Bästa flätlina just nu. (Haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa flätlina just nu. (Haspel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
    Bra info där! Nu är det precis den linan och i den dimensionen jag tänkt prova, så nu får jag ut i fiskeförrådet och provdra...Återkommer med info!
    Jag förutsätter att det var fabrikationsfel på linan. Den var ömtåligare än en sytråd. Man kunde utan nämnvärd ansträngning ta en stump och dra av med fingrarna. Sista betet jag tappade så gick linan av pga den kraften som en lite större spinnare utövade på linan, enbart genom långsam bonntrolling på drygt en knop. Inget bottennapp eller hugg utan enbart motståndet av betet . Blev något förvånad när betet bara försvann... återkom gärna om hur din lina höll.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      Bra info där! Nu är det precis den linan och i den dimensionen jag tänkt prova, så nu får jag ut i fiskeförrådet och provdra...Återkommer med info!
      Tur att man läser här ibland Precis samma problem med min lina! Det är knutstyrkan den inte har. Virar du bara linan runt fingrarna (med handskar...) så håller den bra, men så fort du knyter den ryker den av för ingenting i knuten. Inte ens 1 kilo kunde jag dra med. Provade flera olika knutar men det gjorde ingen skillnad.

      Med andra ord, se upp för Shimano Kairiki och kolla noga att den verkligen funkar...
      Senast ändrad av Lejestrand; 2017-12-15, 10:42.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
        Jag testade sufix 832 på min lilla 399krs Okuma i sommras utan några som helst problem. Så billiga rullar behöver inte betyda att de bara fungerar med fireline...
        /Apan

        Absolut inte finns billiga & bra rullar , men dom gångerna där Fireline har varit det bättre alternativ då har det oftast varit ihop med en mindre bra rulle .

        Kommentera


        • #34
          Håller med om att Berkley Fireline funkar på alla haspelrullar. Ett säkert kort helt enkelt. Däremot är min favorit Nanofil som alltid används vid HÖ fisket.

          Kommentera


          • #35
            På tal om fireline, hur länge har de funnits nu? 10-15år, 20 kanske? Minns att jag hade det när jag var ung och dum på farsans gamla abumatic från 60-70-talet, borde spola på den på en av haspelrullarna och testa hur den åldrats, bör ha köpts för 12-13år sedan.

            Lite mer till ämnet, det finns ju en anledning att den har funnits så många år, och det är inte att den är billig, så frågan är vad är "bäst" för TS, är det styrka, sann styrka, jämnhet i kvalitén eller hur styv den är?

            Det är som att säga "Vi ska ha bättre finish på golfbanan", det betyder olika för alla.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
              Köpte en spole 0.12 av ovanstående lina. Efter ett gäng tappade beten och helt oförklarliga linbrott åkte jag tillbaka med linan till butiken. Jag tillsammans med butikspersonalen testade dragstyrkan på linan. Den skulle hålla för 7 kilo. Det högsta värdet vi uppmätte var 1 kilo innan linan brast. Slutade med att dom plockade bort linan från hyllan. Verkade vara fel på hela batchen med 0.12. Jag tappade förtroendet och gick tillbaka till sufix 832. En annan sak jag reagerade på var hur otroligt glatt linan var. Kör nästan uteslutande palomarknuten och den har ALLTID hållit för mig men den funkade inte på kairikin. Säkert en bra lina om 0.12 håller för 7 kilo men jag kommer inte köpa den igen tyvärr.
              Hade missat att du svarat. Tack för observation.
              Kanske ska ta mig och pröva Sufix 832 som många rekommenderar här till våren, har kört fireline och tracer braid mestadels och inte haft några problem egentligen men tycker den har låtit mycket. Det kan också bero på att jag har haft ganska halvdana lågbudgetrullar.

              Köpa drag för en massor med pengar går bra men inte att köpa tre olika linor och pröva, man får tänka om litegrann.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #37
                Det som skapar ljudet är oftast inte rullarna. Den grova strukturen som vissa linor har gör att det kan rassla ordentligt när linan far igenom ringarna på spöt. Tom när man vevar in så kan ljudet påverkas enormt mycket beroende på hur man håller spöt. Håller man spöt i vinkel mot linan så kan det med vissa linor uppstå ett skrapande/skärande ljud i toppöglan. Den värsta ljudskapande lina som jag har provat är Savage Gear HD4. Låter som en motorsåg när den rasslar igenom ringarna. Nanofil är nog den som är tystast. Spiderwire Smooth 8 är inte långt ifrån dock. Fireline Braid låter väldigt olika beroende på tjocklek. Jag har inte exakt koll men runt 0.20 verkar det vara en gräns. Tjockare linor är rätt tysta medan de tunnare låter. Det måste vara en skillnad i konstruktionen på dessa.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Nanofil är nog den som är tystast. Spiderwire Smooth 8 är inte långt ifrån dock. Fireline Braid låter väldigt olika beroende på tjocklek. Jag har inte exakt koll men runt 0.20 verkar det vara en gräns. Tjockare linor är rätt tysta medan de tunnare låter. Det måste vara en skillnad i konstruktionen på dessa.
                  Att Nanofil är tystast håller jag med om. Vad gäller Fireline så är Fireline Crystal (som kanske inte har mycket annat än firelinenamnet gemensamt med Fireline) tyst, åtminstone i de dimensioner (0,12 och 0,16) jag använt.

                  Kommentera


                  • #39
                    Jag kör med orange Sufix 832 på mina haspelrullar. En väldigt trevlig rulle med goda egenskaper. Blir dock blek i färgen efter ett tag men verkar inte färga av sig på rullen eller spöt.
                    Instagram: mattiasandersson90

                    Bara ett kast till...

                    Kommentera


                    • #40
                      Jag har fiskat med Sufix PRO 8 i år på två haspelrullar. Väldigt tyst lina tycker jag. I alla fall på mina spön och rullar. Däremot är jag inte säker på att den har längst livslängd av alla flätlinor. Ytan verkar kunna bli lite luddig vid nötning. Dock inte för känslig för mitt fiske. Hellre en tyst lina som jag får vända/byta lite i förtid än en lina som överröstar fiskmåsarna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                      8 svar
                      611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Arbetar...
                      X