Ny Fireline trasig efter 2 pass - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny Fireline trasig efter 2 pass

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny Fireline trasig efter 2 pass

Köpte ny rulle Shimano Technium 2500 & fireline 0,12 lina för jigga abborre .

Gjorde 2 korta pass i mellan dagarna & vid ett tillfälle fick jag bottennapp , rycker & drar lite när linan går av .
    Har ca 50 lina ute & linan går av ca 10 m från spöt så jag sumpar 40 m lina + ett bete (jigg) .

Får tag på linan från en annan brygga & får upp linan , där linan gick av så spretar tråden åt alla håll .

Har var med om att man drar av linan när det fastnar & då är det alltid nere vid tafsen .

Vad kan ha hänt ?

Linan har inte skavt mot något

Det kan vara ett fabriksfel. Kolla med butiken du köpte linan ifrån och fråga om du kan få reklamera den.
    sigpic

Kommentera

Skulle gissa på ett måndagsex. Har faktiskt exakt samma rull/linkombination till p&t fisket och det har funkat klockrent . Det är inte ett gammalt spö med kassa spöringar som sliter på linan ?

Kommentera

Ursprungligen postat av gurio Visa inlägg
        Skulle gissa på ett måndagsex. Har faktiskt exakt samma rull/linkombination till p&t fisket och det har funkat klockrent . Det är inte ett gammalt spö med kassa spöringar som sliter på linan ?
        Spöt är oxå nytt , har kollat ringarna .
        Ska ner till Huntyard efter jobbet & kolla vad dom tycker

Kommentera

Gör så! Har alltid använt fireline på haspel utan att ha problem men har hört om många andra som fått måndagsex. Huntyardberras är ju dock iaf kanon att handla med över nätet så det borde inte vara nån stor sak att få ut en ny lina!

Kommentera

Verkade som min reklamation hamnade mellan stolarna hos Huntyard , fick en ny lina när rätt person tog tag i det .

Kommentera

Hoppas du trivs bättre med nya linan, blir det samma sak med denna så kolla spöringarna genom att dra en bit strumpbyxa igenom och se om det hakar i någonstans. Samma sak runt spolen på rullen. För så där ska inte en Fireline bete sig.

Fransa kan den göra lite men det beror på hur den tillverkas, Firelines originallina flätas inte ihop som många andra superlinor ( bättre ord för dem än flätlina ) utan fibrerna pressas ihop om jag inte missminner mig. Att Fireline fransar gör den vanligtvis inte mindre hållbar, inte nämnvärt i alla fall.

Jag har fortfarande kvar min gamla Fireline Original sen snart 4 år på en rulle jag använder ofta, färgen är borta sen länge och den är fransig som en grövre sytråd men dra den runt pekfingret på båda händerna och försök dra av den så kommer du gå blödande därifrån.

En kompis däremot käpte någon Fireline som lokala affären spolade på linan från en stor rulle, en vit lina har jag för mig. Och den kunde gå av plötsligt när han kastade med feederkorg och några gånger till och med vid mothugg. Smått irriterande kan jag förstå. Om det var att den sortens lina som var på den rullen är sämre eller om bulkrullen i affären var skit har jag ingen aning om.

Jag kör helst på Fireline Original som finns i "smoke" och "Flame Green (gul)" eller Fireline Tracerbraid.

Kommentera

Nu har inte jag någon bra erfarenhet av fireline.. Provat den en gång men den funkade inge bra för mig.. Låter som en rasp i spöringarna. Men tror inte jag hade problem med linbrott :O Var det minus grader när du fiskade?

Kommentera

Sv: Ny Fireline trasig efter 2 pass

Har fiskat en del med fireline och inte haft några problem (tills nu).
                  Har kollat spöt och ringarna, inget fel där. Det var inte minus grader, allt tyder på ett måndags exemplar.
                  Nu är den nya linan på spolad och spöt är redo för vår fisket ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                  17 svar
                  741 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                  2 svar
                  265 visningar