Hej hur påverkas en nylonlina av att kokas? Har någon testat? Jag minns en gammal gubbe som envist kokade nylonlinan och som påstod att den blev så smidig och bra men jag testade den aldrig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Koka nylonlinan?
Collapse
X
-
Skulle aldrig få för mig att göra det. Men (som jag skrev i en annan tråd) har vissa sportfiskare på kontinenten för vana att spola av linan med hett vatten under kranen om den fått för mycket linminne. Linan är då kvar på spolen...
Den återfår en hel del av sin ursprungliga smidighet. Jag brukar göra det ibland på mina flötmetesrullar och tycker det funkar kanon. Någon försämring i dragstyrka har jag inte märkt. Men om man kokar linan så tror jag att man är helt ute och cyklar.
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
-
Jag har för mig att nylon som ligger i vattenbad suger åt sig ganska mycket vatten. Detta påverkar materialets egenskaper så det blir segare och smidigare.
Jag fick tipset att lägga nylonlinan till grästrimmer i en hink med vatten över natten för bättre hållbarhet dagen efter när den skulle användas för att förhindra att den går av hela tiden. Eftersom detta funkade mycket bra är det kanske dags att göra något liknande med fiskerullen...
Kommentera
-
Vatten fungerar som en mjukgörare för nylon, så om man ligger över Tg och belastar linan så kommer den sträcka ut sig väldigt lätt.
Att koka upp linan och spola på den på rullen när den är varm lär leda till ett linbrott rätt fort. Och om man kokar upp den och låter den kallna så tappar man ju som hela idén, dock så kan den vara mjukare innan vattenet i linan har avdunstat.
Kommentera
-
Vädligt intressant de där.. har tänkt på det när jag varit och fiskat. Har nämligne nylonlina till mina tubflugor när jag fiskar i älven. När linan varit i vattnet en längre stund blir den mjuk, följsam och väldigt behaglig att använda.
Men när jag tar från min bulkspole med nylon(som för övrigt är lite mindre än ett år gammal nu). Är linan rätt stel och jobbig att arbeta med. Har testat att fetta in linan med ett linfett men det har inte gett så bra resultat.Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 307 visningar