Thermotic flytunderställ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Thermotic flytunderställ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Thermotic flytunderställ

    Hej funderar på att köpa ett ställ ska man ta byxor o väst eller byxor o jacka,undrar om ni som har sånt är nöjda med dem eller?

  • #2
    Är där verkligen inte någon som har något positivt eller negativt att säga om ställen,eller är det ingen som har köpt dem?

    Kommentera


    • #3
      Tyvärr är det setet (jacka skulle jag välja) så dyrt att jag tror få har prövat...
      Skulle själv gärna pröva under ett lätt torrdräkt i Gore Tex eller liknande till kallfisket, men drygt 3000:- för simpelt sydda plagg med tveksam passform är övermaga.

      Kommentera


      • #4
        Jag har västen. Den värmer bra. Dock kan jag inte uttala mig om flytförmågan.

        Kommentera


        • #5
          http://wiggler.se/thermotic-flytunderstall/

          Test på länken. Den blir t.o.m. geisertestad! Måste ju vara ett solklart köp :-)

          Min polare har västen och är helnöjd. Han har dock aldrig badat med den.
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

          Kommentera


          • #6
            Hej Pia

            Jag har testat allt från väst till väst byxa till tröja och tröja byxa

            Skall man flyta ordentligt och då menar jag på ytfilmen så skall man ha både under och överdel. Med endast väst eller endast tröja så flyter man men då i ett upprätt läge.

            Viktigt är att man skall ha ett ytterplagg ovanpå flytunderstället.

            Jag brukar vintertid klä mig i underställ, flytunderställ, sedan fiskebyxa.

            Stället värmer riktigt gott

            Kommentera


            • #7
              Jag tackar för svaren men man blir ändån lite fundersam, inte många svar det låter ju som en supergrej i och med den inte är klumpig.

              Kommentera


              • #8
                Ja, lite konstigt är det, teoretiskt verkar det riktigt finurligt med ett värmeunderställ som man flyter med! Med en torrdräkt över så torde säkerheten om än inte komforten bli oslagbar.
                Prövade jackan på en fiskemässa för några år sedan men sömmnaden samt passform var "sådär" ffa för den slanten.
                Dessutom så har jag knappt sett någon marknadsföring i pressen, iaf inte i fiskepressen, så endast få känner till det - å så priset då, givet enkel kvalitet s a s.

                Kommentera


                • #9
                  Det finns väl en nackdel egentligen. OM en tuppar av, av kyla eller av en smäll så finns det väl inget som håller en på rätt köl så att säga? Dvs med mun och näsa i vädret på samma sätt som med en flytväst?
                  Flytoverall, har den flytkraften fördelad i hela eller på framsidan av kroppen?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, jo kanske det. Man har ju hört talas om det där att vissa flytetyg inte vänder en medvetslös.

                    Fast jag inbillar mig att OM jag faller ur båten så landar jag mjukt säg 99 gånger av hundra. Man har ju också hört om nån test där vissa självrullande räddningsvästar inte klarar av att hålla huvudet nog från ens lätta vågor.

                    Är det så, men så kan man fundera om det här att västen ska rulla runt en medvetslös är en skrivbordsprodukt? En uppblåsbar räddningsväst (som jag har) är omöjlig att simma bröstsim med, då får man ryggsimma i land, medan dressen i denna tråd ska funka väl med bröstsim.

                    Dessutom, om jag slås medvetslös i vatten under 10 grader så fryser jag nog ihjäl ganska fort öven om huvudet teoretiskt ligger "rätt"?

                    Den gamla flytoverall jag har liggandes har flytelement runt om och vänder säkert inte heller, vilken praktisk nytta det nu kan ha i realiteten...
                    99 gånger av 100 räcker för mig, den hundrade turen stannar jag ändå hemma!
                    Senast ändrad av anteman; 2015-01-18, 21:05.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    305 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X