Det här med lintjocklek… The Line Laboratory - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det här med lintjocklek… The Line Laboratory

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Fireline är väl väldigt styv, så det kan jag tänka mig att den får lite linminne. Testade Fireline på abborre rullen Prorex TW Sv 100. Funkade skapligt, men bytte till Sufix 131 0,15 istället.

    Kommentera


    • #12
      Spinner vidare på det okulära. Nog är det så att linor flätas olika hårt men frågan är delvis hur mkt det egentligen skiljer IRL? Tillverkarna av dyra linor vill nog hävda milsvida skillnader... Men...?

      Inga av mina köpta linor har upplevts som nylonstrumpor om ni förstår. Ja iof en Sufix 832 50 lb/0,34 mm köpt 2011 i USA kändes inte överdrivet tight flätad... Tog dessutom med sig mkt vatten. Höll bra dock!

      Plockade fram några linor, sorterade nedan från hur jag spontant upplevde eller snarare trodde de var, med subjektivt klenaste till vänster och så vidare (stämmer nog dåligt... )

      1 Berkley X9 0,10 (9 trådar, 8/20lb på spole)

      2 SW SS12 0,13 (12 trådar 15/28 lb på spole)

      3 Power Pro 0,16 (4 trådar? Ny lina köpt 2011 i USA (!) 10 lb på spole)

      4 Berkley FL Tracer braid 0,XX? (4/6 trådar Ny lina köpt i USA 2011 15 lb på spole)

      Trodde absolut att Berkley FL skulle vara den grövsta linan innan jag la upp dem, något grov i strukturen (4-t?), på ytan och 15 lb på en amerikansk lina brukar vara grövre än man tror men nu får jag nog tänka til...
      Click image for larger version  Name:	20221029_095542.jpg Views:	0 Size:	1,10 MB ID:	2609862 den vänstra är alltså en X9 0,10 och den näst längst till höger en PP 0,16, knappt man trort'!

      Ergo...? Jämför, känn, titta på linan. De två till höger är köpta 2011. Det förfaller vara så att man då var mer ärlig (?) på något sätt angående diameter eller?

      Har försökt hålla kameralinsen i mitten för rättvisaste, möjliga bild. Men tog en till som, tja...

      Å jag som köpte X9 i 0,10 för att få en lina i paritet med SW SS 8, 0,10 ... kanske är den där ikring, synd att jag inte hade den tillgänglig. Klicka på bilden och zooma in. Observera att detta enbart handlar om diameter, ej livslängd eller egenskaper över tid.
      Click image for larger version  Name:	20221029_105044.jpg Views:	0 Size:	1,09 MB ID:	2609863
      Senast ändrad av anteman; 2022-10-29, 10:25.

      Kommentera


      • #13
        Linor är roligt, och inte alltid tråkigt när dimensioner och styrka är fel från fabrik. Tex kör jag Power pro V2 0,13 till allt mitt havsöringsfiske, fiskar FG Knut och är ofta ute 8-10h pass. Måååånga kast och slitaget på linan som ev kan bli påverkar inte så mycket pga dess grovlek. Kör jag ”riktigt” 0,13-0,16 får man ju knyta om stup i kvarten, och dom tunna brukar generellt vara riktigt dåliga med FG knut och försvagas fort.

        hade jag kunnat köra någon annan lina i typ 0,20? Antagligen men ingen är lika supple efter 100h fiske som V2.

        Bara en liten anekdot

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Du nämner att "Tillverkarna anger oftast tjocklek som varje enskild fibers tjocklek gångras med antalet fiber som används"
          Lite sent svar. Jag hittar banne mig ingen info kring mitt påstående. Men det är kanske inte ens aktuellt i dagsläget utan var kanske en sanning när alla linor var PE/Dyneema.

          På tal om diskussionen om tjocklek (upplevd) så upplever jag Daiwa J-braid X8 Grand som bra mycket tunnare än många andra flätlinor med samma angivna diameter. J-braids fibrer (Izanas) ska ju skilja sig rejält från vanlig PE/Dyneema. Kan ju givetvis vara rena skitsnacket från Daiwas sida…

          Nu kör ju tillverkarna ofta även med P-E-klassning och då blir det minst sagt ännu mer förvirrande:
          https://www.fishingworld.com.au/how-...t-is-pe-rating
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #15
            Riktigt bra videon är nog första gången jag har sett riktiga tester där allt testas & mäts ordentligt, hoppas dom fortsätter.

            Såg ett nytt märke Gliss Monotex som jag inte sett förut som fick bästa betyg, ska nog försöka få tag en rulle & på testa den till borre nästa gång.
            Senast ändrad av Cosmoz 08; 2022-10-31, 09:01.

            Kommentera


            • #16
              Jag blev också imponerad av Gliss M i videon men nån Googleträff eller två sa att den fransar sig väldigt fort. Såg på nån bild och den linan såg inte roligare ut än min Fireline fused såg ut efter en stund fiske på 90-talet, fransig men fortfarande stark... Kanske är även Gliss M en "fused" lina, namnet tyder på det...?
              Senast ändrad av anteman; 2022-10-31, 23:33.

              Kommentera


              • #17
                Har sen ngn säsong gått över till SW från fireline. Är väldigt nöjd och från i höst så kommer jag o köra den 12 trådiga. Va ute o testkastade för o kolla så den " skötte " sig. Väldigt tyst o mjuk - känns nice , kommer att sättas på prov under 3dgrs fiske på Bornholm inom kort. Däremot kan inte den dimension som anges på vare sig 8an el 12an va korrekt. På mina 2500 rullar med ngn meter nylon I botten fick jag på 155m +- 5m av fireline 0.15. När jag la på samma dimension av SW så fick jag bara på 125m. Har gått ner till 0.11 och då får jag på lika många meter SW som 0.15 Fireline. Har inte haft några linbrott el problem. Fiskar haspel , långt spö 11.3 fot o dobb 20g. Är noga med att kapa nån dm vid dobben( knuten) varje/varannan gång jag fiskar.
                Peter b

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19
                • Terraplane
                  Vad är detta för lina
                  av Terraplane
                  Hej
                  Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                  2023-08-20, 09:27

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                8 svar
                1 831 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg richtermo  
                Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                7 svar
                2 373 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sikkfisk  
                Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                4 svar
                277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mr Morgan  
                Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                8 svar
                413 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Brappa
                av Brappa
                 
                Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                13 svar
                533 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg senzitivity  
                Arbetar...
                X