Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

    Blev väldigt förvånad när jag var hos min handlare och spolade på X9:an på min Stradic 2500.
    Angiven kapacitet på rullen är 0.18mm 280m, 020 240m, 0,25 180m.
    Bad dom spola på 0,12mm och började göra en huvudräkning, antal m x 2kr = ?
    220 kr säger han bakom kassan. Va! säger jag. Hur mycket rymdes? 110m!!!!!!

    Vad är det här för skämt? Superlina tål 12.1 kg. Tunn för långa kast!
    Tunn? Hmm, ja om uppgifterna är riktiga för rulen så är den ju närmare 0.35mm.

    Trilen XL 0.35mm tål 9.7 kg.

    Dert här börjar likna Kejsarens nya kläder!

  • #2
    Dimensionerna på rullen brukar väl oftast anges för nylon? Och en flätlina bygger bra mycket mer än nylon i samma dimension.

    Kommentera


    • #3
      Ja riktigt så illa är det nog inte, se uppgifter på boxen som anger 190m PE #1 vilket ska motsvara 0,13 mm flätlina. Notera f.ö. att 0,13 flät tar mer plats än 0,16 nylon...inte klokt egentligen. Och ta uppgifter på en rullspole med en stor nypa.

      Jag fick på precis en spole, dvs 120m Sufix 832, 0,13 mm, köpt 2020, en lina omtalad för att vara lite gröve än vad som anges om jag minns rätt.

      110 m är för övrigt en ganska lagom mängd lina på en spole till allt från borre till gädda. Sällan man kastar mer än 55 meter till sånt så om några år kan du vända på linan och har en fräsch lina på nytt.

      Click image for larger version  Name:	20200229_210603.jpg Views:	0 Size:	946,5 KB ID:	2581050

      Se även denna bild nedan (klicka för att zooma) där X9 inte utmärker sig som väldigt grov i förhållande till de andra. (Ja möjligen mot PP då som är från 2010 kanske innan de började "skarva" om diametern...?)

      Från vänster:
      PP 0.16 mm lb test 10 lb 4-trådig (2010)
      B X9 0.10 mm lb test 8 lb 9-trådig (2021)
      SW 0.13 mm 15 lb test, 12-trådig (2021)

      Click image for larger version  Name:	20210506_142837.jpg Views:	0 Size:	596,8 KB ID:	2581051
      Senast ändrad av anteman; 2021-06-25, 01:06.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren, men jag blir inte klokare för det. Kanske jag är för korkad
        Kvarstår faktum, så länge rullens angivna rymd inte är en bluff.

        Om jag inte får mer plats med flätlina på rullen och motsvarande dimension nylon är lika stark (0.12 vs 0.35) varför ska jag då köpa en flätlina för mer pengar?

        Att flätlinan bygger mer, ok, men 3 gånger mer?

        Den enda vettiga anledningen till att ha flätlina är då att den är stummare, samt att ev. kastlängden ökar, men det diskuteras det ju också om.

        Stora nackdelen med flätlina är att den tjorvar mer, nöts mer, spontan går av utan anledning, är mycket dyrare.

        Har jag fattat fel?

        Kommentera


        • #5
          Tyvärr finns det inget bra svar på varför det är som det är med flätlinor. Den mest korrekta klassningen är det som Japanerna kör med ett system som anges i PE.
          Man får helt enkelt prova sig fram vad som funkar och hur olika märken är specade.
          Jag använder ganska ofta spiderwire tycker den är en lina som har allt man vill ha. Men den är grövre än specat, så till gäddfiske då kör jag oftast med 0.35 men köper 0.29 av spiderwire. Då får jag på precis 150m på Shimano Tranx, samma mängd får jag på av Powerpro Maxcuatro 0.35 den ska vara korrekt i storleken.

          Tyvärr kommer man nog aldrig förstå sig på klassningen på flätlinor så länge det inte finns någon standard.
          I USA hade dom ett standard och då fick inte specarna diffa med mer än 10%

          Kommentera


          • #6
            Är det kanske grundat med nylon? Jag kör med Berkeley X9 på en haspel där det står 120 m 0.25 mm angivet. När jag spolade på 0.12 mm X9 fick iaf jag grunda en del med nylon, för 110 m hade inte fyllt mycket av spolen.
            Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

            Kommentera


            • #7
              De måste i så fall ha fyllt på rejält med nylon då min blev full på 110m som ska rymma 180m 0.25.
              Din rulle hade inte blivit fyllt speciellt mycket av 110m, ändå är den mindre???
              Något är skumt

              Kommentera


              • #8
                Finns nog inget att bli klok på, flätlinor är tyvärr i olika grad tjockare än angivet och nylonlinor och man kan inte lita på specifikationerna på varken rullen eller linspolen.

                Någon standardiserad mätmetod lär vi knappast få se från tillverkare iaf, lättare att "ljuga" och få marknadsandelar. Men att flätlinor är 3 ggr tjockare än motsvarande nylon stämmer inte, långt därifrån. Men vänta TS, du vet alltså inte om det ligger nylon i botten eller inte?
                Senast ändrad av anteman; 2021-06-25, 20:07.

                Kommentera


                • #9
                  anteman Du har helt rätt. Tydligen är det så att affären i fråga spolar på rejält med nylon för att kunden inte ska bli ruinerad när han köper flätlina. 110m anses vara det man behöver på en 2500 rulle. Så nu var mysteriet löst för mig
                  Tack för alla svaren!

                  Kommentera


                  • #10
                    Det där med dimension på flätlinor får man allt ta med en nypa salt.

                    Själv brukar jag som regel ha max 110 m på mina abborrullar. Tycker det räcker mer än väl (plånboken klagar inte heller).

                    Testa att spola på flätlinan först och fyll sedan ut med nylon. Ibland blir man förvånad hur mycket nylon som faktiskt får plats. Så jag tror att det som står angivet på rullen får man också ta med en nypa salt. Men det är bara min uppfattning.
                    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X