Flätlina till multi, tillverkare+dimension? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till multi, tillverkare+dimension?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flätlina till multi, tillverkare+dimension?

    Tips mottages gärna beträffande val av flätlina till multi. Sökt i forum men är fortfarande förvirrad, har inte hängt med p.g.a. hög ålder... 😀
    Typ av fiske är uteslutande havsöring och lättare. De aktuella rullarna är: en fulltrimmad 5500 cs rocket, en 30 år gammal Mag 2 samt en Mörrum zx1600 ivcb-4.
    Är inte ett fan av för tunna linor.

    Tack på förhand/S

  • #2
    Sufi 832, valfri färg och dimension. Tyst, goda kast egenskaper, hållbar.(egen erfarenhet)

    Kommentera


    • #3
      Håller med stahre. Sufix 832 är en väldigt bra lina. Finns på ofc.nu för 99kr. Tappar väldigt lätt färgen dock. Men det gör de flesta linorna tycker jag. Annars skulle jag välja spiderwire stealth smooth 8. Tänkte att jag skulle spola på alla rullar med spiderwire men fyndade på ofc.nu så det fick bli sufix 832 ändå.

      Kommentera


      • #4
        Spiderwire stealth smooth 8 eller vad ovanstående talare skrivit.

        Kommentera


        • #5
          Lite annan input då testat Suffix och var grymt missnöjd på alla sätt så den åkte av på de rullar som jag laddat den med, sedan fick jag av en händelse en rulle Spider Wire Vertical i rosa och färg är bra för gamla trötta ögon har jag märkt ;-)
          Efter några säsonger med denna så är det vad jag nu kör på alla multirullar och är helnöjd kastar bra trassla inte så lätt, stark och visst tappar lite färg men helt OK, till öring och lättare skulle jag säga då Du inte vill ha jättetunna linor 0,17-0,20 Du lär inte bli missnöjd.

          Kommentera


          • #6
            Jag har gått över på Daiwa J-braid som är en trevlig lina.
            Den har aldrig svikit mig hittills.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #7
              Spiderwire Stealth Smooth och Tracer Braid är dom jag kör med och är supernöjd
              Speciellt Spiderwire som är den tystaste linan jag haft någonsin

              Men det finns massor med linor och alla vill ha olika så man får testa dig fram vad du själv gillar

              Alla linor som föreslagits här är bra
              Senast ändrad av Classe69; 2018-03-30, 14:09.
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Jag får hålla Classe69, alla linor här verkar ha sina nöjda (och några missnöjda) ägare... Ska man lyfta fram något så verkar ovanligt många på FS missnöjda med J-braid som dock funnits klart längre än SW S Smooth 8 (omdömet över tid är ännu obesvarad på 8:an skulle jag säga) dock inte alls så länge som de beprövade S 832 och B Tracer braid som de flesta verkar nöjda med.

                Jag har använt och varit nöjd med alla ovan fabrikat utom J-braid som jag ej har prövat.

                En sak om alla dessa typer av linor, en del råkar ut för citroner... En spole lina som strular, tvinnas eller går av helt utan uppenbar anledning även för dem som spolat på flätlina i många år... Användarfel eller fel på spö/rulle har framförts av några få. För egen del lutar jag mer åt att linorna skiljer sig i kvalitet mellan olika leveranser (tillverkningsbacher)

                Just det faktum att en utrustning (spö/rulle) funkar till en lina, till en annan lina, en tredje lina men inte till den fjärde men åter funkar med första, andra, tredje eller femte fabrikatet tyder på linfel, a lemon...

                Det tyder i vart fall på en lina som är ovanligt kräsen och sånt kan man undvika om man vill eller pröva om priset är gynnsamt, den kan ju funka väl för dig också.
                Ett spartips i största allmänhet är att köra med billiga beten tills du litar på linan!
                Senast ändrad av anteman; 2018-03-30, 15:14.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för tipset anteman slog till på en drös spolar

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Tack för tipset anteman slog till på en drös spolar
                    Nu förstår jag inte riktigt, vad i mina funderingar fick dig att slå till på en hel drös?

                    Mitt tips på slutet handlade om betesval med okänd lina...
                    Jag hoppas i vart fall att du inte köpte en drös av samma fabrikat/modell från samma butik för så var inte mitt resonemang och då ökar nog risken att den drösen är från samma batch... Jag hoppas det var en bra batch isf!

                    Det slog mig nu att du var jäkligt missnöjd när du först prövade SW S Smooth 8 medan mitt första försök med samma lina imponerade.

                    Sånt har förklarats med användarfel och/eller i kombination med fel på spö/rulle, vilket du inte hade så vitt jag minns att du sa och då återstår, enligt mitt sätt att se på det hela, att det berodde på spolen du köpte, citronen, det jag sa här i inlägget ovan.

                    Om jag köpte en lina som levererade åt helvete efter att ha spolat på flätlina sedan de kom ut på marknaden skulle inte vara att fundera över hur jag la på "den fina linan" utan efter att jag kollat utrustningen snarare fundera på vad det är för skitlina jag köpt....

                    Vilket jag ville förmedla i mitt inlägg ovan, ber om ursäkt om jag var otydlig där.
                    Senast ändrad av anteman; 2018-03-30, 17:17. Anledning: Förtydliganden efter missförstånd!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X