Ursprungligen postat av Barramundi
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
lina till haspelrulle?
Collapse
X
-
Ja har 0,18mm FireLine på mitt mellan spö som jag brukar fiska öring och div mindre drag/beten (10-35g spö & 2500 rulle) det har hänt att det blivigt knutar eller skatbon men det kan ja räkna på en hand och har fingrar kvar då detta har hänt så har det blåsigt ordentligt och kastat i motvind.
-
tack för svaren, har hört att fireline crystal skall vara en bra haspellina också, men man måste väl lita på det ni säger och ta en exceed. Men vilken av dessa är billigare fireline eller strikewire? och vilken `är nu slutligen bättre, 85% av gångerna jag är och fiskar fiskar jag med drag mellan 12-50gr
Kommentera
-
Håller med Barramundi, testade ett gäng linor (PP, S, FL Tracerbraid, Fin-S, etc...) innan jag gav upp och körde vanlig Fireline - fick vindknutar på samtliga flätade linor.
Fireline är inte en speciellt bra lina till mycket, men den enda som funkar på mina haspelrullar. Skillnaden (som jag fattat det) mot andra linor är att den inte är flätad utan "fused", dvs fibrerna är "ihopsmälta".
Dock ska tilläggas att min personliga uppfattning är att det till stor del beror på vilken rulle du har, med en tillräckligt bra rulle kan du köra med flätade linor och de flesta av dessa är nog bättre än FL. Eftersom jag knappt använder haspel annat än till lite "fis-fiske" medan ungarna metar och liknande kör jag på ganska billiga prylar, så det torde vara en del av förklaringen till att jag skyr flätade linor till haspel.
Jag skulle säga att vet du att du har en enkel rulle ta FL Exceed, har du schyssta prylar testa med SW, PP eller Sufix.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
haha då blir det genast köp av firelineUrsprungligen postat av Mooki Visa inläggHåller med Barramundi, testade ett gäng linor (PP, S, FL Tracerbraid, Fin-S, etc...) innan jag gav upp och körde vanlig Fireline - fick vindknutar på samtliga flätade linor.
Fireline är inte en speciellt bra lina till mycket, men den enda som funkar på mina haspelrullar. Skillnaden (som jag fattat det) mot andra linor är att den inte är flätad utan "fused", dvs fibrerna är "ihopsmälta".
Dock ska tilläggas att min personliga uppfattning är att det till stor del beror på vilken rulle du har, med en tillräckligt bra rulle kan du köra med flätade linor och de flesta av dessa är nog bättre än FL. Eftersom jag knappt använder haspel annat än till lite "fis-fiske" medan ungarna metar och liknande kör jag på ganska billiga prylar, så det torde vara en del av förklaringen till att jag skyr flätade linor till haspel.
Jag skulle säga att vet du att du har en enkel rulle ta FL Exceed, har du schyssta prylar testa med SW, PP eller Sufix.
Kommentera
-
Och det där med att det bara skulle vara med "billiga" haspelrullar som man får problem med flätlinor har i alla fall inte stämt för mig. (Om nu inte t.ex. Shimano Stradic/Technium mfl räknas som billiga). Till er som tycker att det funkar med Power Pro och liknande på haspel säger jag bara grattis, men till nybörjare och osäkra rekommenderar jag tveklöst Fireline.
Någon här på forumet förklarade förresten mycket pedagogiskt vad det beror på när man får windknots på haspelrullar (själv hade jag inte riktigt tänkt på varför innan): På en multirulle kastas ju linan rakt ut från spolen vid ett kast, medans den på en haspel kastas ut i små cirklar som sedan rätas ut i luften. Om linan då är för "hal" gör det att cirklarna lättare fastnar i varandra vid utkastet, och det är då de sk vindknutarna uppstår.
När det gäller multirullar är denna "halhet" hos runda flätlinor som Power Pro, Strikewire mfl däremot en fördel då det ger längre kast och mindre risk att linan gräver ner i spolen.
Kommentera
-
Ja, den eller Crystal, eller gamla Fireline om den råkar finnas kvar i någon butik. Funkar bra alla tre. Passa dig däremot för Fireline Tracerbraid, eftersom den är gjord för multirullar.Ursprungligen postat av finnjäveln Visa inläggokej men ska köpa en fireline imorgon, men är det exceeden som gäller eller?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera