Fireline TRACER BRAID - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline TRACER BRAID

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gubben Storm
    replied
    Kör TB 0,14 resp. 0,23 på mina haspel och har inte haft några större problem med dom. Visst slår den knut på sig själv ibland men samtidigt så händer det rätt sällan och ser man till hur lite den trasslar i övrigt är det ju klart plus.

Den tar upp en del vatten men ser inte vad det skulle påverka på för negativt sätt.

Sjukt stark lina annars, drar ju upp träd vid bottennapp!

Lämna en kommentar:

• FC
    replied
    upplever att tracer braid nöts av väldigt lätt,samt är lite väl intresserad av att skära in i rullen(multi)..För 3kr meter får den absout inte godkänt! Synd bara man har 170 meter som är ny

Lämna en kommentar:

• fiskargubben
    replied
    Fireline Tracer braid är till skillnad från "vanlig" Fireline en flätad lina vilket den vanliga Fireline inte är, då den är av typen fusionslina där fibrerna i linan ligger paralellt med varandra. Jag har testat denna lina på både haspel och multirulle i olika dimensioner. Precis som nästan alla flätade superlinor så är dessa bättre lämpade för multirullar än haspel. Tracer braid i 0,28 funkar klockrent på jerkrullen och är väldigt lättkastad. Däremot fungerar den inte alls lika bra till haspel, i synnerhet inte till kast med lätta beten och spinnfluga. Den har, precis som någon nämnde tidigare, en tendens att slå knut på sig själv. Blir det en liten ögla någonstans på spolen så fastnar linan direkt i denna vid utkast med trassel som följd. Alltså ingen bra haspellina. Jag testade 0,20 på haspel. Angående brottstyrkan så kan man säga att linan i sig påminner väldigt mycket om Spiderwire stealth i de tunna dimensionerna. Även den linan har fantastiska siffror på förpackningen, men går av vid mycket liten belastning. Ska man använda Tracer braid till gäddfiske så ska man gå upp på 0,25 eller grövre. Och helst en multirulle. Till spinnflugefisket med haspel fungerar Stren Microfuse, Fireline och Sufix Fuse väldigt bra.

Lämna en kommentar:

• FiskeHutt
    replied
    Är det någon som har koll på måttangivelserna i USA för Tracer Braid? En släkting var där så jag passade på att köpa en Ambassadeur, blev dock lite ont om tid så jag fick chansa med linan.

Jag valde 40lb/10lb (18,1 kg) som verkar motsvara 0,30mm 36 kg i Sverige. Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?

Lämna en kommentar:

• Rubik
    replied
    Ni som har testat Tracer Braid i lite grövre dimensioner 0,30 och uppåt, upplever ni att den suger mycket vatten? Kör med Tufline idag som jag tycker suger lite väl mycket vatten.

Lämna en kommentar:

• jämtlandgädda
    replied
    Jag fårstår inte dimensionerna:
    Svensk:
    0.30mm 36.3kg
    Engelsk:
    0.015 tum ( 0.381mm) 80lb (36.287kilo)

Vilken ska man lita på?

Lämna en kommentar:

• JONNIE ROCKER
    replied
    Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
    Jag har aldrig provat linan, bara läst om den och hört talas om på distans. Väldigt tveksam till brottstyrkan på linan, Fireline verkar bara kunna tillverka starka linor som inte är i diametern dem säger. Exempelvis Whiplash Pro- och Crystal som även dem är grövre diameter än vad som står på asken.

Läste du vad jag skrev,,,,??? jag har testat den i 10 månader,, mätte den till 0,41,, så det stämmer ju bra på en 0,40,, samt att jag har dragit loss båten ( buster big ),som låg med ankaret i,, så den pallar många kilon.

Lämna en kommentar:

• GbgRobin
    replied
    Jag har aldrig provat linan, bara läst om den och hört talas om på distans. Väldigt tveksam till brottstyrkan på linan, Fireline verkar bara kunna tillverka starka linor som inte är i diametern dem säger. Exempelvis Whiplash Pro- och Crystal som även dem är grövre diameter än vad som står på asken.

Lämna en kommentar:

• Da_Moose
    replied
    Jag kör 0,23 mm på lätta jerkspöt med en Daiwa Fuego lågprofilare och linan både funkar och kastar som en dröm.
    Sen spolade jag samma lina på en haspelrulle också men där har jag inte hunnit testa direkt jättemycket.

Jag har beställt en ny Revo Toro Winch till stora gummibeten och där tänkte jag spola på antingen 0,40 eller 0,45 mm Tracerbraid.

Den verkar faktiskt hålla tjockleken rätt bra jämfört med vad som står på förpackningen.

Lämna en kommentar:

• Gimlan
    replied
    Jag har denna lina på 2 av mina rullar. Samt att jag lagt på den på sambons rulle. Jag tycker att linan är riktigt behaglig. Följsam, bra känsla. Tål mycket slitag om man tittar på tidigare fireline linor.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
14 svar
697 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alin87
av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
4 svar
507 visningar