Ursprungligen postat av Hansnubben
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken flätlina till UL
Collapse
X
-
Fireline Crystal är OK. Använder ofta 0,12 till havsöringsfiske. Känns litet over kill för UL. I så fall skulle jag gå ner i idmension. Meningen med UL är väl ändå inte att man ska kunna dra loss alla bottennapp? Eller är det också annorlunda nuförtiden? Förr körde man ju med nylon 0,10.0,15 och då gällde det att inte sätta faast kroken i något annat än fisk...
Kommentera
-
Det var väl det jag skrev när jag rekommenderade 0,08mm ? Om jag minns rätt så finns det dimensioner ända ner till 0,04mm. Av tillverkaren angivna dimensioner, i verkliga världen är de tjockare.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggFireline Crystal är OK. Använder ofta 0,12 till havsöringsfiske. Känns litet over kill för UL. I så fall skulle jag gå ner i idmension. Meningen med UL är väl ändå inte att man ska kunna dra loss alla bottennapp? Eller är det också annorlunda nuförtiden? Förr körde man ju med nylon 0,10.0,15 och då gällde det att inte sätta faast kroken i något annat än fisk...
Kommentera
-
Om man nu tycker att 0.15 nylon är ultralätt måste väll en betydligt tunnare flätlina, i alla fall enligt tillverkarenUrsprungligen postat av lausvik Visa inläggFireline Crystal är OK. Använder ofta 0,12 till havsöringsfiske. Känns litet over kill för UL. I så fall skulle jag gå ner i idmension. Meningen med UL är väl ändå inte att man ska kunna dra loss alla bottennapp? Eller är det också annorlunda nuförtiden? Förr körde man ju med nylon 0,10.0,15 och då gällde det att inte sätta faast kroken i något annat än fisk...
vara UL det med... Och vist man ska inte förvänta sig att bogsera upp några träd med UL grejer men det kan ju vara trevligt om det inte ryker en 50:- spinnare så fort man hittar ett vasstrå eller lite mossa på en sten.
Skulle säga att moderna flätlinor är nog den moderna uppfinning som gjort mest för mitt fiske då det helt plötsligt blivit realistiskt att kasta riktigt små drag. Vilket är snudd på omöjligt med en "tillräckligt" stark nylonlina.
Kommentera
-
Absolut, men andra i tråden har snackat om Fireline 0,12.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggDet var väl det jag skrev när jag rekommenderade 0,08mm ?
Kommentera
-
Okej tack alla för era olika åsikter.... har inte hört mkt kommentarer runt strike wire, ingen som har nått o säga om denna?
de står mellan sufix 832 0.10, strike wire 0.13, fireline crystal 0.10.
vad hade ni valt?
Vilken håller bäst vid bottennapp/stora grenar o liknande om det hade varit samma dimension på dom?
vilken låter minst?
vilken lina klarar mest slitage mot tex stenar, bordskanter och liknande?
Kommentera
-
Jag kör numer enbart Fireline till haspelrullar, har slutat experimentera med annat då det blivit återkommande linstrul. Sedan ser jag ingen anledning att gå under 0,12 mm i mitt lättaste fiske (vilket oftast handlar om jigg eller dropshot efter abborre). Den diametern ger all känsla och kastlängd som jag behöver samtidigt som jag kan dra loss merparten av bottennappen.
Kommentera
-
Hör bra om fireline men mina vänner har fireline exceed och den typ nystar/fransar upp sig lr vad man ska säga, och så vill jag inte att mina lina ska bli. någon annan som också varit med om detta? händer det på vanliga fireline också? eller på någon annan lina ni provat? lr vad kan de bero på?Senast ändrad av Hansnubben; 2014-03-20, 14:33.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
351 visningar