Ursprungligen postat av Sg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
på sättning av flätlina?
Collapse
X
-
Jag har testat Strike Wire och det är en bra lina, tillsammans med Power Pro den enda, tycker jag, som verkligen håller måttet.Ursprungligen postat av jiggaren Visa inläggtack för snabba och bra svar

Tycker ni att jag ska sätta på all lina jag har upplevt att det blir mycket mer trassel med mycket lina. Och det är det jag vill undvika så mycket som möjligt för min förra blev till en enda stor katastrof.
Har ni några tips på hur man slipper trassel?
Jag har tänkt köpa en lina som hette "Strike Wire Extreme " för den ska tydligen ha minimal risk för trassel.
Är det en bara lina?
MEN DET ÄR VIKTIGT att spola på flätlina under motstånd. Är linan för löst påspolad blir det garanterat trassel.
Kommentera
-
Old Ferdinands tips är smidigt om man är osäker på mängden lina som behövs av nylon resp. flätlina. På mindre rullar t.ex en Shimano Symetre 750Fi som jag nyligen inhandlade till UL abborrefiske så körde jag Spiderwire UltraCast invisi-braid 0.12 mm hela vägen och jag har då inte upplevt att linan "glidit" något längs med spolen. Fast det kanske är vettigt på rullar som används till grövre fiske.
När det sedan gäller knepet att "lägga om" linan med rätt tryck genom att släppa ut mycket lina efter båten så tycker jag det är vettigt oavsett om linan är manuellt pålaggd eller med maskin i butik då det ju blir exakt det tryck på spolen som rullen är byggd för (naturligtvis.)
Olika flätlinor har olika friktion och nylon i botten kanske inte krävs i alla lägen? Inhandlar man en 110 m spole till en mindre rulle så vinner man ju inte så mycket genom att spara 30 m flätlina och lägga nylon i botten, spolen går ju inte att utnyttja til 2 rullar ändå.. om ni fattar vad jag menar...
Kommentera
-
Oooooh Gud!Ursprungligen postat av mascot Visa inläggOld Ferdinands tips är smidigt om man är osäker på mängden lina som behövs av nylon resp. flätlina. På mindre rullar t.ex en Shimano Symetre 750Fi som jag nyligen inhandlade till UL abborrefiske så körde jag Spiderwire UltraCast invisi-braid 0.12 mm hela vägen och jag har då inte upplevt att linan "glidit" något längs med spolen. Fast det kanske är vettigt på rullar som används till grövre fiske.
När det sedan gäller knepet att "lägga om" linan med rätt tryck genom att släppa ut mycket lina efter båten så tycker jag det är vettigt oavsett om linan är manuellt pålaggd eller med maskin i butik då det ju blir exakt det tryck på spolen som rullen är byggd för (naturligtvis.)
Olika flätlinor har olika friktion och nylon i botten kanske inte krävs i alla lägen? Inhandlar man en 110 m spole till en mindre rulle så vinner man ju inte så mycket genom att spara 30 m flätlina och lägga nylon i botten, spolen går ju inte att utnyttja til 2 rullar ändå.. om ni fattar vad jag menar...
Menar du att linan inte "slirar" på en UL-rulle? Du har sååååå fel i såfall. Men det är klart att får man ingen fisk så är det ju inget problem.
På mina rullar, vare sig det är haspel eller multi så slirar linan om det inte finns någon "botten" som låser. Men men...
Och att spara lina - Hmmm? Det är knappast därför man spolar på nylon eller liknande i botten på spolen.
Fabrikör Stava rules...
Kommentera
-
i något skede i ditt fiskeliv gör att det "låser" sig
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggLåter rätt skumt att skarvknuten skulle göra att linan låser sig? För jag antar att du menar vid drillning nu?
Jag menar du kastar väl inte över 110 m. (längden som flätlina brukar säljas på, minst)
Du är en man med många djupa funderingar...
:popcorn/StorfiskarenThe alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
Kommentera
-
300-400 meter tejp låter helt galet!Ursprungligen postat av big catch Visa inläggOm man ska spola på en stl 4000 rulle med typ 0,19 strike wire och använda tejp så får man spola på cirka 300-400 meter för att fylla upp till kanten.Det verkar ju ekonomiskt.Och bästa sättet att få linan bra på spolen är att spola på sen släppa ut den efter båten med en wobbler på och veva in under körning så att linan blir spänd.
/Storfiskaren
The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
Kommentera
-
HahahahahahahahahahahahahahaUrsprungligen postat av Storfiskaren Visa inlägg300-400 meter tejp låter helt galet!
/Storfiskaren
300-400 meter tejp
Skrattar vidare. Tack för ett roligt inlägg
Fabrikör Stava rules...
Kommentera
-
Har du fått nån fisk?Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inläggOooooh Gud!
Menar du att linan inte "slirar" på en UL-rulle? Du har sååååå fel i såfall. Men det är klart att får man ingen fisk så är det ju inget problem.
På mina rullar, vare sig det är haspel eller multi så slirar linan om det inte finns någon "botten" som låser. Men men...
Och att spara lina - Hmmm? Det är knappast därför man spolar på nylon eller liknande i botten på spolen.

Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Blanda inte in MIG i fiske!!! Jag har inget med fiske att göraUrsprungligen postat av Wreckbender Visa inläggHar du fått nån fisk?
Fabrikör Stava rules...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
354 visningar