Ursprungligen postat av Cyaneus
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flytoverall kvalitetsfundering
Collapse
X
-
Du har rätt om vi pratar självuppblåsande och en räddningsväst blir naturligtvis klumpig under en jacka. Men varför skulle man inte kunna bära en kraglös typ seglarväst under exempelvis regnstället? Har jag gjort under mina nästan 20 seglarår. Eller under en tjockare vindjacka?Ursprungligen postat av Plums Visa inläggReagerade lite på detta, en flytväst skall väl aldrig under några som helst omständigheter bäras under klädesplagg om inget annat anges? Vet att de flytvästar som är självuppblåsande är direkt farliga att ha under klädesplagg.
Angående prisfrågan så vet jag att det är en Imax flytoveraller är marginalprodukter eller med andra ord lågt inköpspris, högt rek.pris.
Edit: Beträffande frågan i tråden hyser jag inga direkta betänkligheter gentemot Imax, även om jag inte har någon erfarenhet av deras kvalitet. Funderar på att byta min gamla Flaadenflytis mot deras torrdräkt som jag mest hört positivt om,Senast ändrad av Gösta; 2015-01-26, 18:26.
Kommentera
-
Delade overaller har alltid endast flytkropp i överdel eftersom du annars riskerar att hamna uppochner om du inte har jacka på dig.Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inläggÄr det flytmatrial i byxorna också? Eller är det en flytjacka med tillhörande termobyxor.
Dvs
Om man tar av sig jackan kommer man då flyta uppochner eller inte alls?
Kommentera
-
Nja törs man ta gift på det? http://taskers-angling.co.uk/imax-co...tion-suit.htmlUrsprungligen postat av Sg Visa inläggDelade overaller har alltid endast flytkropp i överdel eftersom du annars riskerar att hamna uppochner om du inte har jacka på dig.
En annan modell förvisso men den sägs flyta i byxan också...
Kommentera
-
Låter väldigt konstigt men det kanske stämmer då. I så fall ändrar jag mig till att det brukar vara endast i överdelen pga det jag skrev innan.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggNja törs man ta gift på det? http://taskers-angling.co.uk/imax-co...tion-suit.html
En annan modell förvisso men den sägs flyta i byxan också...
Kommentera
-
K.B
Tycker också att det är dyrt, men istället för att köpa en tvådelad flytoverall så har jag nu beställt flytunderställsvästen.Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg...eller i kombination med Thermotic? Synd att de är dyra och har en så pass enkel sömnad/passform.
Sen får jag se när/om jag beställer byxor senare i år.
Kommentera
-
Nu fortsätter jag lite OT, förlåt Exxet men du KB, har du öppet vatten så vill vi gärna ha ett snabbt utlåtande om flytkraften! Lämna ett utlåtande i Thermotictråden :-)Ursprungligen postat av K.B Visa inläggTycker också att det är dyrt, men istället för att köpa en tvådelad flytoverall så har jag nu beställt flytunderställsvästen.
Sen får jag se när/om jag beställer byxor senare i år.
Kommentera
-
TACK TACK för dom orden, du har definitivt fått mig på andra tankar. Har ju en fiskekompis som har detta underställ, faktiskt känt på det men som du säger priset är kanske väl saftigt men fördelarna är många.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggHej Exxet!
Nu vet jag inte primärt användningsområde för dig med en tvådelad flytoverall men har du tittat på Thermotic?
Jag är inte helt såld på priset (eller sömnaden) speciellt ställd mot t e x Imax overallen, men den erbjuder onekligen ett alternativ som dessutom har ett klart bredare användningsområde.
Bara priset som hindrar mig...
Njao, hade lite otur när jag tänkte där, har ju både självuppblåsande som äldre hederlig seglarväst. Den senare har jag haft under jackan för att det blir smidigare. men kanske inte det bästa.Ursprungligen postat av Plums Visa inläggReagerade lite på detta, en flytväst skall väl aldrig under några som helst omständigheter bäras under klädesplagg om inget annat anges? Vet att de flytvästar som är självuppblåsande är direkt farliga att ha under klädesplagg. .
Har haft mitt sundridge i många år nu och det har hållit riktigt bra. Men ett Musto seglarställ är förbaskat nice kläder som även funkar att ha till mycket annat friluftsliv/sjöliv. Men dom kostar en del dom också.Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inläggJag har övervägande dåliga erfarenheter av kvaliteten på flytställ. Hade jag köpt nu hade jag satsat på ett seglarställ i kombination med flytväst. Det är ju säsong för båtmässa och därmed mässpriser.
Men intressanta spörsmål och kul att alternativen är många idag, bara beslutsångesten som inte håller med. Själv gillar jag plagg och utrustning som kan nyttjas även till annat friluftsliv, en flytoverall blir ju lite av "one task dress"
Helt OK,Ursprungligen postat av anteman Visa inläggNu fortsätter jag lite OT, förlåt Exxet men du KB, har du öppet vatten så vill vi gärna ha ett snabbt utlåtande om flytkraften! Lämna ett utlåtande i Thermotictråden :-)
fortsätt jag är själv intresserad av alla tänkbara alternativ även om trådrubriken blev lite smal. Kan nog säga direkt att IMAX-stället jag tänkte mig utgår, har fått en del fakta här men även i en något äldre tråd jag fann att kvaliteten och passformen kan va lite sådär. Och även med den kraftiga rean är dom lika dyra som många standardmärken.
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Westley Richard, 2025-10-29, 21:08
|
0 svar
154 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg