Lina och tafs Harr/gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina och tafs Harr/gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Helt enig i strömmande vatten är det inga problem.

Vi fiskar däremot i en sjö, där är harren emellanåt väldigt skygg. vet inte om det gäller alla sjöar men i denna kan det vara hopplöst ibland.

Sedan kanske man inblillar sig, men känns alltid bra att slipa på detaljerna

Tack för tipset !

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Jester Burk II, jag vill inte vara en besserwisser men det förlängda lekandet var väl 6 cm långt. Gäddan kan ju komma åt huvudlinan om den bestämmer sig för att hugga tvärs över draget.

Drennan Soft Strand i styrkan 10 Lbs är omkring 0,20 mm tjock (lika tjock som en flätlina på 0,10 mm är i verkligheten). Det blir svårare att hitta en tunnare wire på den svenska marknaden.

En vajer på 10 Lbs är ju inte anpassad till gädda men bör klara sig om det är mindre gäddor som smäller på. Men jag tolkar det som att harren är prio 1 i sammanhanget (samt minskningen av förlorade drag).
      Jo, jag vet att Gäddan kan bita av linan om det vill sig illa, men när man UL-fiskar efter Harr & co så blir det alltid en kompromiss vad gäller hållfastheten mot Gäddtänder och betets rörelsemönster. Men oftast handlar det om Gäddor i snipstorlek som hugger under harrfiske, så jag tror att man oftast klarar biffen. Och det var bara ett förslag på en lösning, inte den ultimata absoluta sanningen.

Kommentera

Om fiske verkar linskygg skulle jag satsa på någon meter FC påskarvat, antagligen 0,20-0,25 men 0,30 FC är antagligen bättre än 0,10 flätlina. Rätt knut går att veva in genom spö öglorna, kolla på FC knot http://www.henry-gilbey.com/blog/one...knots_ive_seen den är lite meckig men verkar fungera bra. Annars fungerar dubbel grinner inte lika stark eller liten men mycket enklare att göra.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
        4 svar
        479 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg perch61
        av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
        0 svar
        144 visningar