Knutar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knutar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej Old Firehand, jag gillar också palomarknuten som betesknut. När jag använder lång tafs som vevas genom spöringarna föredrar jag FG knuten eftersom den blir mindre än uni eller dubbel grinner.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Hej Old Firehand, jag gillar också palomarknuten som betesknut. När jag använder lång tafs som vevas genom spöringarna föredrar jag FG knuten eftersom den blir mindre än uni eller dubbel grinner.
      Tack för tipset "Holden"...
      Mitt närminne har långsamt blivit sämre de senaste åren, men jag ska försöka lära mig din rekommenderade FG-knut här..https://www.101knots.com/fg-knot.html ...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-13, 17:26.

      Kommentera


      • #13
        Jag använder mig i princip enbart av tre olika knutar:

        *FGknuten; mellan monotafsen och fläten (FGknuten lärde jag mig från nån japansk bassfiskares youtubekanal)
        Tycker att FGknuten är svårslagen när det kommer till att få till en hållbar bra stark övergång mellan tafs och huvudlina, att den dessutom är simpel (men besvärlig då man upprepar i princip 2olika moment en massa ggr) så att man lätt kan göra den och göra den bra är bara en bonus.

        *Perfection Loop; för å fästa mitt "beteslås" (ett lagrat lekande med fjäderring i) på tafsen. Perfekt supernkel bra tafsände som aldrig fallerat mig, ptja det har FGknuten aldrig heller gjort för den delen, vet inte hur den skulle kunna gå sönder ens så mycket våld jag utsatt den för genom åren...

        *Nån slags strypknut (som också går lossa) som jag använder mellan varven nylon längst in på rullen och flätlinan. Lärde mig den från nån Tenkara-fiskare i vilka kretsar där den visst som jag förstått det som går under namnet "the one knot" (lite skämtsamt då men... används mest för den är lätt å snabb att skarva med och ger en rätt liten knut.

        mvh /peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #14
          Knutarna är kritiska. Man behöver behärska en uppsättning knutar som fungerar för den typ av fiske man bedriver. Med köldstela valkiga fingrar i dimma är det som att knyta med vantar på. Då är det bra om man kan koncentrera sig på betesknuten och att allt i övrigt är färdigknypplat framför brasan.

          För spinnfisket använder jag i praktiken bara 3 knutar:
          1. Betesknut - Alltid Trileneknuten, för flätlina såväl som mono.
          2. Spolaxelknut - vanlig tvinnad löpögla för backinglinan (som oftast är mono).
          3. Skarvknut - alltid Blodknuten för mono, MEN när backinglina av nylon skall skarvas med flätlinan funkar blodknuten dåligt. Då använder jag dubbel Grinner. På multirullen vill man undvika en stor klump på linan som gör att uppspolningen blir obalanserad. Man behöver få till en stark och smäcker skarvknut, vilket kan vara svårt om man använder grov backinglina. Kanske kan FG knuten vara ett alternativ.

          Ovanstående knutar är gångbara även för flugfisket men dessutom behöver man skarva tafsen på kastlinan och då är det Nålknuten jag använder. (Den har jag fortfarande inte lärt mig att göra i sömnen med höger hand bakbunden).

          Kommentera


          • #15
            FG knuten är bra men tycker den är för omständlig att göra, provade Mikkos knut i helgen till abborre & den funka perfekt, den var betydligt lättare att göra & mindre.
            Inga problem att dra in den i spöringarna. Hoppade över momentet där han trimmar toppen på FC som han har bränt till en kula.

            https://www.youtube.com/watch?v=2OvRQN9IgBs&t=14s

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              FG knuten är bra men tycker den är för omständlig att göra, provade Mikkos knut i helgen till abborre & den funka perfekt, den var betydligt lättare att göra & mindre.
              Inga problem att dra in den i spöringarna. Hoppade över momentet där han trimmar toppen på FC som han har bränt till en kula.

              https://www.youtube.com/watch?v=2OvRQN9IgBs&t=14s
              Får nog kolla in den till gädda men svårt att komma åt att trimma "tratten" med sax om FC:n är typ abborremässig med runt 0,38, ffa om ögonen är drygt 50... FG är bra men lite bökig att knyta, dock har den fler varv (ca dubbelt så många) än Mikkos knut så den borde nypa bättre runt FC:n.

              FG bör därmed hålla bätte med tunna lindimensioner, för gäddfiske med 1,2 mm FC till säg 0,35 flät så räcker det med Mikkos 8 varv, marginalen är stor nog med grövre linor... tror jag iaf.

              Kommentera


              • #17
                Hej Anteman!

                Ville bara tillägga att med träning kan man smälta tappen (tratten) på ett vis att trimning med sax inte behövs. Det gör man helt enkelt genom att lära sig justera med vilket tryck man plattar ut den smälta droppen. Pressar man den hårt mot en yta så blir tappen tunnare med vassa kanter men när man pressar lite försiktigare så blir den lite tjockare och därmed får den automatiskt rundade kanter som inte är vassa. Det är mycket sällan jag nuförtiden trimmar med sax då jag lärt mig att platta till den rätt.

                Mvh Mikko

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19
                • Terraplane
                  Vad är detta för lina
                  av Terraplane
                  Hej
                  Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                  2023-08-20, 09:27

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                8 svar
                1 829 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg richtermo  
                Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                7 svar
                2 361 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sikkfisk  
                Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                4 svar
                274 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mr Morgan  
                Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                8 svar
                413 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Brappa
                av Brappa
                 
                Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                13 svar
                532 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg senzitivity  
                Arbetar...
                X