Backning med nylon - dimension? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Backning med nylon - dimension?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Backning med nylon - dimension?

    Hej!

    Tänkte vända på min flätlina och dessutom backa den med nylon. Flätlinan är idag enbart knuten tror jag (gjordes av butik).

    Vilken dimension bör mitt nylon ha till en 2500 rulle med 0.12 mm flätlina? Kanske inte spelar så stor roll?

    Räcker det att lägga på ett-två lager med nylon?

  • #2
    Jag brukar använda 0.25 nylon. 2 lager räcker gott om du inte vill bulka för att snåla in på flätlina.

    Kommentera


    • #3
      Borde vara bottnat annars har du innihelvete mycket flätlina på

      Kommentera


      • #4
        Tackar! Tror att de enbart knöt eller tejpade. Var två år sedan - så minns inte.

        Önskar att jag hade en extra spole till min Legalis. Drygt att rulla av till en tom linspole (sån som linan säljs på), sedan till en annan för att sedan kunna rulla på med vänd lina.

        Men om det nu inte är backat så går det ju att backa upp så pass att den använda delen blir överflödig och kan kasseras. Dock svårt att gissa mängd nödvändig backning.

        Kommentera


        • #5
          Allt mellan 0,25-0,35 funkar för mig till insjöfisket då fisken (mina iaf aldrig drar ut så mycket att du når fram till knuten... några meter nylon räcker men det beror ju helt på hur mycket de bottnat med om något alls.

          Är spolen helt välfylld med enbart flät så är det ju bara att vända, annars lägga på så mkt nylon (höfta) att den blir fylld till max enligt instruktion.

          Brukar använda ett par andra rullar för att vända linan hemmavid men nu på sommarn skulle jag dra ut lina på en större gräsmatta/äng, markera med pinne, springa tillbaka och hämta rullen, gå tillbaka och knyta fast den gamla, slitna änden i spolen och säkra med en tejpbit runt knuten och veva hem väl spänd.

          Jag delar numera ofta på en 150m spole flätlina,75 meter+backing räcker till allt mitt insjöfiske och vänder på den 1-3 år senare (beroende på brukandet) om det finns tillräckligt kvar.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • perch61
            Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
            av perch61
            Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
            2024-01-08, 09:15
          • perch61
            Linpåspolning
            av perch61
            Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
            2023-12-29, 10:19
          • Terraplane
            Vad är detta för lina
            av Terraplane
            Hej
            Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
            2023-08-20, 09:27

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
          8 svar
          1 833 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg richtermo  
          Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
          7 svar
          2 374 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sikkfisk  
          Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
          4 svar
          278 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mr Morgan  
          Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
          8 svar
          413 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Brappa
          av Brappa
           
          Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
          13 svar
          534 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg senzitivity  
          Arbetar...
          X