Sufix 131 Gore Braid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sufix 131 Gore Braid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag kör 0,41 sufix 131 på mina rullar för gäddfiske över 100g. Skulle jämföra 0,41 131 med spiderwire smooth i ca 0,25 i tjocklek.
    Har sufix 131 0,33 på min zillion 1520 på ett ags 40-100g och det känns riktigt bra.

    Min uppfattning av 131 är att den är i särklass den tystaste linan jag fiskat med, den kastar också väldigt långt. Jag upplever att den skär vattnet på ett annat sätt än tidigare linor och jag upplever mer kontakt när jag jiggar djupt.
    Håller med Henry i mycket i hans recension på hans blogg.
    En annan sak är att linan inte blir blöt som ex spiderwire blir. Fiskade i 2gradigt vatten häromdagen och behövde inte byta kast handske lika ofta vilken är skönt på vintern.

    Har ett par spolar till salu om nån vill testa.
    Senast ändrad av Jonez; 2020-01-12, 16:45.

    Kommentera


    • #12
      Är den Spiderwire ni här jämför med S131G i samtliga fall S Steath Smooth 8?
      Jag är nöjd med Spiderwirelinan, 131:an låter nästan för bra för att vara sann men det är klart en 13 trådarslina bör spöa en 8 trådars men det kostar... Att det skiljer så pass mkt i diameter förvånar också, SW:n har jag läst ska vara lite grövre än uppgiven diameter så när jag skulle ha 0.12 köpte jag 0.10 och känns inte grov...

      Får se 131 kan nog vara bra till djupt jiggfiske om den nu är tunnare och skär vattnet bättre.

      Kommentera


      • #13
        Kan tipsa om ett billigt alternativ som jag själv kommer att testa.
        Patriot XII Twelve som är en lina med 12 fibrer. Fiskepolaren körde med denna i helgen och han var helnöjd med den, sög absolut inte något vatten alls, han var torr efter flera timmars fiske.
        Sufix 832 körde jag med och fick stå där med blöta kalla händer hela dagen.
        ​​​​

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Är den Spiderwire ni här jämför med S131G i samtliga fall S Steath Smooth 8?
          Jag är nöjd med Spiderwirelinan, 131:an låter nästan för bra för att vara sann men det är klart en 13 trådarslina bör spöa en 8 trådars men det kostar... Att det skiljer så pass mkt i diameter förvånar också, SW:n har jag läst ska vara lite grövre än uppgiven diameter så när jag skulle ha 0.12 köpte jag 0.10 och känns inte grov...

          Får se 131 kan nog vara bra till djupt jiggfiske om den nu är tunnare och skär vattnet bättre.
          Jag jämför med Spiderwire smooth iaf. Har varit väldigt nöjd med spiderwire innan och såg egentligen inga nackdelar med den, tills jag prövat 131.

          Jag är fåfäng i mitt fiske och vill prova nytt hela tiden, därför testar jag många nya spön, rullar och linor för att se om de passar mig.
          131 är dyr men för mig kan jag ej gå tillbaka till något annat då 131 är det överlägset bästa jag testat.

          Står man ut med blöt lina och lite surr vid utkast finns dock större ingen anledning att inte köra spiderwire stealth smooth. Vill man ha det bästa byter man till 131
          Senast ändrad av Jonez; 2020-01-12, 19:52.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

            Jag jämför med Spiderwire smooth iaf. Har varit väldigt nöjd med spiderwire innan och såg egentligen inga nackdelar med den, tills jag prövat 131.

            131 är dyr men för mig kan jag ej gå tillbaka till något annat då 131 är det överlägset bästa jag testat.

            Står man ut med blöt lina och lite surr vid utkast finns ingen anledning att inte köra spiderwire stealth smooth.
            Samma här och jag håller med plus att jag upplever att 131 tar mindre vind och att den skär vattnet mycket bättre när jag jiggar ner till 10 meter.

            Jag har bara testat 131 i 0,148 på ett borrespö än så länge. Kommer testa 0.33 på gäddspö när befintlig Spiderwire har gjort sitt nån gång i vår.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Samma här och jag håller med plus att jag upplever att 131 tar mindre vind och att den skär vattnet mycket bättre när jag jiggar ner till 10 meter.

              Jag har bara testat 131 i 0,148 på ett borrespö än så länge. Kommer testa 0.33 på gäddspö när befintlig Spiderwire har gjort sitt nån gång i vår.
              Jag har 131 till salu i rätt dimension för dig
              Annars släpper spiderwire en 12-trådig lina denna säsong. Ska bli intressant att känna på den

              Kommentera


              • #17
                Jag har spiderwire smooth 8 i 0.12 på alla abborrullar, både multi och haspel, och tycker det funkar fint så har ingen direkt anledning att byta, något vattenupptag har jag inte märkt av. Kan dock tänka mig att betala en hundring mer vid nästa linbyte för att testa, men måste då köpa 0.185 Sufix för att hamna i samma härad gällande brottstyrka - är den verkligen lika tunn som spiderwire 0.12?

                Kommentera


                • #18
                  Jag fiskar med suffix PRO 8 som jag tycker att är en riktigt tyst myslina. Någon som testat både PRO 8 och 131?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                    Jag fiskar med suffix PRO 8 som jag tycker att är en riktigt tyst myslina. Någon som testat både PRO 8 och 131?
                    Jag fiskar med den uppdaterade varianten, 8x 0,28 på en Tatula och ett Mojo bass swimbait. Den är också förbannat tyst och fin. Skulle varmt rekommendera den också haha

                    Kommentera


                    • #20
                      Vem behöver en tyst lina när ljudet ändå dränks av det underbara DC-vinandet

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 829 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 361 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X