flytoverall kvalitetsfundering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flytoverall kvalitetsfundering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flytoverall kvalitetsfundering

Hej !

Har sett att många fiskebutiker säljer IMAX 2 delade flytoverall till bra pris.

Från 2800-2900 till 1900 tom nån sida för 1700 som jag inte hittade nu. Dom ser väldigt fina ut på bild men man blir misstänksam när nästan hela fiskesverige säljer dessa till vrakpris jmf med riktpriset. Man får lätt känslan av att det är nått skräp dom inte lyckats sälja.

Någon här på FS som har detta sett och kan säga något om kvalitet, funktion, passform och hållbarhet mm.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Slutet på säsongen. Man vill ju inte ha kvar dom efter vintern helst.

Kommentera

Min spontana undran blir hur pass tätt dom håller som tvådelade?
      Jag menar; skit samma om man flyter om man ändå är köldchockad och orörlig. Eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Jag menar; skit samma om man flyter om man ändå är köldchockad och orörlig. Eller?
        Det är likadant med en endelad overall. Håller inte tätt för 5 öre så det är sak samma om du hamnar i kallt vatten. Annars får man ha torrdräkt på sig (vilket jag rekommenderar mycket högre).

Kommentera

Jag är glad att jag har en tvådelad flytoverall i alla fall (en Sundridge). Så sjukt mycket smidigare på alla vis. Och jag tror absolut inte att det är något fel på IMax-overallen, de brukar göra bra grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Slutet på säsongen. Man vill ju inte ha kvar dom efter vintern helst.
            Känns inte som att svaret är så enkelt. för då borde ju alla flytställ reas lika mycket. Kanske bara va för dyr nästan 3 lakan och därför inte gått lika mycket.

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
            Tätt ska man inte räkna med. Där håller jag med Sg. Har själv åkt i med mitt helställ, sunridge och det tar inte lång tid för vattnet att rinna in i hals och ärmar samt stiga upp genom benen. så det är inte mitt krav.

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Jag är glad att jag har en tvådelad flytoverall i alla fall (en Sundridge). Så sjukt mycket smidigare på alla vis. Och jag tror absolut inte att det är något fel på IMax-overallen, de brukar göra bra grejer.
            Det är precis vad jag tänker mig. Ibland blir det för varmt med helställ. Man måste ju ändå ha bra väderkläder för vind å rusk och varför inte då flytoverall så slipper man flytvästen. Alternativet är ju ett rent sjöställ typ seglarställ och då lös flytväst under.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej Exxet!

Har ingen personlig erfarenhet av Imax men som flera säger så har de vad jag läst ganska gott renommé. Odelat eller tvådelat har knappast någon större betydelse för avkylningen, det cirkulerar "bra" i båda tror jag.

Nu vet jag inte primärt användningsområde för dig med en tvådelad flytoverall men har du tittat på Thermotic?

Jag är inte helt såld på priset (eller sömnaden) speciellt ställd mot t e x Imax overallen, men den erbjuder onekligen ett alternativ som dessutom har ett klart bredare användningsområde säsongsmässigt och den kan du ha under en torrdräkt om du vill.

Jag har pensionerat min flytoverall och kör tvådelade skalplagg med uppblåsbar räddningsväst. Om och när jag uppgraderar så ligger Thermotic och ev. senare en torrdräkt som t ex denna, bra till http://www.miekofishing.se/flytovera...torrdrakt.html

Bara priset som hindrar mig...
              Senast ändrad av anteman; 2015-01-26, 14:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                .. och då lös flytväst under.
                Reagerade lite på detta, en flytväst skall väl aldrig under några som helst omständigheter bäras under klädesplagg om inget annat anges? Vet att de flytvästar som är självuppblåsande är direkt farliga att ha under klädesplagg.

Angående prisfrågan så vet jag att det är en Imax flytoveraller är marginalprodukter eller med andra ord lågt inköpspris, högt rek.pris.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
                  Reagerade lite på detta, en flytväst skall väl aldrig under några som helst omständigheter bäras under klädesplagg om inget annat anges? Vet att de flytvästar som är självuppblåsande är direkt farliga att ha under klädesplagg.
                  Det är ju riktigt så klart, självutlösande flytvästar måste defintivt bäras ovanpå kläderna, och traditionella flytvästar blir ju om inte annat ganska så svåra att få in under en rimligt välsittande jacka.

Precis som Exxet skriver använder jag främst min flytoverall som skydd för regn och rusk. Skulle jag trilla av båten är jag fulltmedveten om att den inte skulle hjälpa mig på samma sätt som en dyr torrdräkt+flytväst.

Kommentera

Jag har övervägande dåliga erfarenheter av kvaliteten på flytställ. Köpte en Kinetic som var dåligt sydd och gick upp i sömmarna. Lämnade tillbaka den och köpte en Sundridge istället. Efter mindre än 10 pass fick jag sy om en neoprenmudd där sömmen gått upp. Hade jag köpt nu hade jag satsat på ett seglarställ i kombination med flytväst. Det är ju säsong för båtmässa och därmed mässpriser.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2025-03-29, 20:56
                    0 svar
                    345 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu

Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                    3 svar
                    248 visningar