Alla linor linor håller 1/3 av marknadsförd vikt i Sverige. Varför tillåts fusket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla linor linor håller 1/3 av marknadsförd vikt i Sverige. Varför tillåts fusket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alla linor linor håller 1/3 av marknadsförd vikt i Sverige. Varför tillåts fusket?

    Varför tillåts den falska marknadsföringen med linor att pågå?
    Alla flätlinor idag marknadsförs med tre gånger så hög vikt som dom egentligen klarar av.
    Jag har själv testat flera linors brottgräns med vikter och ingen håller i närheten av vad dom lovar.
    Går man in på en svensk återförsäljare så står det en vikt och går man in på tillverkarens Amerikanska webbsida så står sanningen, alltid ca 3 gånger så låg vikt.

    I USA blir dom stämda om dom fuskar men i Sverige så får dom hålla på obegränsat.
    Varför tillåter vi fiskare detta fusk och varför görs inget åt det?
    Är det ens lagligt att dom gör så här?


    Här är ett exempel med "Spiderwire Stealth Smooth"

    Marknadsföring:
    Sverige: 0.17mm = 15.8 kg
    USA: 0.17mm = 2.7 kg

    Nästan 6 gånger så hög brottstyrka när den säljs i Sverige.
    I verkligheten håller den mer åt det som marknadsförs i USA.

    Källor:
    https://www.happyangler.se/sv/linor/...ina/p/3121609/
    http://www.spiderwire.com/spiderwire...h/1422615.html
    Senast ändrad av .art; 2019-04-07, 16:32.

  • #2
    Vilka linor har du kollat och hur gör du när du kollar?

    Kommentera


    • #3
      I Amerika brukar man Brottsstyrkan på linor med knut och i Europa räknar man på brottsstyrkan utan knut.

      Kommentera


      • #4
        Det borde inte vara lagligt. Faktiskt pinsamt för rättsvårdande myndigheter att detta och liknade får fortgå. Sparrissoppa som knappt sett skjälk, resor som med alla tillägg kostar 2-4ggr mer än hemsidan påstår, "rostfritt", linor och mycket annat. Sannolikt är lagstiftningen för tandlös och straffen så låga att få orkar att dra skojarna till tinget...

        Jag hoppas någon orkar dra en säljare eller ännu hellre en importör/generalagent inför rätta och att de åtalas för vilseledade marknadsföring eller rent av bedrägeri... att påstå att en lina håller 10kg när den håller 5 är inte vilseledande, det är en lögn. (Kom nu inte dragandes med att den sägs hålla 10 utan knut för hur vet ni det?)

        Sportfiskarna, ni har mer resurser än oss enskilda - vad kan ni göra?

        Kommentera


        • #5
          Det e väl bara testa hållbarheten utan knut så vet du. Vad är problemet?

          Kommentera


          • #6
            Så länge ingen anmäler fusket så kommer inte rättsvårdande myndigheter att agera. Någon ska orka och ha råd att driva ärendet. Snarast konsumentverket som borde driva frågan.... om ingen annan agerar. Men det är knappast ett svenskt problem. Rullarna är märkta på samma sätt i hela världen förutom i USA......
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
              Det e väl bara testa hållbarheten utan knut så vet du. Vad är problemet?
              Imponerande reflektioner, vet dock inte om det var menat åt mig - men varför i all sin dar skulle jag göra det? Sällan jag har användning av en lina utan knut.. Var står det för övrigt att en 10kg lina håller 10kg utan knut... ? Har jag aldrig sett men berätta vet ja.... Sannolikt en sån där skröna som tyvärr hålls i liv av många, även på FS...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                Vilka linor har du kollat och hur gör du när du kollar?
                Daiwa J-braid, Fireline Tracer braid, Spiderwire och några fler har jag provat, tror det var savage gear eller någon no-name lina.

                Jag sätter en ståltafs i en hantelvikt och så knyter jag linan som vanligt i ett betslås som jag hakar i ståltafsen och så lyfter jag långsamt.
                Vikten ligger på en kudde för att den ska lyftas lugnt och jag gör inga som helst knyck i linan.

                Jag testar några gånger med samma lina för att se om resultatet blir likadant.

                Alla linor går av mitt på linan och inte i knuten.

                Vissa skriver att linan är svagast i knuten, jag tror inte att det gäller flätlinor utan mono linor.

                Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                I Amerika brukar man Brottsstyrkan på linor med knut och i Europa räknar man på brottsstyrkan utan knut.
                Flätlinorna som jag har testat har aldrig gått av i knutarna utan mitt på linan.
                Vid ca 1/3 marknadsförd brottstyrka.

                Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
                Det e väl bara testa hållbarheten utan knut så vet du. Vad är problemet?
                Knuten på flätlinor är inte problemet, linan går av mitt på linan före knuten.
                Det är dyrt att testa alla linor också, man vill ju veta innan man köper vad den håller för i ett verklighetstroget test.
                Man kan inte ta ut linan och testa den och sedan lämna tillbaks.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Imponerande reflektioner, vet dock inte om det var menat åt mig - men varför i all sin dar skulle jag göra det? Sällan jag har användning av en lina utan knut.. Var står det för övrigt att en 10kg lina håller 10kg utan knut... ? Har jag aldrig sett men berätta vet ja.... Sannolikt en sån där skröna som tyvärr hålls i liv av många, även på FS...

                  Herregud människa. Välkommen till verkligheten

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
                    Daiwa J-braid, Fireline Tracer braid, Spiderwire och några fler har jag provat, tror det var savage gear eller någon no-name lina.

                    Jag sätter en ståltafs i en hantelvikt och så knyter jag linan som vanligt i ett betslås som jag hakar i ståltafsen och så lyfter jag långsamt.
                    Vikten ligger på en kudde för att den ska lyftas lugnt och jag gör inga som helst knyck i linan.

                    Jag testar några gånger med samma lina för att se om resultatet blir likadant.

                    Alla linor går av mitt på linan och inte i knuten.

                    Vissa skriver att linan är svagast i knuten, jag tror inte att det gäller flätlinor utan mono linor.


                    Flätlinorna som jag har testat har aldrig gått av i knutarna utan mitt på linan.
                    Vid ca 1/3 marknadsförd brottstyrka.



                    Knuten på flätlinor är inte problemet, linan går av mitt på linan före knuten.
                    Det är dyrt att testa alla linor också, man vill ju veta innan man köper vad den håller för i ett verklighetstroget test.
                    Man kan inte ta ut linan och testa den och sedan lämna tillbaks.

                    Ytterst få Linor håller för vad de lovar. E väl ingen nyhet? Likaså bilar håller inte lovad förbrukning.
                    Har aldrig har problem med att linor går av vid fiske men är det viktigt för dig att linan håller exakt det som sägs så kan du säkert få testa det hos en seriös fiskebutik

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X