Kinetic Cyber Braid ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinetic Cyber Braid ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kinetic Cyber Braid ?

    Någon som känner till eller som provat Kinetic 4 Cyber Braid?

    Är den uppe i samma liga som t.ex. Spider Wire / Fireline ?

  • #2
    Upp...

    Kommentera


    • #3
      Nej men den funkar säkert ok, har faktiskt aldrig sedan typ sent 90-tal köpt en flätlina av känt märke så dålig att jag ville ta bort den i förtid. Men det var länge sedan jag lade på en 4-trådig flätlina.

      De är förvisso billiga och ganska starka men andra egenskaper gör att jag hellre väljer 8-trådiga av mer kända märken. Köper man en bra sån men snart utgående modell eller en 300m spole så kan man ju hitta dem för drygt 1-1,50kr per meter vilket är rimligt. (De funkar ju flera år om man vänder på dem)

      Men det är klart, vore jag under sträng budget så skulle jag inte väja för en billig 4-trådig utan chansa lite.
      Ibland undrar jag hur många tillverkare av flätlina det egentligen finns....antagligen långt långt färre än märken och varianter, dvs en tillverkare gör månne linor till både kända som okända märken med vissa (?) skillnader i kvalitetskrav/efterkontroll, sånt som, likt ffa massiv marknadsföring, kostar pengar utan att linan blir så mkt bättre... så lite tudelad är jag...

      Kognitiv dissonans... jag undrar hur mycket sådant jag ägnar mig åt att ta bort när jag tror mig objektivt bedöma linor, spön och rullar... ?
      Senast ändrad av anteman; 2020-05-22, 23:06.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar Anteman

        Jag fick migrän av den här linan. Gick nu över till Daiwa J-braid x8 som var grymt trevlig. Bra pris dessutom

        Kommentera


        • #5
          Jag har kört med Spiderwire tidigare men gått över till Sufix 131... nu tar inte nordmark in sufix 131 i gul utan endast mossgrön och jag använder endast gul lina... Jag blev tvungen att gå tillbaks till Spiderwire och får spelet på hur mycket Spiderwire låter jämfört med Sufix 131.

          Märkligt vad man vänjer sig lätt med att använda en lite dyrare premiumlina...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Jag har kört med Spiderwire tidigare men gått över till Sufix 131... nu tar inte nordmark in sufix 131 i gul utan endast mossgrön och jag använder endast gul lina... Jag blev tvungen att gå tillbaks till Spiderwire och får spelet på hur mycket Spiderwire låter jämfört med Sufix 131.

            Märkligt vad man vänjer sig lätt med att använda en lite dyrare premiumlina...


            Intressant du säger det, jag fiskar uteslutande med SpiderWire Smooth 8, både borre och gädda. Både haspel och multi. Aldrig reagerat på att linan låter överhuvudtaget. Alltså inte alls.
            Så jag delar inte din åsikt om att Sufix skulle vara något mer premium än SW alls. Jag får inte mer fisk bara för att linan kostar nära nog det dubbla.

            Känner dock igen din frustration om färgvalet. Jag vill ha röda linor för dessa ser jag bäst.


            Men TS, testa. Du kanske hittar en lina som du anser är perfekt till det du ska ha den till. Både i färg, känsla, pris, lukt och smak (Om det nu är viktigt hur den smakar...) =)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg



              Intressant du säger det, jag fiskar uteslutande med SpiderWire Smooth 8, både borre och gädda. Både haspel och multi. Aldrig reagerat på att linan låter överhuvudtaget. Alltså inte alls.
              Så jag delar inte din åsikt om att Sufix skulle vara något mer premium än SW alls. Jag får inte mer fisk bara för att linan kostar nära nog det dubbla.

              Känner dock igen din frustration om färgvalet. Jag vill ha röda linor för dessa ser jag bäst.


              Men TS, testa. Du kanske hittar en lina som du anser är perfekt till det du ska ha den till. Både i färg, känsla, pris, lukt och smak (Om det nu är viktigt hur den smakar...) =)
              Har du provat sufix 131? Om inte, gör det inte för då kan du fortsätta vara nöjd med Spiderwire :-)

              Jag använde endast Spiderwire smooth 8 förut men föredrar helt klart sufix 131.

              Kommentera


              • #8
                Spiderwire finns som 12-trådig också, dyrare men bättre? Jag kör vidare på SW smooth 8, enda nackdelen är att 0.12 lätt tvinnar sig runt spötoppen och blir omöjligt att trassla ut - vilket jag föreställer mig gäller alla tunna flätlinor.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Spiderwire finns som 12-trådig också, dyrare men bättre? Jag kör vidare på SW smooth 8, enda nackdelen är att 0.12 lätt tvinnar sig runt spötoppen och blir omöjligt att trassla ut - vilket jag föreställer mig gäller alla tunna flätlinor.
                  Grabben kör med 12-tråkiga Spiderwire och han är nöjd, men så är han för snål för att köpa sufix 131 också... men då sparar han ju pengar så han kan köpa fina rullar när jag fyller år ;-D

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja jag gör som holden å kör vidare med mina dugliga SW Smooth 8 och S 832 tills de slits ut... vilket brukar ta en stund för mig (roterar bland flera set). Får jag mot förmodan ett rejält skatbo eller bottennapp som kostar många meter så kan nog S X8 eller B X9 få en chans snarare av nyfikenhet än av missnöje redan i år...

                    Och sen, ja så dax säljer de ut S 131 för då har det kommit en ny helt underbar lina som är så vass, tunn att den skär inte bara vatten överlägset utan även växter och grenar... YGK Infinity 151? :-)
                    Senast ändrad av anteman; 2020-05-26, 23:52.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X