där där uppe, medans däremot övriga ringar på spöet är små. Så för att få till det snyggt skulle jag behöva en toppögla som är tillräckligt vid i fästet (ca 4 mm innerdiameter) men ändå inte har en jätteögla ā la havsfiskespön.

    Någon som vet om det finns några sådana toppöglor på marknaden och i så fall var? Eller har någon förslag på annan lösning på problemet?

    Tacksam för all hjälp!
    Hej Erik Ljung;

    Om Berkley-spöt är helt nyinköpt är det bara att ta med dig inköpskvittot tillsammans med spöt och gå in till exempelvis Fiske & Fiskar i Malmö, dvs till den butik där du köpte spöt och få en ny toppdel på garantin. Svårare än så är det inte.....

    Go for the Big Ones!

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    www.trumman.com

    Kommentera


    • #3
      Toppögla till jerkbaitspön har ju stor hylsa så nog finns det bara man letar.
      Kika på min blogg, enjoy!

      Kommentera


      • #4
        Spöet är köpt från beten.nu (webbutik) och de har av allt att döma inga sådana spön kvar i lager. Jag har också hört något om att det där med separata spötoppar (som reservdel) är något som tillverkarna har lagt av med. Men det kanske kan vara en idé att höra av sig till Pure Fishing och se om de har något helt eller halvt sådant spö kvar? Just den här modellen har nämligen utgått (kastvikt 200 gram).

        Frågan är ju också vad som räknas som garantiärende när det gäller knäckta spön?

        Kommentera


        • #5
          HR: Ja det har du ju rätt i, det borde finnas! Lyckas dock inte hitta något sådant på webben...

          Kommentera


          • #6
            Jag vet inte vad spöt har för aktion men känns som att 10cm ändå påverkar spöts aktion.

            Så i första han försök med reklamation beroende på hur det gått till. Annars så kan du ringa dem och hoppas på god vilja.

            Annars så är det bara att gå in på lokala fiskebutiken med spöt så fixar dem det.

            Kommentera


            • #7
              6-7 cm är det snarare vid en närmare koll. Och visst gör det spöet ytterligare lite styvare än det redan var, men det är okej med tanke på fisket det kommer användas till. Så om jag fick tag på en passande jerkspötoppögla vore det helt okej. Men ska ringa Abu också och kolla vad de säger.

              Kommentera


              • #8
                Finns så många spö i olika mått så det borde va en skit-bagatell att hitta en ögla, skulle den inte passa 100% så använd spö-cement när du trycker på den då sitter den ordentligt.....

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Spöet är köpt från beten.nu (webbutik) och de har av allt att döma inga sådana spön kvar i lager. Jag har också hört något om att det där med separata spötoppar (som reservdel) är något som tillverkarna har lagt av med. Men det kanske kan vara en idé att höra av sig till Pure Fishing och se om de har något helt eller halvt sådant spö kvar? Just den här modellen har nämligen utgått (kastvikt 200 gram).

                  Frågan är ju också vad som räknas som garantiärende när det gäller knäckta spön?
                  Hej Erik Ljung;
                  Om jag vore du skulle jag kontakta ABU i Svängsta och fråga dem till råds om hur du ska förfara vid en reklamtion av ett nyinköpt spö som gått av.

                  När jag själv sålde spön både som agent och butiksägare (Trumman Sportfiske, Hornsgatan, Stockholm) byttes alla trasiga spön ut under garantitiden mot uppvisande av verifierande inköpskvitto. Jag tror absolut att samma regler gäller idag också. Får du problem bör du kontakta allmänna reklamtionsnämnden och be om hjälp.

                  Jag har otroligt bra erfarenheter av hur ABU Garcia brukar sköta reklamationer och service.

                  Nothing is forever!


                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Har haft att göra med ABU Garcia ett par gånger själv i reklamationsärenden, och min erfarenhet är, precis som Old Firehand säger, att de är väldigt måna om att ha en bra relation till sina kunder och sköta service- och reklamationsärenden utan problem.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 500 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 667 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 558 svar
                    230 281 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X