Ursprungligen postat av KG?
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spola på själv flätlina!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av prylis Visa inläggfuffens!
Det s k "fuffens" är inte så komplicerat om man har någorlunda förmåga till huvudräkning....Blir det "fuffens" i skallen om man ska lägga ihop 40 och 60 finns ju alltid miniräknare..Senast ändrad av BBRF; 2008-07-18, 16:33.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Inte knäppare än BBRFs idéer...Då slipper man ivarjefall veva linan kors och tvärs på en massa olika rullar.Ursprungligen postat av Quivertip Visa inläggMan kan binda fast reven i dragkroken på bilen och köra iväg 100m, sedan knyta fast den på rullen och veva sig fram till bilen
Nja... låter nog lite knäppt va..
Kommentera
-
Detta är ett gammalt enkelt knep men;
Jag har sparat en större tom linspole med stor innerdiameter. Vill jag (vilket är mitt vanligaste önskemål) fyllla en mulitrulle med 100-120 meter flätlina med nylon som "backing" så spolar jag först på flätlinan, därefter nylon tills rullen har lagom full och klipper av. Spolar sen upp nylonen på den tomma spolen, flätlinan till sin originalspole och lägger därefter på dem i rätt ordning. Nylonen byter jag aldrig, flätlinan vänder jag en gång innan jag byter den. Bra flätlina håller länge!
För att snabba upp allt spolandet har jag en bult av lämplig dimension samt två brickor och en mutter som jag fäster linspolarna i, sedan är det en barnlek att använda borrmaskinen för avspolningen.
Jag har också gjort ett jack i den gamla spolen så jag kan kapa all lina på den om den skall kastas.
Kommentera
-
Enklast är ju om Du helt struntar i att spola på lina....Finns liksom ingen anledning att lägga ut tid och pengar om Du ändå nollar...Ursprungligen postat av KG? Visa inläggInte knäppare än BBRFs idéer...Då slipper man ivarjefall veva linan kors och tvärs på en massa olika rullar.
Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Spola på tills det blir fullt isället, snåla inte med linan he heUrsprungligen postat av andreas9 Visa inläggLånar tråden, sitter på en spole med 274 (?) meters flätlina på som jag skall fylla på en multi med.
När vet man att man fått på 100 meter?
fiske går före allt 
Kommentera
-
Jag rekommenderar starkt att INTE använda denna metod!Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggDu får mäta hur mycket lina som går på per vevvarv. Sätt en tejpbit någon meter upp på linan,, lämpligen i höjd med en spöögla. Veva ett varv och mät sedan. Nu kommer det ju att spolas på mer lina per varv ju mer spolen fulls med lina, så Du får mäta om igen. Låt säga att om det i början går på 40 cm lina per vevvarv så kanske det går på 65 cm när spolen är nästan full. Då får Du räkna ut ett medelvärde för linintaget. I början så får Du ju veva 250 vevtag för 100 meter (40 cm x 250) men då blir det för mycket lina eftersom linintaget per vevvarv ökar. Veva alltså in 100-150 vevtag och mät sedan linintaget per vevvarv igen. Då kanske linintaget är 60 cm. I såfall blir ju medelvärdet 50 cm per vevvarv (40 + 60/2 = 50). Har Du då vevat 150 vevtag så har Du alltså spolat på 75 meter (50 x 150). Då har Du 25 meter kvar att spola på, alltså nästan 50 vevtag. Eftersom skillnaden i linintag minskar ju mer spolen fylls så kanske 40 vevtag är lagom, om Du ska ha på exakt 100 meter. Är det så noga får Du mäta en gång till och räkna et ett nytt medelvärde baserat på senaste mätningen.
Kommentera
-
Varför inte?Ursprungligen postat av diedose Visa inläggJag rekommenderar starkt att INTE använda denna metod!Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Rätt dum fråga, allt du föreslår är ju orekommendabelt.Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggVarför inte?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
358 visningar