Det här med lintjocklek… The Line Laboratory - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det här med lintjocklek… The Line Laboratory

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det här med lintjocklek… The Line Laboratory

    Se nedan länk till en nyligen upptäckt YT kanal med tester av bla flätlinors lindiameter och styrka. Mycket intressant.

    tldr; Sufix 832 ser lovande ut.

    https://youtube.com/channel/UCNkqmqWZNGwhFH5qpUGcR5Q

  • #2
    Detta har vi varit inne på otaliga gånger. Men YT-kanalen är i alla fall ny för mig.

    Några saker som är värda att tänka på när man ser filmerna:

    - linornas tjocklek mättes på ett sätt som kan beskrivas som okulär besiktning. Det är ju den upplevda tjockleken. En lösare flätad lina kan ju då upplevas som tjockare.
    Tillverkarna anger oftast tjocklek som varje enskild fibers tjocklek gångrad med antalet fiber som används.
    (coating och luft får vi då ”på köpet”). Hur linan kastar är ju en annan femma.

    - lindimensionerna som testas är för den amerikanska marknaden. Våra har en annan märkning. Det gick att se att linornas brottstyrka var över den angivna. Typiskt amerikanskt med underklassning även på spön.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-10-21, 00:14.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Tyckte det var en intressant "kanal" med ett sätt att mäta dimension/diameter som iaf påminner om mitt enklare sätt. Jag försöker jämföra linor när jag köper. Tittar, känner på dem om de förefaller ha en liknande diameter och väljer utifrån det med angiven diameter enbart som en utgångspunkt.

      Du nämner att "Tillverkarna anger oftast tjocklek som varje enskild fibers tjocklek gångras med antalet fiber som används"

      ​​​​​​Vet inte om jag läst ngt sådant och jag funderar om det kan vara så att vissa gör det andra inte.
      Nån sa t ex i en annan tråd nyligen något i stil med att "Sunline Siglon Adv 0,17 upplevs lika tjock/tunn som en Spiderwire SS 8 i 0,10" (typ, ta inte detta ordagrant utan som ett exempel!)

      Det indikerar nog att de antigen mäter på mer skilda sätt än fiber x antal fibrer eller att de rent av ljuger eller så skiljer sig coatingen/flätningen åt så pass att t ex en dyr lina "mager" på coating och/eller välflätad lina i 0,17, kan bli, upplevas som lika tunn som en annan lina i 0,10.

      Nå, ​​​​​​Inte helt lätt att välja den reella dimension man är ute efter. I alla fall om man tänker byta från en lina (fabrikat/modell) till en annan och svårast om man köper utan att kunna känna på linan innan.
      Senast ändrad av anteman; 2022-10-19, 21:24.

      Kommentera


      • #4
        Mkt bra tester, kommer aldrig att gå att mäta dimensionen på flätlinor med samma precision som mono & FC, men det borde ändå vara inom vissa marginaler.
        Att inte branschen kan komma överens om en standard hur linors specifikationer ska göras. Eller ännu bättre skicka dom till ett oberoende test & få ett godkännande att det är testat enligt något regelverk, så var det i USA förut & då viste man att oavsett märke så var styrkan korrekt oftast något starkare men det måste ändå att vara inom en marginal, tror det var 10%, i dom här videorna är det 200-300% fel på endel linor

        En av videona https://www.youtube.com/watch?v=c5WSpLSaKbQ på Powerpro som ska vara 0,13mm med 8LB dragstyrka men som var 0,31 med 26,7LB dragstyrka i stället, hur kan en av väldens största tillverkare kan ha så fel.



        Kommentera


        • #5
          Spolade precis på Sufix 131 i 0.185 på havsöringskombon, upplevs i stort sett identisk i tjocklek till den Fireline 0.17 som den ersätter.

          Kommentera


          • #6
            Bra klipp, Hade varit kul att se fler linor i test.


            Gillar Sufix 131. Kör också 0.185mm till havsöringsutrustningen/Landfiske Vättern.

            Testade Siglon ADV igår och den är i klass med 131, mycket nöjd med den. Hoppas den suger ännu mindre vatten för det var ända anledningen att testa den istället för 131.

            Power PRO super slick v2 säger i reklamen att den inte alls suger upp vatten. Någon som vet hur den linan är?

            Power Pro min favorit förr då jag körde haspel.

            Kommentera


            • #7
              Kommer nog fler, kanalen verkar ny.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
                Bra klipp, Hade varit kul att se fler linor i test.


                Gillar Sufix 131. Kör också 0.185mm till havsöringsutrustningen/Landfiske Vättern.

                Testade Siglon ADV igår och den är i klass med 131, mycket nöjd med den. Hoppas den suger ännu mindre vatten för det var ända anledningen att testa den istället för 131.

                Power PRO super slick v2 säger i reklamen att den inte alls suger upp vatten. Någon som vet hur den linan är?

                Power Pro min favorit förr då jag körde haspel.
                Provade suffixen häromdagen, klart lyft från fireline så jag är nöjd, lyckades dessutom hitta den till lägre pris.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                  Provade suffixen häromdagen, klart lyft från fireline så jag är nöjd, lyckades dessutom hitta den till lägre pris.
                  Tyst mot Fireline och längre kast kan jag tänka mig
                  Haspel?
                  Den finns till rimligt pris om man tittar runt lite
                  Kör den även till gädda nu. Men kommer nog gå ner en dimension. 0,41 blev överdrivet grov. 0.33 blir det nog nästa säsong.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

                    Tyst mot Fireline och längre kast kan jag tänka mig
                    Haspel?
                    Den finns till rimligt pris om man tittar runt lite
                    Kör den även till gädda nu. Men kommer nog gå ner en dimension. 0,41 blev överdrivet grov. 0.33 blir det nog nästa säsong.
                    Japp, tystare och mindre linminne. Kör haspel.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X