Fireline TRACER BRAID - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline TRACER BRAID

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • jorgen.mansson
    replied
    Tjena. Kan du förklara för en okunnig hur platta linor gräver ner sig mer än runda?
    Om du låter linan gå mellan fingrarna när du spolar på den kommer du känna att den snurrar så en platt lina kommer hamna lite hur som helst på spolen inte inte snyggt staplad som en trave plank utan snarare som en någorlunda jämnhög bunke brädor.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
    Tjena. Kan du förklara för en okunnig hur platta linor gräver ner sig mer än runda? Det ter sig osannolikt. Om jag lägger 100 brädor åt samma håll på marken, först några på marken längst ner jämte varandra, sen lägger jag en omgång ovanpå, och sen en omgång ovanpå etc, så skulle jag kunna stapla en fin pyramid med en enda bräda snyggt längst upp. Skulle jag göra samma sak med runda stockar så skulle det falla ihop direkt. Alla stockar skulle ramla ner mellan andra stockar, och till slut kommer alla vara på marken.

    Tar du ett skutt och hoppar ner i ett bollhav så landar du mjukt och kan ha roligt eftersom dom runda bollarna skär ner i varandra och bereder plats för din bak. Hade bollarna istället bytts ut mot platta plastskivor så riskerar du både blåmärken och benbrott eftersom platta ting inte vill skära ner i varandra.
    Jag tror utan att veta säkert att en platt lina ibland lägger sig på spolen "på tvären" dvs med den smala delen och då kan den glida/pressas ned djupare än en rund lina som "alltid" har mer eller mindre samma diameter...

    Lämna en kommentar:


  • uffe62
    replied
    Den ställer väl sig på högkant antagligen och skär som en kniv genom lagren?

    Lämna en kommentar:


  • pygmen
    replied
    Ursprungligen postat av Lasse Cajander Visa inlägg
    Hej alla!
    En gammal tråd men den är ju aktuell i högsta grad.
    Jag företräder PureFishing som säljer Berkley Fireline.
    "Fireline" och "Fireline TracerBraid" är olika typer av lina! Samma tillverkare dock.
    Fireline original är "Fused" dvs en flätlina som pressats samman under värme och högt tryck, det gör att linan blir platt och stel. Linan är därför speciellt lämpad för haspel, att den är stel förhindrar trassel när man snärtar iväg kasten... fungerar dåligt till multi dock för att den skär ner i linvarven på spolen.
    Tracer Braid och andra braidlinor (flätlinor) är mjuka och rundare för att fungera bättre på Ambassadeur-rullar.
    Braidlinor GÅR att använda på haspel också, men man får alltså undvika att snärta iväg kasten. Ni som kustfiskar havsöring vet vad jag menar! Byt till Fireline Crystal eller ännu hellre Berkley Nanofil, om ni fiskar haspel, så slipper ni trassel och får längre kast på köpet!
    //Lasse Cajander, Abu Garcia / Pure Fishing
    Tjena. Kan du förklara för en okunnig hur platta linor gräver ner sig mer än runda? Det ter sig osannolikt. Om jag lägger 100 brädor åt samma håll på marken, först några på marken längst ner jämte varandra, sen lägger jag en omgång ovanpå, och sen en omgång ovanpå etc, så skulle jag kunna stapla en fin pyramid med en enda bräda snyggt längst upp. Skulle jag göra samma sak med runda stockar så skulle det falla ihop direkt. Alla stockar skulle ramla ner mellan andra stockar, och till slut kommer alla vara på marken.

    Tar du ett skutt och hoppar ner i ett bollhav så landar du mjukt och kan ha roligt eftersom dom runda bollarna skär ner i varandra och bereder plats för din bak. Hade bollarna istället bytts ut mot platta plastskivor så riskerar du både blåmärken och benbrott eftersom platta ting inte vill skära ner i varandra.

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Kan de verkligen stämma att 0.20mm tål 19.5kg?
    En 0:35 håller för 22,7 kg sen får ni själv avgöra om ni tror 0:20 håller för 19 kg


    Här är dom officiella siffrorna från Ebay UK ..


    Monofilament equivalent:

    10LB 4.50kg 3LB Test Dia 0.19mm
    20LB 9.10kg 6LB Test Dia 0.23mm
    30LB 13.6kg 8LB Test Dia 0.29mm
    50LB 22.7kg 12LB Test Dia 0.36mm
    65LB 29.5kg 14LB Test Dia 0.38mm
    80LB 36.3kg 15LB Test Dia 0.42mm


    En bra test av superlinor.

    http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-02-24, 17:09.

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
    Vad är riktpriserna på linorna nu?
    Nanofil kostade väl upp mot 3kr metern ett tag?

    Kanske ska testa tracerbraid då jag kan köpa för 189kr/110m i butik
    Nanofil linan är fantastisk på många sätt gillar den skarpt , använder den till öring & abborre .
    Den är tyst & man kastar otroligt långt .

    Vet inte om det stämmer men Nanofil linan ska ha slutat tillverkas & om det är därför man ser den ibland till kampanjpriser för under 100 kr/rullen

    Lämna en kommentar:


  • daikai1
    replied
    Ursprungligen postat av Lasse Cajander Visa inlägg
    Hej alla!
    En gammal tråd men den är ju aktuell i högsta grad.
    Jag företräder PureFishing som säljer Berkley Fireline.
    "Fireline" och "Fireline TracerBraid" är olika typer av lina! Samma tillverkare dock.
    Fireline original är "Fused" dvs en flätlina som pressats samman under värme och högt tryck, det gör att linan blir platt och stel. Linan är därför speciellt lämpad för haspel, att den är stel förhindrar trassel när man snärtar iväg kasten... fungerar dåligt till multi dock för att den skär ner i linvarven på spolen.
    Tracer Braid och andra braidlinor (flätlinor) är mjuka och rundare för att fungera bättre på Ambassadeur-rullar.
    Braidlinor GÅR att använda på haspel också, men man får alltså undvika att snärta iväg kasten. Ni som kustfiskar havsöring vet vad jag menar! Byt till Fireline Crystal eller ännu hellre Berkley Nanofil, om ni fiskar haspel, så slipper ni trassel och får längre kast på köpet!
    //Lasse Cajander, Abu Garcia / Pure Fishing
    Vad är riktpriserna på linorna nu?
    Nanofil kostade väl upp mot 3kr metern ett tag?

    Kanske ska testa tracerbraid då jag kan köpa för 189kr/110m i butik

    Lämna en kommentar:


  • Lasse Cajander
    replied
    Hej alla!
    En gammal tråd men den är ju aktuell i högsta grad.
    Jag företräder PureFishing som säljer Berkley Fireline.
    "Fireline" och "Fireline TracerBraid" är olika typer av lina! Samma tillverkare dock.
    Fireline original är "Fused" dvs en flätlina som pressats samman under värme och högt tryck, det gör att linan blir platt och stel. Linan är därför speciellt lämpad för haspel, att den är stel förhindrar trassel när man snärtar iväg kasten... fungerar dåligt till multi dock för att den skär ner i linvarven på spolen.
    Tracer Braid och andra braidlinor (flätlinor) är mjuka och rundare för att fungera bättre på Ambassadeur-rullar.
    Braidlinor GÅR att använda på haspel också, men man får alltså undvika att snärta iväg kasten. Ni som kustfiskar havsöring vet vad jag menar! Byt till Fireline Crystal eller ännu hellre Berkley Nanofil, om ni fiskar haspel, så slipper ni trassel och får längre kast på köpet!
    //Lasse Cajander, Abu Garcia / Pure Fishing

    Lämna en kommentar:


  • ante912
    replied
    Jag har haft den gamla "vanliga" fireline 0.10 på mitt UL-spö i över 5 år utan att byta lina och den är helt otrolig.
    Farsan drog en gädda som var 5+ på sitt UL-spö med likadan lina, min fina spinnare som jag så glatt lånade ut till honom snurrade dock aldrig igen men linan höll!

    Lämna en kommentar:


  • Höstrusk
    replied
    Min vanliga favoritlina är Power Pro Gul, men jag tycker att Tracerbraid känns likvärdig eller bättre så inga problem för min del. Jag kör både lite vertikal och göstrolling och satsar på en slags kompromiss i grovlek 0.16.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

  • perch61
    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
    av perch61
    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
    2024-01-08, 09:15
  • perch61
    Linpåspolning
    av perch61
    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
    2023-12-29, 10:19
  • Terraplane
    Vad är detta för lina
    av Terraplane
    Hej
    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
    2023-08-20, 09:27

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
8 svar
1 831 visningar
0 gillar
Senaste inlägg richtermo  
Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
7 svar
2 369 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sikkfisk  
Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
4 svar
276 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Mr Morgan  
Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
8 svar
413 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Brappa
av Brappa
 
Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
13 svar
532 visningar
0 gillar
Senaste inlägg senzitivity  
Arbetar...
X