Sufix 131 Gore Braid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sufix 131 Gore Braid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Det verkar vara lite svårt att mäta upp hur tjockt ett snöre är med hjälp av ett skjutmått. Hur hårt ska man trycka och vart tar fibrerna vägen när man trycker ihop snöret? Åker fibrerna åt sidan så snöret blir platt men brett?
    Personligen tycker jag det är i princip omöjligt att korrekt mäta flätlina med skjutmått i hemmets trygga vrå.
    Det är helt enkelt för små marginaler och därmed för stor risk att göra fel.
    Bästa vore att spänna linan så hårt som möjligt och placera skjutmåttet precis så det ligger an mot linan, minsta lilla luft mellan eller för hård press blir resultatet
    oanvändbart.

    Jag brukar istället spänna upp olika linor/dimensioner tätt ihop och fotografera med makro, ögonmåttet får sedan avgöra.
    Inte på något vis korrekt men kan ge en viss fingervisning.

    Kommentera


    • #32
      Att det är svårt att mäta fiskelinor med skjutmått är ju inte så konstigt. Skjutmått är ett verktyg med en noggrannhet på tiondels millimeter. Om ni vill mäta med hundradelar får ni gått skaffa er en mikrometer. Kostar nån hundring eller så.
      Fast personligen tror jag det är enklare än så.

      Har inte erfarenhet av just Dynema. Men jag vågar påstå att eftersom alla flätlinor (fusion inkluderat) är tillverkade av samma material och med hyfsat lika tillverkningsprocesser. Så går det nog med tämligen hög säkerhet dra ett likhetstecken mellan dragstyrka och verklig diameter. Jag skulle bli väldigt förvånad om man skulle kunna trolla fram nått mer än några enstaka procent extra dragstyrka med flätningar, kardelantal osv.

      För att återgå till topic... Trodde ärligt talat att linan gått av när jag första gången provade Sufix 131, obehagligt tyst...
      är personligen inte så brydd i just det. Annars verkar det vara en trevlig lina överlag. Inte märkt nått speciellt jag reagerat på. Men jag brukar inte ha problem med linan. Varit nöjd med det mesta jag provat

      Kommentera


      • #33
        Sufix 131 lägger sig överlägset jämnast på spolen jämfört med övriga linor jag har testat... ska försöka fota imorron.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

          Personligen tycker jag det är i princip omöjligt att korrekt mäta flätlina med skjutmått i hemmets trygga vrå.
          Det är helt enkelt för små marginaler och därmed för stor risk att göra fel.
          Bästa vore att spänna linan så hårt som möjligt och placera skjutmåttet precis så det ligger an mot linan, minsta lilla luft mellan eller för hård press blir resultatet
          oanvändbart.

          Jag brukar istället spänna upp olika linor/dimensioner tätt ihop och fotografera med makro, ögonmåttet får sedan avgöra.
          Inte på något vis korrekt men kan ge en viss fingervisning.
          Ska plocka fram kameran och testa. Ska även kolla hur de ser ut i mikroskopet. Borde gå att lägga några linor intill varandra på samma objektglas. Vi testade med hårstrån en gång. Ljusa är tunnare än mörka. Man kunde på så sätt mäta om den blonda eller mörka färgen var äkta eller fejk. Ska bli spännande att kolla linorna.

          Kommentera


          • #35
            Ska plocka fram kameran och testa. Ska även kolla hur de ser ut i mikroskopet. Borde gå att lägga några linor intill varandra på samma objektglas. Vi testade med hårstrån en gång. Ljusa är tunnare än mörka. Man kunde på så sätt mäta om den blonda eller mörka färgen var äkta eller fejk. Ska bli spännande att kolla linorna.
            Jag är intresserad av hur resultatet blev. Hur är SW Smooth 8 vs Gore 131 ?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • perch61
              Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
              av perch61
              Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
              2024-01-08, 09:15
            • perch61
              Linpåspolning
              av perch61
              Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
              2023-12-29, 10:19
            • Terraplane
              Vad är detta för lina
              av Terraplane
              Hej
              Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
              2023-08-20, 09:27

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
            8 svar
            1 831 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg richtermo  
            Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
            7 svar
            2 362 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sikkfisk  
            Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
            4 svar
            275 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mr Morgan  
            Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
            8 svar
            413 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Brappa
            av Brappa
             
            Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
            13 svar
            532 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg senzitivity  
            Arbetar...
            X