Sufix 131 Gore Braid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sufix 131 Gore Braid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

    Jag fiskar med den uppdaterade varianten, 8x 0,28 på en Tatula och ett Mojo bass swimbait. Den är också förbannat tyst och fin. Skulle varmt rekommendera den också haha
    Ja Sufix X8 sa Henry i länken ovan vara en väldigt bra lina den också... men att 12 trådiga linor känns lite annorlunda, mer homogena.

    Jag gillar som sagt SW S S 8 men tror att Spiderwires (SW) uppgifter om brottstyrka är "missvisande". Antingen mäter de utan knut eller så är den grövre än angivet för det finns ingen rimlig förklaring till att en relativt billig 8 trådarslina i realiteten skulle vara starkare än den långt dyrare 131 linan i samma reella diameter eller?
    Den senare torde ha den bästa kvaliten av PE (Dyneema) och lirar enligt Henry minst i samma division som Daiwa Morethan 12 eller ja, bättre...

    Funderade lite på att ändå pröva en rulle till vårens jiggfiske men så läste jag bl a detta och funderar om jag tycker det är värt det och tänk om jag gillar den alltför bra?!? Blir dyrt ju.
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200112-222548_Chrome.jpg
Views:	826
Size:	486,6 KB
ID:	2532222

    Kommentera


    • #22
      Rekpriset 405 spänn skulle jag aldrig betala, happyangler säljer linan för 285 dvs cirka en hundring mer är sws8, om den verkligen är mycket bättre kunde jag tänka mig att betala det.

      Kommentera


      • #23
        Tror nog allt den är liite bättre, men bortsett från HappyAngler nu, också dubbelt så dyr...

        Kommentera


        • #24
          Man skulle vilja känna på linorna i butik, sws8 0.12 bredvid Sufix i de olika tunnare versionerna. För gädda och havsöring vägrar jag använda chartreusefärgad lina..

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Ja Sufix X8 sa Henry i länken ovan vara en väldigt bra lina den också... men att 12 trådiga linor känns lite annorlunda, mer homogena.

            Jag gillar som sagt SW S S 8 men tror att Spiderwires (SW) uppgifter om brottstyrka är "missvisande". Antingen mäter de utan knut eller så är den grövre än angivet för det finns ingen rimlig förklaring till att en relativt billig 8 trådarslina i realiteten skulle vara starkare än den långt dyrare 131 linan i samma reella diameter eller?
            Den senare torde ha den bästa kvaliten av PE (Dyneema) och lirar enligt Henry minst i samma division som Daiwa Morethan 12 eller ja, bättre...

            Funderade lite på att ändå pröva en rulle till vårens jiggfiske men så läste jag bl a detta och funderar om jag tycker det är värt det och tänk om jag gillar den alltför bra?!? Blir dyrt ju.
            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200112-222548_Chrome.jpg
Views:	826
Size:	486,6 KB
ID:	2532222
            Yes, samtliga linor i princip på den europeiska marknaden säljs med felaktigt angiven brottstyrka. I USA och Australien måste de mäta under mer realistiska förhållanden och då håller linorna cirka hälften mot angiven brottstyrka för samma lina i Sverige. Jag har själv dragtestat en mängd linor och lustigt nog stämmer den faktiska dragstyrkan nästan alltid precis med den i USA angivna styrkan. Och nej, linorna går inte av i knuten

            Själv har jag slängt ut Spider wire (troligtvis den sämsta linan på marknaden enligt mig), Daiwa, Sufix mm. och kör nu mera endast med Saratoga braid. Men det är lite off topic

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

              Yes, samtliga linor i princip på den europeiska marknaden säljs med felaktigt angiven brottstyrka. I USA och Australien måste de mäta under mer realistiska förhållanden och då håller linorna cirka hälften mot angiven brottstyrka för samma lina i Sverige. Jag har själv dragtestat en mängd linor och lustigt nog stämmer den faktiska dragstyrkan nästan alltid precis med den i USA angivna styrkan. Och nej, linorna går inte av i knuten

              Själv har jag slängt ut Spider wire (troligtvis den sämsta linan på marknaden enligt mig), Daiwa, Sufix mm. och kör nu mera endast med Saratoga braid. Men det är lite off topic
              Är inte saratoga en kinal8na från alliexpress?
              Vad gör den överlägsen alla andra?
              Vad gör spiderwire smooth till den sämsta, många har den som nr1 just nu verkar det som. Väldigt nyfiken

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

                Är inte saratoga en kinal8na från alliexpress?
                Vad gör den överlägsen alla andra?
                Vad gör spiderwire smooth till den sämsta, många har den som nr1 just nu verkar det som. Väldigt nyfiken
                Det jag gillar med Saratoga är:

                Billig = kan byta flera gånger per säsong samt ta av några meter varje pass utan att tänka på kostnad (Jag är ute i princip varje helg)
                Håller dragstyrkan som står = man vet att man får det man köper och kan välja rätt lina till rätt fiske
                Rätt dimension = köper jag 0,12 så är det 0,12 (även om vissa hävdar att så inte är fallet men när jag mäter med precisionsinstrument så stämmer det iaf)
                Färgar inte av sig = slipper kladdet när jag spolar på linan samt att den inte tappar så mycket färg över tid
                Kommer i flera spoldimensioner = kan köpa 1500 meter av de linor jag använder mycket av och ex 500-1000 meter av de jag använder mindre av
                Tyst = slipper irriterande ljud vid fiske
                Inga "konstiga" linbrott = jag vet exakt vad den går av för och vad den inte går av för (ex. J-braid kunde gå av vid ryck och knyckar även långt under brottstyrkan)

                Det jag inte gillar med Spiderwire:

                Dyr
                Tappar färg snabbt
                Håller långt under angiven brottstyrka (sämre än Saratoga ex. vid samma uppmätta dimension)
                Går av oförutsägbart (klarar ryck mm. väldigt dålligt jämfört med andra linor
                Finns i få spoldimensioner (man får antingen en liten spole med slattar som följd eller måste bunkra för kommande generationer)
                Låter mycket, även deras stealth versioner

                Övriga linor jag testat har i princip utan undantag fallit på någon av ovanstående punkter. Det jag inte gillar med Spiderwire är att den faller på nästan samtliga och därför anser jag den vara den sämsta linan jag testat hittills under 20 års fiske

                Kommentera


                • #28
                  Fireline är väl avsevärt sämre än Spiderwire smooth 8, den har alla de fel du räknar upp och som jag inte tycker sws8 har (utom vad gäller faktiskt uppmätt dimension för det lyckas ju tydligen inte ens tillverkarna mäta på något enhetligt sätt). Dyr? Om man tycker 1 kr/metern är dyrt så ja, men billigare än de flesta andra linor.

                  Kommentera


                  • #29
                    Det verkar vara lite svårt att mäta upp hur tjockt ett snöre är med hjälp av ett skjutmått. Hur hårt ska man trycka och vart tar fibrerna vägen när man trycker ihop snöret? Åker fibrerna åt sidan så snöret blir platt men brett?

                    Jag tänker att volym (cm3) som mått på spolens kapacitet och volym (cm3) på spolen som 100m lina tar är bättre mått på snören som blir platta när man ska mäta diametern. Varför tar tunna flätlinor så mycket plats på spolen om de är helt runda (ej tillplattade) när de mäts? Tillplattning vid diametermätning ger ju dessutom sken av att en supertunn lina är jättestark (för alla tror ju att den är rund och blir överraskade över hur stor plats den tar på rullen).


                    Kommentera


                    • #30
                      Jag fiskade förresten i många år med bara fireline crystal. Hade jag inte varit allergisk mot ljud (och fått tips om PRO 8 på fs) hade jag nog haft den än. Men 131 verkar väldigt spännande om man gillar trevliga linor.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 829 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      274 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      412 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X