Önskar köpråd på flätlina till en multirulle Curado DC 151 (abborrfiske) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskar köpråd på flätlina till en multirulle Curado DC 151 (abborrfiske)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Önskar köpråd på flätlina till en multirulle Curado DC 151 (abborrfiske)

    Hej
    Söker en schysst lina till min nyköpta Curado DC 151 och blir inte klok av att kolla på nätet.
    Tänkte lägga mig kring 8.5-11kg brottstyrka, extra kastlängd är trevligt tillsammans med att den gärna inte suger så mycket vatten.

    Vad använder ni för flätlinor till fiske med multirulle, främst abborre?
    Samt vilken tjocklek använder ni?


    Mvh
    Senast ändrad av tobs; 2021-11-28, 22:18.

  • #2
    Låter som en onödigt stark lina till abborre. Vill du ha bra kastlängd så ska du framförallt satsa på en tunn lina. Ska du dessutom kasta med lätta beten är allt över 0,12 mm i tjocklek overkill.

    Curadon har väl broms på max 5 kg vilket också skvallrar om lämplig lindimension (man fiskar dessutom sällan eller aldrig med bromsen dragen till max).

    Mitt tips blir:
    Daiwa J-Braid Grand X8 0.10mm (5,9 kg i brottstyrka).
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-11-29, 00:04. Anledning: Stavat som en kratta…
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Håller med ovan inlägg, med tillägget att angiven lindimension inte alltid stämmer. Det finns en del trådar i forumet om ämnet, med många bra tips.

      Mitt tips är Sunline Siglon PE x8 Braid 0.153mm 6 kg/12 lb som ligger bra i pris för det man får. Det är en tunn lina.
      Använt den till multirulle för abborre parallellt med Berkley X9 0,12mm och Siglon är mkt trevlig att fiska med.

      Kommentera


      • #4
        Jag skulle inte rekommendera Sunline Siglon eller Daiwa J-Braid Grand i såpass tunna dimensioner på en normal abborrmultirulle. 0,153 mm Sunline är lika tunn eller tunnare än J-braid 0,10. Såpass tunna linor på en såpass stor rulle kommer kräva väldigt mycket backing som gör spolen onödigt tung. Tyngden på spolen spelar roll när det kommer till kastlängd. En lättare spole kastar lätta beten (abborrbeten) längre.

        Jag har haft J-Braid Grand på multirulle och är inte ett fan. Den gick av i kast 5 gånger innan jag spolade på den på en haspelrulle istället. Till saken hör den att jag är väldigt multivan och har använt den vanliga J-Braid X8 utan stor problematik på multirulle. Jag får mycket sällan backslag och de gånger J-Braid Grand går av är vid minsta lilla fluff som får linan att bromsa in snabbt (alltså, inte vid skatbon). Detta har jag till och med hört om att det sker med beten på 3 g. Att linan har så dålig "chock-styrka" gör den till ett dåligt val på multirulle.

        Sunline Siglon i tunna dimensioner är också känslig mot snabba stopp, men fungerar bättre än vad J-Braid Grand gör. På en Curado DC hade jag spolat på en 0,209 mm tjock sunline (0,209 mm sunline är lika tunn som normala 0,15 linor). 0,187 mm hade också funkat bra, men rullen i fråga har tillräckligt djup spole för att du enligt mig bör gå upp i tjocklek, vilket ger dig ett bredare användningsområde. Bättre att anpassa linan till djupet på rullens spole i det här fallet.

        Annars skulle jag rekommendera Power Pro Super 8 Slick V2. Den är väldigt bra för priset. Hållbar, len och håller färgen bra (främst färgen onyx och moss green håller länge). På en Curado DC skulle jag säga att 0,15 Power Pro Super 8 Slick V2 är en bra tjocklek. Var säker på att du väljer V2 och inte V1, då V1 inte alls är lika imponerande.

        Jag har en Curado DC som jag haft fluorocarbon och copolymer (fluorocoatad nylonlina) påspolat på. Rullen tar mycket lina, så var inte orolig för att linan kommer vara för tjock. Fiskar du som jag kommer du ändå knyta på en fluorocarbontafs. Då spelar inte tjockleken lika mycket roll. Fiskar du främst grunt är lintjockleken mindre viktig än om du fiskar djupt dessutom. På djupt vatten vill jag personligen ha lite tunnare lina för att betet ska sjunka snabbare.

        Brottstyrka är dessutom skitsamma. Hur mycket din lina kommer brista vid är baserat enbart på 1. vilken knut du använder 2. hur sliten linan är och 3. i vilken vinkel linan ligger i när du drar sönder den. Brottstyrkan på paketet är inte relevant alls. Den spelar inte in vid aktivt fiske. Särskilt inte abborrfiske. Dessutom mäts polytehenelinors brottstyrka på helt andra meriter än amerikanska dyneema linor. Man tar nämligen den enskilda polyethene-trådens brottstyrka och multiplicerar den med 10. Då får du fram en brottstyrka som skrivs på paketet. Ibland är brottstyrkan antingen mindre eller mer (beroende på dimension) än vad som står på paketet linan kommer i. Strunta totalt i brottstyrka med andra ord.

        Kommentera


        • #5
          Benjamin,
          intressant att du dragit sönder J-braid Grand vid fiske med multirulle. Enligt Daiwa ska den ju vara mycket tåligare (i alla fall mot slitage) än den vanliga X8.
          Kan det ha varit ett måndagsexemplar?

          Du har ju helt rätt med att en lättare spole kastar längre.
          Men om man låter en uttjänt tjockare flätlina agera backing blir det det väl samma sak som att fylla upp med tjockare flätlina hela vägen?
          Jag antar att du förespråkar att man fyller spolen ordentligt med lina.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Tack för inputs såhär långt, vore roligt med ännu fler.

            Har kikat på allt från Spiderwire 8 0.11-0.13, Sufix 131 i motsvarande brottsstyrka ända upp till Daiwa morethan 12, den kostar dock en hel del i jämförelse.
            Är väl därför man klurar en del, går att betala 140kr för Spiderwire ända upp till 350 för sufix 131 och slutligen 450 för Morethan...
            Så är intressant med lite referenser om linor för 450-550kr verkligen är 3 gånger så "bra".

            Chattade med en butik som tyckte man bör hålla sig över 0.11 åtminstone då risk för linresning och linbrott ökar drastiskt under den dimensionen.

            Fiskar stundtals lite djupare så därav trevligt om man inte gå överdrivet tjockt, men samtidigt inte ha något som inte tål något heller.
            Förekommer även gädda i vissa av vattnen, använder dock FC-tafsar så skall väl vara skitsamma.


            Mvh

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Benjamin,
              intressant att du dragit sönder J-braid Grand vid fiske med multirulle. Enligt Daiwa ska den ju vara mycket tåligare (i alla fall mot slitage) än den vanliga X8.
              Kan det ha varit ett måndagsexemplar?

              Du har ju helt rätt med att en lättare spole kastar längre.
              Men om man låter en uttjänt tjockare flätlina agera backing blir det det väl samma sak som att fylla upp med tjockare flätlina hela vägen?
              Jag antar att du förespråkar att man fyller spolen ordentligt med lina.
              Hur mycket man fyller spolen med lina avgörs av vilken spole och vilket bromssystem man kör. På spolen på vissa rullar fyller jag bara på med lina lite mer än halvvägs. DC-rullarna tycker jag kastar bäst med en nästan helt fylld spole. Med bäst kast menar jag: du kommer dit du vill komma så konsekvent som möjligt. Flätlina väger mindre än vad tjockare nylon gör, vilket gör att jag föredrar att spola på mycket flätlina istället för mycket nylonlina.

              Jag har tyvärr flera sämre erfarenheter av J-Braid Grand kontra J-Braid X8. Den är lenare än X8, men stötstyrkan (shock strength) är betydligt sämre. Jag är heller inte den enda som upplevt det här problemet. Dessutom håller J-Braid Grand betydligt mer vatten än många andra linor, vilket är sådär i kallväder då dina händer blir blöta snabbt. På haspelrulle är inte J-Braid Grand problematisk...bara blöt.

              Till TS: Eftersom att du ibland fiskar djupt skulle jag spola på 0,13 Power Pro S8S V2. Fyll spolen så att det är ca två tredjedelars centimeter kvar upp tills spolen är helt full. Då kastar Curado DC ganska bra. Jag kör bromsinställning 2 med copolymerlina, det kan skilja sig på flätad lina.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • perch61
                Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                av perch61
                Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                2024-01-08, 09:15
              • perch61
                Linpåspolning
                av perch61
                Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                2023-12-29, 10:19
              • Terraplane
                Vad är detta för lina
                av Terraplane
                Hej
                Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                2023-08-20, 09:27

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
              8 svar
              1 814 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg richtermo  
              Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
              7 svar
              2 346 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sikkfisk  
              Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
              8 svar
              611 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Kulfisk
              av Kulfisk
               
              Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
              4 svar
              269 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mr Morgan  
              Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
              8 svar
              407 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Brappa
              av Brappa
               
              Arbetar...
              X