Angiven tjocklek på flätlina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angiven tjocklek på flätlina.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Angiven tjocklek på flätlina.

    Är detta ok? Click image for larger version

Name:	20220510_165701.jpg
Views:	457
Size:	2,49 MB
ID:	2600445

  • #2
    Är väl inte en flätlina på svenska marknaden som har den diameter som anges på förpackningen. TYVÄR.
    Men vad jag förstått är det inte så enkelt som att bara mäta den som du gjort.
    Dock finns de andra som är bättre insatta i detta och det finns flera trådar i ämnet.

    Kommentera


    • #3
      Inte ok men typ bara att acceptera, få håller s a s måttet och några är värre än andra Micrometer klämmer linan så värdet du får blir svårt att relatera till annat, t ex så får du kanske ett lägre värde på en löst flätad lina jämfört med en rund, hårt flätad lina även om den förra totalt sett fyller spolen mer, dvs du får på mindre längd lina av den.

      Finns som sagt fler trådar i ämnet. Lämna ev. tillbaka om den är tjockare än du önskat men jämför även med den gamla lina du ska byta ut, även den kan vara grövre än angivet på spolen.

      Vissa väljer lina efter lbs/kg styrka men även där skiljer sig värden åt över världen, så även japanska (gou) dvs PE # 0.6, 0.8 osv skiljer sig åt så pass att det blir svårt att jämföra i min mening.

      Jag chansar lite, köps ny lina, nytt märke eller variant i butik kan det vara en ide' att ta med en bit av den gamla (en osliten bit) linan och jämföra, att den nya iaf synligen och i känsla överensstämmer med det man vill ha eller hade....

      Kommentera


      • #4
        Som Calle var inne på har detta diskuterats till leda här på FS.
        Inte nog med att samma lina har olika märkning i USA och Europa så finns det tydligen ingen enhetlig standard för hur flätlinors tjocklek mäts.

        Som jag förstått det så anges tjocklek ofta på detta sätt:
        Varje enskild fibers tjocklek multipliceras med det antal fibrer som finns i flätningen (eller ”svetsningen” i linor som inte är ”braid” utan ”fused”).

        Jag räknar kallt med att få på lika mycket flätlina på spolen som av en nylonlina av dubbel diameter. Flätlina ”bygger” mer på spolen. Att den är tjockare än angivet beror på all luft mellan fibrerna och coating när det finns sådan.
        En lösare flätad braid ser tjockare ut än en hårdare flätad och bygger även något mer på spolen.

        Svaret på din fråga är:
        Detta är mer än ok!



        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • perch61
          Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
          av perch61
          Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
          2024-01-08, 09:15
        • perch61
          Linpåspolning
          av perch61
          Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
          2023-12-29, 10:19
        • Terraplane
          Vad är detta för lina
          av Terraplane
          Hej
          Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
          2023-08-20, 09:27

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
        8 svar
        1 816 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg richtermo  
        Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
        7 svar
        2 347 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sikkfisk  
        Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
        8 svar
        612 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Kulfisk
        av Kulfisk
         
        Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
        4 svar
        270 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mr Morgan  
        Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
        8 svar
        408 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Brappa
        av Brappa
         
        Arbetar...
        X