synbarhet av betydelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

synbarhet av betydelse?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• synbarhet av betydelse?

Såg i nya fj hur väl linor syns i olika vatten! svart syns som bekant är mest.Har det någon betydelse för fångst resultatet?har själv alldrig märkt ngn skillnad använder cotland lj grön adrenaline grå o matrix svart i mina vatten till jb.

Betydelse ?

Gädda - tveksamt
    Gös/Öring - troligt

Det man kan säga är väl - undvik svart/mörkgrön o likn. för att minimera "problemet" !

Kommentera

Ursprungligen postat av hellhammer Visa inlägg
      Såg i nya fj hur väl linor syns i olika vatten! svart syns som bekant är mest.Har det någon betydelse för fångst resultatet?har själv alldrig märkt ngn skillnad använder cotland lj grön adrenaline grå o matrix svart i mina vatten till jb.
      Hej Hellhammer; Jag har fiskat gädda många, många år med 30 och 50 lbs vit dacron flätlina med gröna prickar till mina röda och svarta Ambassadeur 6000 och 7000 multirullar. När jag började svärta dacronlinan de sista metrarna närmast betet eller använda helt svart dacronlina ökade mina fångster drastiskt av riktigt grova gäddor. Idag använder jag mörkgrön och mörkgrå PowerPro samt TufLine XP 0,36 och 0,41 mm vid spinnfiske med tunga wobblers och jerkbaits. Vid jigfiske efter abborre och gös föredrar jag 15 - 20 lbs (0,15 - 0,20 mm) fluorgul eller vit TufLine XP eller PowerPro spectralina. Fluorgul och vit lina använder jag för att jag på linan ska kunna se minsta lilla slackning, lyft, darrning eller stöt mot betet. Ögat är minst tio gånger snabbare att uppfatta än handen! Även här svärtar jag de sista metrarna närmast jiggen för att inte fisken ska se och skrämmas av linan. Jag har prenumererat på FiskeJournalen sedan första numret i början av 1974 och även varit skribent i tidningen av och till! Själv tror jag på allt jag läser, ser, hör och upplever inom fisket! En del tror jag är sant....
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Ps. Jag har inte kunnat registrera om de riktigt stora gäddorna hugger bäst om jag använder röd eller svart Ambassadeur multirulle. Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2008-03-18, 16:35.

Kommentera

kanske det lockar mer än skrämmer

Jag har för mig att även Per Lindberg svarta dacronlinan sista meteterna kanske lockar större damer! tror att jerken jagar byte ?.

Kommentera

stod det om några fler färger än svart?

Kommentera

Både nylon flät o flourcarbon i olika färger.

Kommentera

Ursprungligen postat av hellhammer Visa inlägg
              Både nylon flät o flourcarbon i olika färger.
              Och vad stod det om dessa? Vilka syntes bra, vilka syntes mindre bra? Orkar du skriva lite kort?

Kommentera

Ursprungligen postat av niklas- Visa inlägg
                Och vad stod det om dessa? Vilka syntes bra, vilka syntes mindre bra? Orkar du skriva lite kort?
                Köp Fj
                Nu har ja satt mej i klistret. Tagit mej tak över huvet. Gått ut på farlig is!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Även här svärtar jag de sista metrarna närmast jiggen för att inte fisken ska se och skrämmas av linan.
                  Borde vara precis tvärtom väl? Fisken ser väl svart allra lättast?

För övrigt tror jag inte fisken ser linan på några/någon meters djup i ett grumligt vatten, och i klara vatten spelar det större roll. Jag tror även att t.ex. på vissa platser där fisketrycket är hårt, kan det spela roll, då fisken blir betydligt mer försiktig.

Till gädda tror jag inte linan spelar såå stor roll på ett sätt, men det skulle vara grymt konstigt om det inte alls spelade roll då jag vet hur kinkiga öringar/regnbågar kan vara.

Kommentera

Svart flätlina är mest synlig i alla de miljöer, ljusförhållanden och omständigheter som FJ testar synbarheten i.
                    Tror man att fisken vet vad en lina är, undviker man svart färg, eftersom den troligen syns lika bra för fisken i vattnet som för undervattenskameran. FJ menar att det i såfall är ett gott val att välja en lina med samma färg som vattnet man fiskar i.
                    Tror man att fisken inte fattar ett smack av vad en lina är och kan innebära använder man den lina som ger fiskaren bästa möjligheterna att ligga ett rävsteg före eller låter plånboken sköta valet.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    482 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg perch61
                    av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                    0 svar
                    145 visningar