Problem med Tuf Line XP - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Tuf Line XP

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har Tufline XP 0,15 på två haspelrullar, en bakbromsad Twinpower och en frambromsad Sienna. Har iofs inte fiskat så jättemycket (kör mest med multi) med dem men har inte haft några som helst problem. Tilläggas kan att bägge de rullarnar har "Power roller" lintrissa och en ganska bra linuppläggning.

Har för mig att jag läst att Tufline rekommenderas främst för haselrullar med bra linuppläggning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pontus Sj Visa inlägg
      Vad hade du för slags rulle då, multi eller haspel?

P.S Nu har jag gjort 500 inlägg! D.S

Grattis!

Haspel var det.

Kommentera

Jag har just köpt strike wire 0,15 och det går inte ett kast utan att det trasslar... Hur gör du?

Kommentera

tuf-line är den sämsta linan jag har sett sedan Fireline och Spiderwire länserades 1996 på sportfiskemässan i Las Vegas. Båda ovannämnda företag trodde att dem skulle kunna slippa den långsamma, dyra, processen att fläta linan och bara lägga fibrerna parallellt och smälta på en ytskick av någon sort.
          På den tiden flätades linorna med upp till 6 trådar och det tog 20 timmar att producera en spola på 1000 meter.
          Kommer ni ihåg hur det blev?
          En smart Nisse kom på idén att man kunde lura kunderna med den billigare tillverkningsprocessen.
          Minsta nötningen så skavdes ytskicket bort och linan blev som garn.
          Det finns mycket bättre linor som är flätade med 4 till 8 trådar men p.g.a. att grossisterna vill ha så bra marginal som möjligt så har dem försvunnit ifrån marknaden.
          Jag har en 6 trådig lina som heter Powercable på en Multi rulle som jag har fiskat med sedan 1997. Den har fungerat mycket bra och jag har bara kapat av ett par meter då och då när den har blivit lite sliten på stenar.
          Annars har Rapala en hyfsad fin lina som heter Titanium som är mycket stark, smidig och hållbar. Köp den så länge den finns kvar för dem kommer säkert att ersätta den mot en sämre produkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lakegrove Visa inlägg
            Det varkar vara så att Tuf-Line XP är bättre till multi alltså? Jag har den på min amba JB, och är kanonnöjd!
            Jag har den till min JB också och den har varit minst lika bra som alla prestigemärken, snarare bättre än sämre.

..............................
            Tomas

Kommentera

Jag kör TufLine XP på mina multirullar...klockrent.
              Till haspel kör jag Stren Microfuse...klockrent.
              Gick ifrån FireLine till haspel då flera stycken klagat på oförklariga linbrott.

Kommentera

Alla linor funkar inte bra på alla rullar. En modern dyrare haspelrulle med perfektlinuppläggning är mer förlåtande mot usla linor.

För er som har äldre haspel rullar eller lite billigare modeller och inte gillar fireline:

Testa Spiderwire UltraCast Invisi-braid! Kanonfin lina. Jag har själv kört på allt ifrån UL-haspel (0.12mm) till jerkrullar (0.35mm) med bra resultat.

Fireline är riktigt bra (på haspel, ingenting annat!!) men jag håller också med om att den ser ut att vara flera år gammal bara efter ett fåtalfiskepass, även om den håller och kastar perfekt...
                Min blogg

Kommentera

Jag kör TUF-LINE XP 0,32 på min haspel, en Technium 4000. Den är helt underbar och har inte trasslat en enda gång på 50 fiskepass. Inget synligt slitage mer än vanligt. Fått åtskilliga gäddor på den.

Men jag kan tänka mig att de mindre dimensionerna slits mer eftersom det inte alls är samma brottstyrka på den som tex fireline med tanke på linkonstruktionen TUF-LINE är rund i profilen medans FL är platt.
                  Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/

Kommentera

Ursprungligen postat av SilverJerk Visa inlägg
                    Jag har precis bytt från Fireline till Tuf Line XP 0,15 mm på min haspelrulle som jag har till havsöringen. Efter första turen var katastrofen ett faktum. Vid varje kast(!) blev det trassel eller små öglor på linan, efter tre skatbon som rasslade ut från rullen är den knappast välfylld längre.

Är det någon mer som har haft samma problem med dessa mjukare flätlinor vid små dimmensioner till haspelrullar? Firelinen som är betydligt styvare hade jag inte dessa problem. Eller har jag gjort någon annat fel!?

Ska även tillägga att jag kör med Tuf Line till jerkrullen och är mycket nöjd, därav bytet på haspelrullen...
                    Hej Anders "Silver Jerk" Lindberg; Fireline har ett hårdare ytskikt än både TufLine XP och PowerPro samt många andra fabrikat av flätlinor. Därför fungerar Berkleys Fireline utmärkt på haspelrullar utan att släppa ifrån sig lösa linöglor och tvinnade sjok av flygande trassel. Den hårda ytan på Fireline påminner i det närmaste om en vanlig homogen nylonlina och gör därför Fireline mycket lämplig vid haspelfiske. En mjukt spunnen flätlina som PowerPro och TufLine XP gräver lättare ner sig i underliggande linlager och därför rekommenderar jag dessa flätlinor enbart till fiske med multiplikatorrullar.
                    Nothing is for ever!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tufline ar bra men inte ens nara cortland. Jag korde tufline xp redan 2004 och salde aven pa ab. Daremot har jag hort att nya tufline duracast ska vara helt grym ngn som provat?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                      13 svar
                      517 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      468 visningar
                      0 gillar