flytoverall kvalitetsfundering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flytoverall kvalitetsfundering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Nu fortsätter jag lite OT, förlåt Exxet men du KB, har du öppet vatten så vill vi gärna ha ett snabbt utlåtande om flytkraften! Lämna ett utlåtande i Thermotictråden :-)
    Ska fixa utlåtande,men oturen är ju framme, sicken osis, isen är så tjock nu så man kommer ju inte åt öppet vatten.
    Men jag får väl offra mig i utomhusspat, 38 grader i vattnet, men som sagt jag offrar mig väl då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
      Reagerade lite på detta, en flytväst skall väl aldrig under några som helst omständigheter bäras under klädesplagg om inget annat anges? Vet att de flytvästar som är självuppblåsande är direkt farliga att ha under klädesplagg.
      Jag hade nog också lite otur när jag tänkte här när jag drog alla flytvästar över en kam så jag får citera och revidera mig själv lite. Seglarvästen ska tydligen inte vara några problem att ha under klädesplagg förutom att man skymmer eventuella reflexer och blockerar snabb åtkomst till visselpipa när sådan finns.

Räddningsvästen däremot skall med fördel bäras utanpå alla kläder om ev. vändfunktion skall fungera som den är avsedd (om krage används).

Den självuppblåsande kan klämma och/eller strypa dig om den inte får plats att expandera.

När det gäller flytoveraller så har jag själv en Imax (odelad) som har använts sparsamt. Den känns inte sämre kvalitetsmässigt än andra likvärdiga, men som sagt så är den sparsamt använd och inte direkt "stresstestad".

Ber om ursäkt för om det är OT men informationen från livräddningssällskapet är värd att läsa igenom:

Det var inte så många år sen två personer var ute på Nordre Älv i en båt som sjönk. Ingen av dom hade någon flytväst/flytoverall. En av dom tog sig upp på land, den andra inte.

Säkerheten framför allt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
        När det gäller flytoveraller så har jag själv en Imax (odelad) som har använts sparsamt. Den känns inte sämre kvalitetsmässigt än andra likvärdiga, men som sagt så är den sparsamt använd och inte direkt "stresstestad".

Säkerheten framför allt.
        Det jag sett och funnit är nog att kvaliten är bra men att någon upplevde IMAX som väldigt tung men varm och att passformen va mer amerikansk snitt dvs. nästan lika bred som lång.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Det jag sett och funnit är nog att kvaliten är bra men att någon upplevde IMAX som väldigt tung men varm och att passformen va mer amerikansk snitt dvs. nästan lika bred som lång.
          Njae, jag är 187cm lång och ligger inom normalt BMI och den känns inte för bylsig men den är relativt tung. Dock kan jag hålla med om att den är varm, det behövs inte mer än byxor, t-shirt och långärmad tröja under om man inte sitter helt still.

Kommentera

ABU Garcia tvådelad flytoverall hos XXL

I Dagens Nyheter idag 5/2 2015 har www.xxl.se en bilaga där de säljer ABU tvådelade, mycket rymliga flytoveraller i storlekarna S-2XL till superpriset 799:- (Rek.pris 1.999:- VN: 1095409). Klicka här . http://www.xxl.se/fiske/isfiske/klad...095409_1_style . så får ni se och fundera...

En bra livförsäkring för isfiskare....

Old Firehand

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Hej !

Har sett att många fiskebutiker säljer IMAX 2 delade flytoverall till bra pris.

Från 2800-2900 till 1900 tom nån sida för 1700 som jag inte hittade nu. Dom ser väldigt fina ut på bild men man blir misstänksam när nästan hela fiskesverige säljer dessa till vrakpris jmf med riktpriset. Man får lätt känslan av att det är nått skräp dom inte lyckats sälja.

Någon här på FS som har detta sett och kan säga något om kvalitet, funktion, passform och hållbarhet mm.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2015-02-05, 14:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              ABU Garcia tvådelad flytoverall hos XXL

I Dagens Nyheter idag 5/2 2015 har www.xxl.se en bilaga där de säljer ABU tvådelade, mycket rymliga flytoveraller i storlekarna S-2XL till superpriset 799:- (Rek.pris 1.999:- VN: 1095409). Klicka här . http://www.xxl.se/fiske/isfiske/klad...095409_1_style . så får ni se och fundera...

En bra livförsäkring för isfiskare....

Har du testat abu tvådelade flytoverall?

Jag behöver en flytoverall som är varm och skön i storleken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
              3 svar
              259 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jester Burk II  
              Startad av Aejohansson, 2025-09-12, 19:04
              3 svar
              199 visningar
              0 gillar