SpiderWire dimension - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SpiderWire dimension

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kör med 0.12 på multi och 0.10 på haspel. Har dragit älvöring på 5.5kg i strömmande vatten med borre-setup och 0.10 spiderwire så den klarar det mesta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
      Jag kör med 0.12 på multi och 0.10 på haspel. Har dragit älvöring på 5.5kg i strömmande vatten med borre-setup och 0.10 spiderwire så den klarar det mesta.
      På strikt abboreutrustning håller jag med dig men är det ditt val även till en allroundlina på ett kit för abborre-gös-gädda? Högre kastvikter och slitage leder mig åt något grövre där...

Kommentera

Ursprungligen postat av Spango Visa inlägg
        Tänkte nu gå över till SpiderWire Stealth Smooth 8.

Vilken tjocklek kan anses vara en bra kompromiss för allround - dvs abborre, gös (det jag huvudsakligen fiskar) och gädda.

Jag vill alltså att linan ska stå pall även för gädda med marginal...och samtidigt inte vara så grov att den "avsevärt" förkortar kastlängden.

Någon som har erfarenhet av denna lina?
        En gädda sliter inte av en frisk lina så länge slirbromsen är rätt justerad.

Som många andra här använder även jag Spiderwire i dimensioner från 0.06 till 0.35. Jag har testat att kasta med olika grovlek på gäddriggarna och kommit fram till att den minskade kastlängden om jag jämför 0.20 med 0.35 är försumbar. Fördelen med 0.35 och tunga beten är att linan skär ner mindre i spolen vid kast med beten som väger in i den tyngre skalan.

Jag gissar att du har ett spö som lämpar sig för betesvikter mellan 15-40 gram eftersom du primärt fiskar abborre, gös och gädda.. eftersom du vill att linan med marginal ska palla en gädda gissar jag att 0.14 - 0.17 räcker gott och väl.

Kommentera

NU ska jag gå mot strömmen och säga Strunta fullständigt i lintjockleken!!! - Det är ganska enkelt varför. Gör som amerikanerna och gå på styrkan på linan. Dimensionen varierar så otroligt mycket från märke till märke att det är löjligt.

Nu kommer folk säga "Men en 0,10 skär bättre i vattnet än en 0,16-0,20" - Ja jo, det är visserligen sant, men såååå stort skillnad är det inte. Det är inga stora variationer vi pratat om eller stolekar som A3 ark som fångar vatten uta bara den.

För det andra, det är flätlina, att det skulle avsevärt korta kastlängden mellan säg 0.12 och 0.30 har jag svårt att tro. Iallafall efter mina år fiskande både gädda och borre. Spö, rulle och beten spelar mest roll.

Och JA, jag fiskar Spiderwire till mer eller mindre alla fiskar jag fiskar. Både den röda, camo och den blå.
          Dock har jag inte gått ifrån Tracer Braiden till gäddan... men återigen enbart tittat på styrkan på dom!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

På strikt abboreutrustning håller jag med dig men är det ditt val även till en allroundlina på ett kit för abborre-gös-gädda? Högre kastvikter och slitage leder mig åt något grövre där...
            Skulle jag ha en allround för haspel hade jag nog kört 0.12 faktiskt. Kanske skulle kunna sträckt mig till 0.14 MAX.

Kommentera

Attans vad många behändiga tips man fick, tråden fick tom. eget liv! Såklart ska betesvikt också vägas in eftersom tyngre beten sliter mer på linan. Jag kan tillägga att jag sällan använder jiggar, wobblers, eller cranks tyngre än kanske 25g.

Skulle man samanfatta era svar hittils så tycks någonstans mellan 0.14 - 0.17 - 0.20 lämpa sig för ändamålet. En rimlig riktlinje till gädda som inte tummar för mycket på kastegenskaper tycks vara 0.17 mm. Nu är fisket inte direkt riktat till gädda så jag klarar mig säkerligen bra med 0.14.

Kommentera

Det går säkert bra, du kör ju lätta beten, en ngt grövre lina kan rädda ett å annat drag. Glöm inte bort att du kan och bör vända linan efter ca 1-3 säsonger beroende på hur mkt du fiskar och hur mkt du lägger på och har kvar.

Kommentera

Tänk också på att dragfastheten på linor i Sverige och övriga Europa är felaktigt angiven. I blött tillstånd och med knut (som man normalt fiskar) så håller bara linan omkring 60% av vad som står på förpackningen.

Jämför exempelvis samma lina på europeiska och amerikanska sidan för samma tillverkare.

När jag själv gjort dragtester så är verkligheten mycket närmare den amerikanska specifikationen än den europeiska. Så att en 0,17 mm eller vad någon tidigare nämnde, skulle hålla 17 kg är felaktigt. 9-10 kg är snarare riktigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                    NU ska jag gå mot strömmen och säga Strunta fullständigt i lintjockleken!!! - Det är ganska enkelt varför. Gör som amerikanerna och gå på styrkan på linan. Dimensionen varierar så otroligt mycket från märke till märke att det är löjligt.

...
                    Håller med! Det verkar som att jänkarna har en annan sportfiskekultur än vi på flera sätt, eller åtminstone råder inte samma trender som här. De tycks generellt använda grövre dimensioner på lina än vad vi gör, ett snäpp större rullar som standard, något svajigare spön mm. I slutändan handlar det väl mest om en vanesak. Om man kollar på de tester på youtube där olika lindimensioner ställs mot varandra beträffande kastlängd är skillnaderna rätt små.

Kommentera

Håller inte med... amerikaner är givet ganska mycket, bl a Trump knappast ett gott rättesnöre...

Ytterst sällan jag väljer lina efter enbart styrka, det finns fler parametrar och jag tror (hoppas iaf) att inte ens amerikanarna gör det... blir för trubbigt att säga att man ska köra 6 lb för ditten eller 12lb för datten eftersom tjockleken och egenskaperna då kommer att skilja sig åt beroende på lina, dvs dess kvalitet och styrka i förhållande till diameter...

Vad har en billig 6 lb FC lina på 0,20 gemensamt med en 6 lb lina på 0,15 utöver styrka? De kommer inte fiska eller bete sig lika men kanske brister de samtidigt... när är det primärt? För IGFA rekord?

Stämmer nog att de i USA väljer grövre lina än vi men vårt abborrefiske är deras bassfiske och bass väger klart mer, deras beten väger generellt mer, dessutom har de, färgat av tävlingsfisket en förkärlek åt att plana in fisken på rekordtid... gärna i "cool stile"... med en swing.
                      I Japan förefaller de köra lite mer europeiskt eller om det är tvärtom...

Att de använder svajigare spön i USA tror jag inte, tvärtom kör de oftare MH, H eller XH till bass så de kan kasta tungt å hala in fisken där vi sällan behöver mer än M, MH till borren när vi drillar..

Så de kör nog inte svajigare utan djupare fast kraftigare spön till tungvevade wobbler med flera trekrokar... här i Sverige förefaller de flesta, många tro, tycka att snabbt och toppigt alltid är bättre per se.... jag menar att i princip "alla" dyrare borrenspön i Sverige säljs med ord som "snabbt", "toppaktion", "toppigt" eller "rappt"... oavsett tänkt bete eller metod, det blir nästan komiskt...
                      Senast ändrad av anteman; 2019-09-06, 23:17.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                      25 svar
                      2 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      699 visningar
                      0 gillar