FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FireLine Ultra 8 Carrier flätlina låter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja, jag tror det på totalen. Tat' lugnt vid drillingen, ffa slutfasen speciellt om du kör med styva spön med toppig aktion, gäller att hålla lagom press på linan hela tiden och undvik karatemothugg vid t ex abborrefiske, de har känsliga mundelar.

    Kommentera


    • #12
      Sufix har en premiumflätlina i sitt sortiment som heter Sufix 131. Den upplever jag tystare än andra linor jag använder/använt.

      /Johan

      Kommentera


      • #13
        Ja Sufix 131 sägs vara bra och överlag bör alla 12-13 trådiga flätlinor vara ganska tysta men de 8:or jag prövat (ej Ultra 8) är så pass bra och tysta nog för mina ”gamla” öron att jag aldrig, förrän nyss köpt en 12-t Lina och då på rea för att nyfiket pröva övriga egenskaper utöver tysthet.

        Kommentera


        • #14
          Fireline låter definitivt mer än andra flätlinor, men så är det ju inte heller egentligen en renodlad flätlina utan en "fused" lina. Inte helt rund profil vilket påverkar negativt i detta avseendet. Fördelen är att det blir mindre vindknutar och trassel när man fiskar med haspel, och om du är nybörjare tycker jag definitivt att det väger tyngre. Blir så mycket roligare om man kan fokusera på att fiska och slippa strul. Ultra 8-carrier är dock klart tystare än den gamla fireline tycker jag. Tycker även det skiljer mellan kulörerna, smoke t.ex. upplever jag som mycket stelare och skrapigare i ringarna än chrystal eller gul men kan också vara nåt jag bara fått för mig. Skulle du lessna på oljudet så kan jag rekommendera spiderwire smooth 8. Den är mjukare och rundare, men hyfsat trasselfri.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
            Fireline låter definitivt mer än andra flätlinor, men så är det ju inte heller egentligen en renodlad flätlina utan en "fused" lina. Inte helt rund profil vilket påverkar negativt i detta avseendet. Fördelen är att det blir mindre vindknutar och trassel när man fiskar med haspel, och om du är nybörjare tycker jag definitivt att det väger tyngre. Blir så mycket roligare om man kan fokusera på att fiska och slippa strul. Ultra 8-carrier är dock klart tystare än den gamla fireline tycker jag. Tycker även det skiljer mellan kulörerna, smoke t.ex. upplever jag som mycket stelare och skrapigare i ringarna än chrystal eller gul men kan också vara nåt jag bara fått för mig. Skulle du lessna på oljudet så kan jag rekommendera spiderwire smooth 8. Den är mjukare och rundare, men hyfsat trasselfri.
            Visste inte att 8 Carrier är en fused-lina, en sån här jag inte fiskat på mer än 10 år , trodde den var flätad som Tracer Braid. Kör själv bl a den senare, SW Stealth smooth 8 och S 832 och är nöjd men tog ändå nyss hem en liten spole Berkley X9 bara för att... pröva.
            Sufix X8 har jag läst gott om men ej prövat. Har mkt sällan problem med mina 8-t linor ens på de 3 haspelrullar jag fiskar men jag har väl hyfsad koll på linan under intag och vid kastet och kör sällan beten som tvinnar linan...
            Senast ändrad av anteman; 2021-04-09, 18:44.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

              Visste inte att 8 Carrier är en fused-lina, en sån här jag inte fiskat på mer än 10 år , trodde den var flätad som Tracer Braid. Kör själv bl a den senare, SW Stealth smooth 8 och S 832 och är nöjd men tog ändå nyss hem en liten spole Berkley X9 bara för att... pröva.
              Sufix X8 har jag läst gott om men ej prövat. Har mkt sällan problem med mina 8-t linor ens på de 3 haspelrullar jag fiskar men jag har väl hyfsad koll på linan under intag och vid kastet och kör sällan beten som tvinnar linan...
              För abborrfisket har jag gått från Fireline, via Spiderwire, Strike wire till nu X9 sen i höstas. Mycket positivt byte, gillar linan starkt. Har 0.10 och 0.12 på haspelrullar.

              Tyst, glider bra, samlar inte mkt vatten och stark för dimensionen. Har en känsla av att den inte tappar färg lika snabbt som exempelvis Fireline och Spider.
              Inte provat Sufix 131.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Visste inte att 8 Carrier är en fused-lina, en sån här jag inte fiskat på mer än 10 år , trodde den var flätad som Tracer Braid. Kör själv bl a den senare, SW Stealth smooth 8 och S 832 och är nöjd men tog ändå nyss hem en liten spole Berkley X9 bara för att... pröva.
                Sufix X8 har jag läst gott om men ej prövat. Har mkt sällan problem med mina 8-t linor ens på de 3 haspelrullar jag fiskar men jag har väl hyfsad koll på linan under intag och vid kastet och kör sällan beten som tvinnar linan...
                Jag har provat sufix pro 8, den är mycket tyst och mjuk. Jag hade 0.20 ca vill jag minnas, bytte ut den då jag fick vindknutar och väldigt mycket trassel, men det var ett gäng år sen då jag själv var väldigt grön på fisket. Som du säger så gäller det att ha lite koll både vid kast och när man ska ta hem betet och sträcka upp linan för att undvika problem, något jag lärt mig med tiden. Skulle gärna testa igen för jag minns att jag var riktigt nöjd med den för övrigt.

                Kommentera


                • #18
                  Ja 131 må vara bra men "mina" 8-t linor är så pass bra att ca dubbla kostnaden för 131 inte kan motiveras.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg

                    Jag har provat sufix pro 8, den är mycket tyst och mjuk. Jag hade 0.20 ca vill jag minnas, bytte ut den då jag fick vindknutar och väldigt mycket trassel, men det var ett gäng år sen då jag själv var väldigt grön på fisket. Som du säger så gäller det att ha lite koll både vid kast och när man ska ta hem betet och sträcka upp linan för att undvika problem, något jag lärt mig med tiden. Skulle gärna testa igen för jag minns att jag var riktigt nöjd med den för övrigt.
                    S Pro 8 är utgången, närmast nu är nog Sufix X8 som har något år på nacken https://www.henry-gilbey.com/blog/su...r-a-150m-spool
                    Senast ändrad av anteman; 2021-04-09, 20:51.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja 131 må vara bra men "mina" 8-t linor är så pass bra att ca dubbla kostnaden för 131 inte kan motiveras.
                      Jag är på samma linje, SW smooth 8 kostar typ 150 spänn rullen och är en i stort sett problemfri lina, jag kör 0.11-0.12 som möjligen ska jämföras med 0.13-0.14 hos andra tillverkare men brottstyrkan är otroligt bra, egentligen bättre än vad som krävs för de fiskar vi har i svenska vatten men väl till pass när man behöver dra loss om man gått fast i botten. Fiskar givetvis tjockare linor med tyngre beten, huvudsakligen för att betet sliter mer på linan då.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 832 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      278 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X