Lina till spinnfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till spinnfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ambassadeur 5601 C4 musky UT + mässingstativ och gavel m.m. för 30-80gr spinnfiske Berkley tracer braid 0.28mm,
    Ambassadeur Predator -180gr jerkbetefiske och tunga mjukbeten, Berkley tracer braid 0.30mm
    Mycket nöjd med tracer braid skall nog mycket till för att jag skall byta typ av lina.

Kommentera

Intressant iaktagelse idag. Spolade på två identiska multirullar. Ena med Power Pro S8S 0,32. Andra med Berkley Svartzonker Braid 0,30. Det gick på mer av PP-linan än av Berkleylinan.

Tilläggas bör att det är begränsad linkapacitet hos rullarna vilket innebär att jag inte la nån backing...

Föga imponerande med den högre brottsstyrkan hos Berkleylinan om den i själva verket är tjockare än PP-linan, trots att förpackningen säger nåt annat...

Kommentera

Kör 0.40 pp till nästan
        allt gäddfiske. Har 0.36 på lite utrustningen för beten upp till 120gram.

Kommentera

I början körde jag på någon taskig nylonlina, 0.3mm, maxvikt ca 5-6 kg. Testade sedan en lite starkare nylon (0,5mm maxvikt ca 17kg) vilket funkade okej. Ett stort problem var dock att linan gick av väldigt lätt när man t.ex fastnade i vassen eller fick bottennapp (fiskar från land). Köpte därför in en go Fireline 0,15 mm vilket är som natt och dag jämfört med nylonlinorna. En helt annan känsla.

Har dock en fråga till er mer rutinerade fiskare. Vad anser ni är bäst, PP (Powerpro) eller Fireline?

Kommentera

0,20 Powerpro fungerar kanon för mig
            "Det okända är mitt hem. Vildmarken min trädgård."

Kommentera

Ursprungligen postat av Jompii Visa inlägg
              Har dock en fråga till er mer rutinerade fiskare. Vad anser ni är bäst, PP (Powerpro) eller Fireline?
              Det beror på vad linan ska sitta på för rulle anser jag. Vanlig fireline funkar bäst på haspel och Powerpron på multi (Powerpron är rundare.)

Jag använder 0.10 till ul, 0.18/0.20 till vanligt gäddfiske och 0.36 till Jerkbait.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
              4 svar
              469 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg perch61
              av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
              0 svar
              142 visningar