Abu Garcia 40, är det en okay lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia 40, är det en okay lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Garcia 40, är det en okay lina?

Hej!

Jag har köpt ett kombo spö från Abu Garcia med följande :

ABU GARCIA STM 4000
    Click image for larger version

Name:	STM4000-702M.JPG
Views:	1
Size:	173,6 KB
ID:	1811343

ABU GARCIA Devil Spin 1216279 - 8'0" - 10/30 gb - M 01A12BK

Till detta köpte jag en Abu Garcia Abulon Ultra 40 (0,40MM - 100M 10.2 KG)

Totalt gav jag ca 500 kr för detta.

Är denna lina okay till utrustningen?

Värt att nämna är att jag fiskar ganska sällan, oftast inte merän 2-3 gånger om året och då föredrar jag flöte men det blir en hel del drag med.
    Senast ändrad av snowman; 2012-07-17, 10:23.

Om det är en Stamina 4000 rulle så är rekommenderad lintjocklek 185 meter 0:30 nylon, själv skulle jag köra på det för kastlängdernas skull. visst kan du köra 0:40 men du kastar kortare och får på mindre lina.
    Jag brukar köra Sensei pike nylonlina 0:30 tar ca:11 kg vilket jag tycker är riktigt bra för nylon...

Kommentera

Aha tackar!

Då blir det till att lämna tillbaka den jag har och skaffa en Sensei pike då, såg att de kostar inte merän 50 kr för 150 m, räcker det?

Det stämmer att de jag har nu är 2 x 100m och ja det är en Stamina 4000 rulle.

Kommentera

Du kan köpa vilken lina som helst egentligen bara den är lite tunnare en 0:40

Kolla tex trilene, dom gör bra starka linor och finns att köpa i dom flesta fiske-butiker..

Kommentera

Men om du fiskar 2-3 gånger om året och flötmetar så är inte denna utrustning direkt ändamålsenlig.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Men om du fiskar 2-3 gånger om året och flötmetar så är inte denna utrustning direkt ändamålsenlig.
            Håller med dig, själv anser jag att en Calcutta DC riggad på ett Hardy Marksman Bait hade varit mer ändamålsenligt men det är ju en smaksak

Kommentera

Om vi nu utgår från fiskesetet i fråga... Om man fiskar 2-3 gånger om året och kastar hyfsat bra borde en flätlina vara ett ganska smart val. Den håller i flera år. En nylonlina får man byta en gång per säsong...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Om flätlina har samma butik som säljer Sensei nylon en Shiro flätlina för 99 kr spolen som är likvärdig med Spiderwire stelth fast jag tycker TS skall hålla det enkelt, tror säkert stamina-rullen kommer tillverka några bollar per säsong så en vanlig hederlig nylonlina räcker mer en väl...

Kommentera

Det märkt verkligen att man är lekman på detta område, ursäktar.

Egentligen har jag ett spö till med rulle som jag blev rekommenderad av fiskeboden i Ystad, det likar på många vis det jag nu köpt på Gekå i Ullared. Jag tänkte att efter som jag blivit tipsad om denna typ sen tidigare så borde det ju inte vara helt fel?

Jag föredrar personligen att meta och det sker då antingen i sjö eller i hamnen. Visst blir det ett och annat drag också men jag har änsålänge inte lyckats få in tekniken och kunskapen för att välja rätt plats/drag. När det är drag så har det hitintills varit allt från Spinners till vobblers, silldrag och Jiggar.

Som ni kan se så vill jag med andra ord ha en så allsidig utrustning som möjligt.

Varför är den andra typen av rulle bättre i mitt fall?

Angående lina så kan jag ärligt talat säga att jag visste inte om att man skulle byta ut linan en gång om året, jag har spö där det har suttit samma lina på i säkert 5 år.

Kommentera

Varför är den andra typen av rulle bättre i mitt fall?
                    Om du menade min kommentar om Calcuttan så skojade jag, det är prylar som går på över 10 000 kr

Köp du en nylonlonlina 0:30 till din rulle och konstra inte till det , skulle linan smälla är det bara att köpa en ny.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    698 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    508 visningar