Lin val ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lin val ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lin val ??

    Hej!
    Jag behöver tips och råd. Ska köpa ny lina till mina LP rullar.
    Linan ska vara mjuk ( inga fireline = ståltrådar )
    0.12 - 0.13
    ​​​Neongul el ljuuuisgrön!!
    Prisklass 150 - 200 :-
    8- 12 trådig
    Har dålig koll på märken och kvalitet men har kört sufix men nu vill.jag veta vad mer son finns och är bra/bättre. Kom gärna med förslag!!

    Mvh Sadda

  • #2
    Spiderwire SS 8 är en vettig vardagslina för mig, lite grövre i diameter (som många andra) än angivet med bara att gå ned ett snäpp ungefär. Hört gott om Sufix X8 (bättre än 832?) så den kan jag nog tänka mig, frågan är om de finns på lämplig bulk om du tänker dig det.

    Finns så mycket olika, bra, bättre linor ute nu och alla har sina favoriter som vi nog får se skilda tips. Saratoga har man hört tipsas om ofta under senare år... Ofta kan man köpa en bra lina, känt märke på rea när handlarna trycker ut det senaste "heta" i linväg.

    Jag kör ofta 120-135-150 polar och lägger ofta på allt (delat nån gång), bottnar med nylon och vänder på flätlinan efter några år beroende på hur rullen fiskats. Den undre halvan är nästan i nyskick. Tar en liten stund att vända med några extra rullar men så upptagen är jag inte med fiske på vintern...

    Det är inte att jag inte har råd men att slänga 135m eller mer där hälften knappt sett dagsljus tar emot... börjar bli äldre tror jag...
    Senast ändrad av anteman; 2023-03-18, 22:44.

    Kommentera


    • #3

      Kommentera


      • #4
        Någon som vet något om denna lina?

        Kommentera


        • #5
          https://www.borrebutiken.se/sv/tillb...-m-yellow.html

          sedan finns mantis green oxå men inte hos borrebutiken.

          Kommentera


          • #6
            Är sufix 832 den bästa linan på marknaden just nu. Eller ska jag omformulera mig och skriva : mest prisvärda?
            Nån som testat Westins nya linor, W6 och 10 ?

            Kommentera


            • #7
              Finns en W10 braidtråd på FS. Ej prövat Sufix X8 men det har bl a sea Bass fiskaren Henry Gilbey (som prövat mycket) och han gillar den t o m ngt mer än 832 och den är inte dyr så den funderar jag på att pröva som brukslina. W10 eller Gore 131 kanske åker på nån HÖ-rulle snart.

              https://www.henry-gilbey.com/blog/su...r-a-150m-spool
              Senast ändrad av anteman; 2023-04-01, 13:02.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
                Är sufix 832 den bästa linan på marknaden just nu. Eller ska jag omformulera mig och skriva : mest prisvärda?
                Nån som testat Westins nya linor, W6 och 10 ?
                Kört 832 förut men gick över till Gore 131 o fjol men köper aldrig till ordinarie pris -Gore 131 såldes för 179:- på black Friday så fyllde på lagret då w10 är långt över vad jag är beredd att betala för lina .
                ska du byta nu så är det nog sämre med kampanjer på linor men 832 är väl ingen dum Lina å inte spiderwire heller finns nog hur många åsikter och sorter som helst

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                  Kört 832 förut men gick över till Gore 131 o fjol men köper aldrig till ordinarie pris -Gore 131 såldes för 179:- på black Friday så fyllde på lagret då w10 är långt över vad jag är beredd att betala för lina .
                  ska du byta nu så är det nog sämre med kampanjer på linor men 832 är väl ingen dum Lina å inte spiderwire heller finns nog hur många åsikter och sorter som helst
                  Kör iofs haspel men har haft Sufix PRO 8 i några år innan jag började använda 131 förr-förra året. Också köpt den för runt 200 per rulle på Olssons fiske. Den finns även i neon-gul-grön, men jag har aldrig hittat den färgen till bra pris. Däremot köpt den billigt på Tradera en gång. Sadda, hade du behövt 0,16 hade jag kunnat skicka. Om det verkligen är 300m på spolen jag köpt borde den räcka även till en av dina rullar efter att jag lagt på lagom mycket på sonens rulle. Men jag gissar att 0,16 är för tjockt?


                  https://www.fiskejournalen.se/sufix-..._BwE#246=11399

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19
                  • Terraplane
                    Vad är detta för lina
                    av Terraplane
                    Hej
                    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                    2023-08-20, 09:27

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                  8 svar
                  1 831 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg richtermo  
                  Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                  7 svar
                  2 363 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sikkfisk  
                  Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                  4 svar
                  276 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mr Morgan  
                  Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                  8 svar
                  413 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Brappa
                  av Brappa
                   
                  Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                  13 svar
                  532 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Arbetar...
                  X