Ursprungligen postat av BeBest
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
synbarhet av betydelse?
Collapse
X
-
Jag råkade av misstag köpa gul lina förra året, tänkte att det kan väl inte spela så stor roll så jag spolade på den ändå. Efter några pass började jag misstänka att det inte var så bra gjort, kompisen fick fisk efter fisk men jag blev utan, ibland trollade vi med likadana vobbler och ibland med olika, oavsett metod fick han fisk och jag blev utan trots att vi normalt sett lyckas ungefär lika bra. Efter att ha bytt tillbaka till "normal" lina kom fiskelyckan åter. Den gula linan ligger sedan länge på soptippen och fiskelyckan är åter på normal nivå.
Kommentera
-
Jag köpte fyra nya ismetespön en gång för några år sedan, tyckte dom verkade riktigt shyssta... problemet var bara att det var helt omöjligt att få nån stor gädda på dom? Fiskade flitigt med dessa spön på bra platser men inte då!Ursprungligen postat av lodur Visa inläggJag råkade av misstag köpa gul lina förra året, tänkte att det kan väl inte spela så stor roll så jag spolade på den ändå. Efter några pass började jag misstänka att det inte var så bra gjort, kompisen fick fisk efter fisk men jag blev utan, ibland trollade vi med likadana vobbler och ibland med olika, oavsett metod fick han fisk och jag blev utan trots att vi normalt sett lyckas ungefär lika bra. Efter att ha bytt tillbaka till "normal" lina kom fiskelyckan åter. Den gula linan ligger sedan länge på soptippen och fiskelyckan är åter på normal nivå.
Till slut fick jag för mig att nån hade häxat med spöna och bytte tillbaks till mina gamla... Vips så var ordningen återställd?
Ibland kan slumpen göra att självförtroendet åker på semester!
"fisket låser sig och nyckeln trillar ner i en brunn"
Kommentera
-
Jag har inte upplevt någon vidare skillnad. Dock tycker jag det låter vettigt att välja en lina efter vattnets färger. Men skulle inte grön vara en bra färg då? Någon sa att rosa är nästintill osynlig?Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!
http://salmotruttasyd.blogspot.com/
Kommentera
-
Om man tittar på dykare på undervattensbilder, är de delar som är svarta nästan "osynliga" medans neongula färger lyser mkt kraftigt. Även vanlig gul färg syns tydligt. Tänk på hur fiskarna ser ut. Vit buk för att inte synas underifrån, svart rygg för att inte synas uppifrån. Vänd på fisken, och den syns tydligt från "alla" håll.
Kommentera
-
Är inte rosa den nyans som snabbast blir osynlig i vattnet? Jag läste det någonstans.
Samma färg på linan som på vattnet... då kommer väl bara fluorocarbon och nylon i närheten ; )
Ska man bottenmeta (tex karp) så ska just en mörkgrön/grå/brun flätlina smälta bra ihop med botten (om den är dyig).sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Jag tycker att mörkgrön borde vara den bästa allroundfärgen. Tycker inte att man kan jämföra denna med svart. Är det någon som har dålig erfarenhet med grön lina?
Sen undrar jag varför rosa skulle bli osynlig och inte orange t.ex.?Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!
http://salmotruttasyd.blogspot.com/
Kommentera
-
Rosa vs. orange. Det har med ljusets olika våglängder att göra. Vissa "försvinner" på ett visst djup.Ursprungligen postat av Flinus Visa inläggJag tycker att mörkgrön borde vara den bästa allroundfärgen. Tycker inte att man kan jämföra denna med svart. Är det någon som har dålig erfarenhet med grön lina?
Sen undrar jag varför rosa skulle bli osynlig och inte orange t.ex.?
Sedan bör man tänka på att vår syn och fiskens inte är likadan!sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
|
13 svar
507 visningar