Färg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färg

Varför har vissa linor gul/grön färg medans andra går jättemycket åt det blåa håller eller det vita medans somliga är helt genomskinliga.. har färgen någon betydelse?

I hårt fiskade vatten kan linans färg spela roll. Viksen har lite annat spectra på färger än vi. Tydligen ska en fisk kunna se i UV ljus. Så vitt blir lila, rött blir svart osv. Så vill man ha en lina som syns så lite som möjligt i det vattnet man fiskar i ska man välja rätt färg. Sen som jag sa tidigare, ibland är vissa vatten väldigt hårt fiskade så lina kan spela roll. Detta fick jag erfara då jag var i en sjö och fiskade. Min bror och jag hade exakt samma wobbler, vi trolla i samma båt och körde på samma djup....

Han fick fisk, medans jag inte fick alls. Det ända som skiljde våra grejer åt var linan. Han hade en Svart lina medans jag hade en gul färg. Så efter detta så har jag börjat fundera om inte linan har större betydelse än vad folk tror.

Skit fiske, hoppas du fått ut något av de jag skrev =)
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
      I hårt fiskade vatten kan linans färg spela roll. Viksen har lite annat spectra på färger än vi. Tydligen ska en fisk kunna se i UV ljus. Så vitt blir lila, rött blir svart osv. Så vill man ha en lina som syns så lite som möjligt i det vattnet man fiskar i ska man välja rätt färg. Sen som jag sa tidigare, ibland är vissa vatten väldigt hårt fiskade så lina kan spela roll. Detta fick jag erfara då jag var i en sjö och fiskade. Min bror och jag hade exakt samma wobbler, vi trolla i samma båt och körde på samma djup....

Han fick fisk, medans jag inte fick alls. Det ända som skiljde våra grejer åt var linan. Han hade en Svart lina medans jag hade en gul färg. Så efter detta så har jag börjat fundera om inte linan har större betydelse än vad folk tror.

Skit fiske, hoppas du fått ut något av de jag skrev =)
      Hej,
      om man är rädd att den gula färgen på linan ska skrämma fisken så kan man göra ett jack i en svart spritpenna sen drar du sista metern på linan genom pennan så den förgas svart.
      -

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
      17 svar
      737 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
      2 svar
      265 visningar