SpiderWire dimension - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SpiderWire dimension

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Håller inte med... amerikaner är givet ganska mycket, bl a Trump knappast ett gott rättesnöre...

    Ytterst sällan jag väljer lina efter enbart styrka, det finns fler parametrar och jag tror (hoppas iaf) att inte ens amerikanarna gör det... blir för trubbigt att säga att man ska köra 6 lb för ditten eller 12lb för datten eftersom tjockleken och egenskaperna då kommer att skilja sig åt beroende på lina, dvs dess kvalitet och styrka i förhållande till diameter...

    Vad har en billig 6 lb FC lina på 0,20 gemensamt med en 6 lb lina på 0,15 utöver styrka? De kommer inte fiska eller bete sig lika men kanske brister de samtidigt... när är det primärt? För IGFA rekord?

    Stämmer nog att de i USA väljer grövre lina än vi men vårt abborrefiske är deras bassfiske och bass väger klart mer, deras beten väger generellt mer, dessutom har de, färgat av tävlingsfisket en förkärlek åt att plana in fisken på rekordtid... gärna i "cool stile"... med en swing.
    I Japan förefaller de köra lite mer europeiskt eller om det är tvärtom...

    Att de använder svajigare spön i USA tror jag inte, tvärtom kör de oftare MH, H eller XH till bass så de kan kasta tungt å hala in fisken där vi sällan behöver mer än M, MH till borren när vi drillar..

    Så de kör nog inte svajigare utan djupare fast kraftigare spön till tungvevade wobbler med flera trekrokar... här i Sverige förefaller de flesta, många tro, tycka att snabbt och toppigt alltid är bättre per se.... jag menar att i princip "alla" dyrare borrenspön i Sverige säljs med ord som "snabbt", "toppaktion", "toppigt" eller "rappt"... oavsett tänkt bete eller metod, det blir nästan komiskt...


    Det bästa är att detta ändå gäller flätlina...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg



      Det bästa är att detta ändå gäller flätlina...
      Vad menar du med "det bästa" i detta sammanhang? Ja flätlina och där förefaller amerikanarna mer ofta köra med 30, 40, 50 ja t o m 65lb av amerikanskt klassad flätlina... än tunnare dimensioner... 65lb till borren i näckrosorna -någon?

      Ingen större mening att ta amerikanska linval till bassfiske som en god utgångspunkt för svenska linval till borren...

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Vad menar du med "det bästa" i detta sammanhang? Ja flätlina och där förefaller amerikanarna mer ofta köra med 30, 40, 50 ja t o m 65lb av amerikanskt klassad flätlina... än tunnare dimensioner... 65lb till borren i näckrosorna -någon?

        Ingen större mening att ta amerikanska linval till bassfiske som en god utgångspunkt för svenska linval till borren...
        Ändå så har det aldrig sagts att vi ska använda amerikanska mått. Det enda som är sagt är att titta på styrkan istället för dimensionen...

        Det enda som står om Amerikat är "Gör som amerikanerna och gå på styrkan på linan" ... inget annat... vet inte hur detta lyckades spinna vidare på FC, bass-spön m.m... tyckte jag va lite halvt off-topic =)

        Kommentera


        • #24
          Ja och min rekommendation är att inte enbart gå på amerikanska idéer vare sig det handlar om lina eller för att ta ett annat exempel.... spön som jag spann vidare på, ber om ursäkt i fall det blev förvirrande för en del... kan va lätt att tappa tråden då!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • perch61
            Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
            av perch61
            Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
            2024-01-08, 09:15
          • perch61
            Linpåspolning
            av perch61
            Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
            2023-12-29, 10:19
          • Terraplane
            Vad är detta för lina
            av Terraplane
            Hej
            Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
            2023-08-20, 09:27

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
          8 svar
          1 831 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg richtermo  
          Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
          7 svar
          2 374 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sikkfisk  
          Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
          4 svar
          278 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mr Morgan  
          Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
          8 svar
          413 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Brappa
          av Brappa
           
          Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
          13 svar
          534 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg senzitivity  
          Arbetar...
          X