Tunnare lina för bättre längd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tunnare lina för bättre längd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej
    Har varit ute och testat lite olika kombinationer i helgen och jämfört med mina haspelspön. Hade med mig 2 spinnspön ( 5-20 gram och 7-21 gram, 7 fotare ) och mitt 8 fots dropshot haspel ( 5-28 gram ) samt kajakspöt på 6,6 fot ( 3-14 gram ). Efter en del jobb med inställningarna på Revon så fick jag till bra kastlängd på båda spinnspöna - lite kortare än dropshot haspeln men inte störande på vikter ner till 9 gram sedan började längdskillnaden bli större. Bäst på låga vikter ( under ca 8 - 9 gram ) var inte överraskande kajakhaspeln.

    Det verkar som det är rullen i första hand som styr kastlängden snarare än linan så den får vara kvar för tillfället - men det var en rolig helg och som bonus blev det en skaplig Id och en strömming.

    mvh//John

    Kommentera


    • #12
      Edebyarn det blir väldigt spökänsligt när det ska kastas lätt (allt är relativt, 7 gram är inte superlätt) med multi.
      Ytterst få 7-21 grammare är optimala under 10 gram, 5-20 är inte nödvändigt särskilt annorlunda.
      Det går för all del kasta 5-8 gram med merparten av sådana spön men med ordinära rullar ej anpassade för lätt fiske blir kasten sällan särskilt långa.
      För att nå riktiga längder, och bra kontroll, en bit under 10 krävs rulle/spö-kombinationer som lirar bra ihop samt är anpassade för ändamålet.
      Har har haspeln stor fördel, ett haspelspö klassat 7-21 gram med en matchande rulle kastar oftast 5 gram relativt okej.

      Spön korrekt klassade upp till en halv uns, alltså 14-15 gram, med en hyfsat anpassad rulle brukar kasta 6-8 gram riktigt bra. Hur bra är en fråga om hur kompetent den som håller i grejorna är. Här spelar rätt prylar samt erfarenhet garanterat betydligt större roll än några tiondels millimeter upp eller ner i lindimension.

      Har genom åren testat många linor och lindimensioner på flera olika lättkastare, har konstaterat att flätlina runt 0.15mm är en bra kompromiss för mig.
      Jag vinner inte särskilt mycket kastlängd vid användande av exempelvis 0.10mm, däremot har de flesta tunna linor orsakat olika problem de något grövre linorna inte orsakar.
      Andra kan ha andra erfarenheter och det finns ju fler anledningar att välja en tunn lina.

      Från cirka 10 gram och uppåt använder jag i dagsläget 0.18-0.23mm, rullarna som ska kasta ner till 3-4 gram har 0.13-0.16mm.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      • perch61
        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
        av perch61
        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
        2024-01-08, 09:15
      • perch61
        Linpåspolning
        av perch61
        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
        2023-12-29, 10:19
      • Terraplane
        Vad är detta för lina
        av Terraplane
        Hej
        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
        2023-08-20, 09:27

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
      8 svar
      1 831 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg richtermo  
      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
      7 svar
      2 363 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sikkfisk  
      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
      4 svar
      276 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mr Morgan  
      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
      8 svar
      413 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Brappa
      av Brappa
       
      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
      13 svar
      532 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg senzitivity  
      Arbetar...
      X