Problem med Tuf Line XP - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Tuf Line XP

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tuf line

Har aldrig varit så nära att bryta spöt över knät av frustration som den gången jag spolat på tuf line på min haspelrulle. Lagom till man hade trasslat ut ett skatbo och skulle göra ett nytt kast så hade man ett igen. Dock har den fungerat utmärkt på multirulle.

Kommentera

Det varkar vara så att Tuf-Line XP är bättre till multi alltså? Jag har den på min amba JB, och är kanonnöjd!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Har 0.21 eller liknade på min Twinpower och det funkar klockrent. Haft ett trassel och det var efter att jag kört med dåligt lekande till en kustvobbler. Annars har den stått pall för det mesta.
        - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Ursprungligen postat av SilverJerk Visa inlägg
          Jag har precis bytt från Fireline till Tuf Line XP 0,15 mm på min haspelrulle som jag har till havsöringen. Efter första turen var katastrofen ett faktum. Vid varje kast(!) blev det trassel eller små öglor på linan, efter tre skatbon som rasslade ut från rullen är den knappast välfylld längre.

Är det någon mer som har haft samma problem med dessa mjukare flätlinor vid små dimmensioner till haspelrullar? Firelinen som är betydligt styvare hade jag inte dessa problem. Eller har jag gjort någon annat fel!?

Ska även tillägga att jag kör med Tuf Line till jerkrullen och är mycket nöjd, därav bytet på haspelrullen...
          Hej Anders "Silver Jerk" Lindberg; Jag har också fiskat med och testat TufLine XP både på haspel och multirulle under senare år och jämfört denna spectralina både med PowerPro, Fireline och många andra fabrikat av i Sverige tillgängliga flätlinor.

Som jag ser det idag är Fireline min klart favoriserade flätlina vid haspelfiske. Den har en hårdare yta än andra spectralinor och släpper därför lättare från spolen under utkastet och drar inte med sig underliggande linlager på samma sätt som mjukare flätlinor tenderar att göra. Man skulle kunna misstänka att Firelines ytskikt smälts vid tillverkningsprocessen för att linan ska få egenskaper som ligger mycket nära en vanlig homogen nylonlina. Det är kanske därför som Fireline fungerar så utmärkt vid haspelfiske.

PowerPro har jag fiskat med sedan 1997 och den är otroligt stark och passar bra vid spinnfiske med multirullar och samma erfarenhet har jag av TufLine XP.

Nackdelar: Fireline blir "taggig" som en taggtråd efter 30-40 dagars intensivt haspelfiske, men den håller ändå många dagar till innan den brister.

PowerPro är ojämn i diametern och har bromsande klumpar lite här och där på linan. Skrapar man bort klumparna med naglarna då försvagas också linan.

TufLine XP är i mitt tycke den båsta spectralinan som jag använt vid spinnfiske med multirullar. Den har dock en viss förmåga att suga åt sig vatten betydligt mer än PowerPro.

Mina råd, helt grundade på eget fiske, är således, använd Berkleys FireLine vid haspelfiske med öppna haspelrullar. Använd TufLine XP vid spinnfiske med multirullar.

Nothing is for ever!
          Old Firehand
          [url]www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Senast ändrad av Old Firehand; 2009-05-16, 11:20.

Kommentera

Jag körde tidigare med fireline 0,17 på min shimano stradic 2000 och hadde stora problem när det blev minusgrader. Detta år provade jag strike wire 0,15 och är mycket nöjd. Lägger sig bra på spolen och trasslar inte. Men på multirulle har jag både power pro och tuf line och är helnöjd med båda.

Kommentera

Tuf kommer jag aldrig mer använda, vill ju fiska när man är ute inte reda ut knutar och loopar....mycket missnöjd!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lurken Visa inlägg
                Tuf kommer jag aldrig mer använda, vill ju fiska när man är ute inte reda ut knutar och loopar....mycket missnöjd!
                Vad hade du för slags rulle då, multi eller haspel?

P.S Nu har jag gjort 500 inlägg! D.S

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Tufline funkar utmärkt på multi för mig, dom trassel som uppstått har jag nog mig själv att skylla för.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

OF, det är precis så jag har gjort, kör med Fireline på hapelrullarna och TufLine XP till multirullarna. Jag har fått för mig att lite äldre haspelrullar med inte helt optimal linuppläggning funkar bättre med den styvare Fireline än med den mjukare TufLine XP.

Men nu har jag skaffat en ny haspelrulle så det kanske är dags att prova igen

Kommentera

Har kört några pass med TUFline XP 0,41 nu. Enligt mitt tycke helt klart den bästa flät till jerkbait. Har en polare som hatar den. Så på det grundat kan man nog säga att det beror mycket på hur man fiskar. Kommer fylla min Luna med samma lina, tycker TUF har bra kastegenskaper... Men som sagt, smaken är som baken.
                      ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                      17 svar
                      759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                      2 svar
                      272 visningar