Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vill man ha en av de bästa linorna på marknaden kan jag rekommendera daiwa morethan. Bästa linan jag har provat hitintills och jag har provat än del premium linor. Tyst, suger inget vatten, grym hållbarhet och kastar riktigt bra. Kör den då självklart till abborrfisket. Kostar en del men kan hitta den för 399kr lite då och då.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Vill man ha en av de bästa linorna på marknaden kan jag rekommendera daiwa morethan. Bästa linan jag har provat hitintills och jag har provat än del premium linor. Tyst, suger inget vatten, grym hållbarhet och kastar riktigt bra. Kör den då självklart till abborrfisket. Kostar en del men kan hitta den för 399kr lite då och då.
      Har du provat Sunline Siglon X8 ADV? Om ja, hur upplever du Morethan i jämförelse?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

        Har du provat Sunline Siglon X8 ADV? Om ja, hur upplever du Morethan i jämförelse?
        Morethan är en 12 trådig lina medan siglon är 8 trådig. Siglon är lite mer nötningstålig. Men annars är morethan rundare och håller nykänslan längre. Känns som den kastar längre (har ej mätt). Det är bra linor båda två men morethan är något bättre på allt. Har siglon adv på min Gekka och morethan på min alphas air så rullarna är ganska lika. Detta är bara min upplevelse så jag har vare sig mätt kastlängd eller gjort några labbtester så du får ta det med än nypa salt. Däremot kan jag säga att morethan som kostar 599kr inte är 250kr bättre än ADV som kostar 350kr. Kan du hitta morethan för 399kr så är det helt klart värt det. Kör du haspel skulle iallafall jag inte köpa "high end" lina. Då räcker det med sytråd :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Morethan är en 12 trådig lina medan siglon är 8 trådig. Siglon är lite mer nötningstålig. Men annars är morethan rundare och håller nykänslan längre. Känns som den kastar längre (har ej mätt). Det är bra linor båda två men morethan är något bättre på allt. Har siglon adv på min Gekka och morethan på min alphas air så rullarna är ganska lika. Detta är bara min upplevelse så jag har vare sig mätt kastlängd eller gjort några labbtester så du får ta det med än nypa salt. Däremot kan jag säga att morethan som kostar 599kr inte är 250kr bättre än ADV som kostar 350kr. Kan du hitta morethan för 399kr så är det helt klart värt det. Kör du haspel skulle iallafall jag inte köpa "high end" lina. Då räcker det med sytråd :-)
          Jag köper ADV för ca 280 kr inkl frakt, så långt är jag mycket nöjd med pris/prestandan, men är alltid öppen för nytt.

          Det jag uppskattar och märker tydligt mot den vanliga Siglon X8 är den behandlade ytan som gör att linan går tyst genom spöringsrna och gör att den inte suger så mkt vatten. Två egenskaper jag uppskattar även på haspel.

          Försöker förgäves att hitta en vit lina med motsvarande egenskaper. Möjligen att 12 trådigt så som SW SS12 i vit kan kompensera för uteblivna skiktet?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

            Jag köper ADV för ca 280 kr inkl frakt, så långt är jag mycket nöjd med pris/prestandan, men är alltid öppen för nytt.

            Det jag uppskattar och märker tydligt mot den vanliga Siglon X8 är den behandlade ytan som gör att linan går tyst genom spöringsrna och gör att den inte suger så mkt vatten. Två egenskaper jag uppskattar även på haspel.

            Försöker förgäves att hitta en vit lina med motsvarande egenskaper. Möjligen att 12 trådigt så som SW SS12 i vit kan kompensera för uteblivna skiktet?
            Var köper du ADV för 280 kr, är lite sugen på prova den

            Kan bekräfta att Morethean är en fantastisk lina en riktig high end lina, men personligen föredrar jag Tournament EVO, den är nästan lika mjuk & fin men håller färgen bättre & en 8 trådig lina tål lite mer stryk vilket är bra där jag fiskar, fastnar ofta bland stenar & skräp.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

              Var köper du ADV för 280 kr, är lite sugen på prova den

              Kan bekräfta att Morethean är en fantastisk lina en riktig high end lina, men personligen föredrar jag Tournament EVO, den är nästan lika mjuk & fin men håller färgen bättre & en 8 trådig lina tål lite mer stryk vilket är bra där jag fiskar, fastnar ofta bland stenar & skräp.
              Skickar pm.

              Kommentera


              • Seagur R-18 är också en fin lina :-)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Seagur R-18 är också en fin lina :-)
                  Intressant. Såg att den fanns hos den åf jag handlar av för 255 kr inkl frakt. Dock bara i grå och skrikig neon grön.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

                    Intressant. Såg att den fanns hos den åf jag handlar av för 255 kr inkl frakt. Dock bara i grå och skrikig neon grön.
                    Det var än bra återförsäljare. Skjcka gärna pm :-)

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      Det var än bra återförsäljare. Skjcka gärna pm :-)
                      You have pm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                      8 svar
                      611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Arbetar...
                      X