Fireline TRACER BRAID - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline TRACER BRAID

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SneakyBastard
    replied
    Valde till slut Spiderwire Ultracast Invisibraid storlek 0.14. Tycker nog den var tunnare än motsvarande Code Red. Dessutom tar den inte vatten i samma utsträckning. Något svårare att se dock, men på det hela taget är jag mycket nöjd. Blir nästan säkert samma lina igen när det är dags att byta nästa gång.

Lämna en kommentar:

• Mikael S
    replied
    Jag köpte 110M Fireline TB igår på nätet för 250 kr eller vad det var. Ett helt ok pris då jag inte hittade något billigare på andra sidor samt att det var fri frakt. - Valde 0.35... skall använda den på min JB till jerkbait,Tail, samt spinnerbaits och mjukbeten. Kommer antagligen fungera klockrent på mitt 7.3 spö.

kan lämna en recension när jag fiskat in mig med den.

/M

Lämna en kommentar:

• BunkerT4
    replied
    Jag har nyligen fyllt min haspel rulle med fireline tracer braid 0.18
    har inte hunnit fiska så jätte mycket än med den, men hittills så tycker
    jag att det är en kanon lina iaf.
    Den rullar upp sig fint på spolen, är mycket stark (har jag märkt vid bottennapp :P)
    och den är helt underbar att kasta med kan jag lova.

Nu är ju jag en riktig fireline nörd, har fastnat helt på fireline för att det är den ända
    flätlina som jag har provat som jag är riktigt nöjd med, men just Tracer Braid är den hittills bästa jag provat, om den inte blir mycket sämre med tiden dvs.

Lämna en kommentar:

• BunkerT4
    replied
    Jag har nyligen fyllt min haspel rulle med fireline tracer braid 0.18
    har inte hunnit fiska så jätte mycket än med den, men hittills så tycker
    jag att det är en kanon lina iaf.
    Den rullar upp sig fint på spolen, är mycket stark (har jag märkt vid bottennapp :P)
    och den är helt underbar att kasta med kan jag lova.

Nu är ju jag en riktig fireline nörd, har fastnat helt på fireline för att det är den ända
    flätlina som jag har provar som jag är riktigt nöjd med, men just Tracer Braid är den hittills bästa jag provat, om den inte blir mycket sämre med tiden dvs.

Lämna en kommentar:

• Freek_style
    replied
    Köpte TB i 0.28 till jerkrullen. Fick ett brutalt bottennapp sist jag var ut.
    Fy fan vilken hållbar lina. Jag lindade linan kring skaftet på en mora kniv å drog.
    Problemet var att jag höll på att sänka båten i aktern när jag drog. Båten är en ryds 485 rsi, så det är inte någon liten eka.
    Kan verkligen rekommendera den linan till iallafall multirullar.

Lämna en kommentar:

• byggarn
    replied
    har just införskaffat och skall prova en för mig ny lina,Climax, suger inte vatten och
    skall vara flytande,i alla fall enligt dom själva...
    Linan är dock inte rund utan lite plattaktig.Dragstyrkan får en att lyfta på ögonen rejält 0,07mm knappt nio kilo och de dragtester jag gjort så verkar det
    faktiskt stämma.Återstår att se hur den uppträder under fiske.

Lämna en kommentar:

• Gubben Storm
    replied
    SneakyBastard - Du har ju fångat det lustiga med fiske, nämligen att det inte finns några absoluta svar. Allt är en fråga om tycke och smak. Man får helt enkelt prova sig fram och se vad man själv gillar.

Lämna en kommentar:

• SneakyBastard
    replied
    Det tråkiga med linor är att alla säger emot varandra. En säger att TB är det bästa tänkbara och en annan säger det är sämsta skiten har någonsin provat. Hur ska man som nybörjare ha en chans att välja rätt för sin typ av fiske när det finns alldeles för få RIKTIGA tester och alla proffs, "experter" osv säger emot varandra hela tiden?
    Har själv kört vanliga Fireline 0.12 på haspel och tyckte inte om den. Enda fördelen var att den inte tog upp vatten. Har för tillfället Spiderwire Code Red 0.14 och jämfört med Fireline är nötningståligheten överlägsen. Tyvärr upplevs SW betydligt tjockare än FL, trots att det egentligen bara ska skilja 0.02 mm. Å andra sidan är brottstyrkan över förväntan bra. Åtminstone jämfört med den FL jag tidigare hade. Till SWs nackdel så tar den upp mycket vatten, vilket gör att linan i sig kan vara "tung" att hämta hem i strömmande vatten speciellt. Då är det gissningsvis risk att man inte känner vad som händer med betet under tiden.

Ska snart byta rulle och tänkte då passa på att byta lina, men som det känns nu så är man ju mer förvirrad än innan man började läsa på alla forum. Kollade också Fiskejournalens test och enligt dem borde man ju välja PowerPro Gul, men å andra sidan var inte Fireline med i testet så det är ändå inte rättvisande. Dessutom förtäljer inte testet om linan tar upp vatten osv.

Kör med dragvikter på 4-25g, mestadels 4-10g så man vill ju ha en lina som ger vettiga kast även när man har 4g wobblerna på men samtidigt bör den hålla för lite bottennapp och likande, vilket jag absolut tycker att min nuvarande Code Red gör.

Sen har vi ju det där med färgen också. Jag vill ha en lina som jag ser tydligt när man fiskar i gryning och skymning. Men samtidigt så vill jag inte att fisken ska störas av den.

Lämna en kommentar:

• olz
    replied
    Har fiskat med Tracer Braid 0.30 hela våren på mitt jerk. Har inte haft några problem och jag kommer fortsätta att använda den då den känns trygg om du jämför med andra linor.

Lämna en kommentar:

• The
    replied
    Att linan överhuvudtaget trasslar sig och ger knutar på en haspel är väl tämligen olämpligt.. Det ska ju inte hända någonsin såvida man inte kör världens fummel..

De flesta ytbehandlade linor som jag/vi mätt ligger långt över utlovad diameter på förpackningen, om sen själva innehållet i linan håller den tjockleken eller inte är ju rätt ointressant.

Svågerns Tracer Braid och min egen Rapala flätlina håller utlovad dimension rätt bra.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
13 svar
497 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32